Hur ren blir en motor av motortvätt?

skreech3
19 februari 2022 · 159 Inlägg

I samband med reparation pga oljeläck gjorde man motortvätt på verkstan. Nu när jag tittade såg det inte ut att vara så mycket renare än tidigare.

Hur mycket renare kan man förvänta sig av en motortvätt? Börjar ju fundera på om de inte gjort någon tvätt men debiterat ändå för jobbet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Hm. En motortvätt innebär inte att man trycker ner en högtryckstvätt under huven. Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
19 februari 2022 · 2 214 Inlägg

Det finns ju 100 olika sätt att tvätta en motor, med 100 olika resultat. Motortvätt kan ju betyda allt från att torka med en fuktig trasa till att lyfta ur och demontera hela motorn och gnugga från alla vinklar och vrår.

Spontant skulle jag säga att dom sprutat lite rengörningsmedel på dom lättåtkomliga ställena och torkat av.

xXSammy
20 februari 2022 · 6 570 Inlägg

Motortvätt i verkstad innebär oftast borttagning av spår utav gamla läckaget

De/Dem
torsen
20 februari 2022 · 7 238 Inlägg

skreech3 skrev:
I samband med reparation pga oljeläck gjorde man motortvätt på verkstan. Nu när jag tittade såg det inte ut att vara så mycket renare än tidigare.

Hur mycket renare kan man förvänta sig av en motortvätt? Börjar ju fundera på om de inte gjort någon tvätt men debiterat ändå för jobbet.

Är oljeläckaget borta har verkstaden gjort motortvätt.
Ingen seriös reparation utan att man rengör så att man kan demontera/ta isär utan att att föroreningar kommer in i motorn.
Om man tror att blir som ny, utvändigt, efter en motortvätt så tror man fel.

Själv gör jag motor- och motorrumstvätt med 5 56, elementpensel och tandborste samt trasor.
Började jag med på mina MC för flera decennier sedan.
Mer noga med motorrummet än med yttre/karossen.
Trevligt att kunna visa upp ett motorrum där svarta slangar glänser svarta, aluminium skiner och alla elkontakter/förbindningar är  rena så att de olika färgerna på dem framgår.
Ett rent motorrum minskar risken för elektriska överslag och krypströmmar.

Men vi är olika, andra nöter bort lacken - inte jag!

torsen
20 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Vad för bil och hur mycket hade verkstaden debiterat för motortvätten?

doktorduett
20 februari 2022 · 353 Inlägg

ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2022 · 17 478 Inlägg

doktorduett skrev:
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Fast: En gammal mercedesdiesel från 80-talet är ju noll känslig för vatten och man kan högtrycka bäst man vill med vad som helst så länge insuget är skyddat. Samma behandling på en gammal sur bensin-fransman innebär nog att den inte startar igen.

Frågan är motiverad även om jag tror att det gäller en "modern bil" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
20 februari 2022 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

doktorduett skrev:
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Fast: En gammal mercedesdiesel från 80-talet är ju noll känslig för vatten och man kan högtrycka bäst man vill med vad som helst så länge insuget är skyddat. Samma behandling på en gammal sur bensin-fransman innebär nog att den inte startar igen.

Frågan är motiverad även om jag tror att det gäller en "modern bil" big_smile

bilhandlaren gjorde en fet motortvätt innan jag hämtade min 940 med högtryck osv och när jag skulle hämta den så starta inte skiten^^ dom behövde kosta på med nya stift, rotor, tändkablar osv;) så motortvätt kan ja inte rekommendera men att tvätta rent skit runtom försiktigt med trasa osv och som ovan sa att man tvättar rent försiktigt om det varit läckage förr är ok men helst inte högtryck^^

sollu
20 februari 2022 · 419 Inlägg

Såg en accent -06 och motorn ser helt ny. Fråga ägaren och han tvättar själv. Men jag vågar inte göra det särskilt på nyare bilar!

spillolja
20 februari 2022 · 4 025 Inlägg

Jag har öst över kopiösa mängder med avfettning, blåst rent med högtrycken, enda problemen är stenåldersmotorer med fördelare som man kan behöva lossa och låta torka ur innan start
men annars utan problem var sig det är Fransoser eller Tyskar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mb_pucken
20 februari 2022 · 5 087 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har öst över kopiösa mängder med avfettning, blåst rent med högtrycken, enda problemen är stenåldersmotorer med fördelare som man kan behöva lossa och låta torka ur innan start
men annars utan problem var sig det är Fransoser eller Tyskar

smile

Samma här! Gör säkert en motortvätt i veckan och peppar peppar så har det ej lett till problem. Dock kör jag vattenslang eftersom det är enklare :-)

Enda bilen jag inte gör det på är våran Clio. Det räcker det med dimma för att den ska börja misstända pga av vatten runt tändspolarna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
skreech3
20 februari 2022 · 159 Inlägg

Jag hade lite föreställningen att motor tvätt var lite som att köra in en högtryck och spola rent, avfettning innan eller annan rengöringskoliox. Jag hade torkat bort det värsta läcket med trasa, men såg inte ut som det var avsevärt stor skillnad. De hade dessutom sagt att de skulle kolla om det kom läck nån annanstans ifrån men inte påpekat nånting. En bekant påpekade dock att ventilkåpan läcker. Och det borde väl verkstan ha sett. Lite tveksam till om de har slarvat eller hoppat över moment.

doktorduett
22 februari 2022 · 353 Inlägg

det kvitter väl vilken bil det är, vräka på med högtryck för inget bra med sej.
men en vanlig motortvätt med avfettning o vatten är inget problem. FÖRUTOM om direkt far in  o försöker starta bilen.
först blås tort med tryckluft o lått gärna bilen stå någon timme o torka + man kan täcka vital delar med en plast påse innan man börjar.
så har jag alltid gjort o jag är 58 år o det har funkat i alla tider på gamla som nya bilar oavsett märke


Hybrid_ skrev:

doktorduett skrev:
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Fast: En gammal mercedesdiesel från 80-talet är ju noll känslig för vatten och man kan högtrycka bäst man vill med vad som helst så länge insuget är skyddat. Samma behandling på en gammal sur bensin-fransman innebär nog att den inte startar igen.

Frågan är motiverad även om jag tror att det gäller en "modern bil" big_smile

V4Bergman
4 mars 2022 · 140 Inlägg

Ställer en liten fråga relaterat till ämnet. Jag har två toppar till min V4 som jag ska göra iordning. Men de är bra skitiga. Törs jag blåsa på dem med högtryck? Ska sen efteråt slipa ventilerna och sedan blir det att byta de toppar jag redan har mot dessa då ena ventilen på ena är så gott som sönderbränd. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
spillolja
5 mars 2022 · 4 025 Inlägg

Det ska inte vara några problem, dränk in med avfettning och blås rent
är det härdade ventilsäten för blyfri bensin ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
V4Bergman
5 mars 2022 · 140 Inlägg

spillolja skrev:
Det ska inte vara några problem, dränk in med avfettning och blås rent
är det härdade ventilsäten för blyfri bensin ?

Tyvärr inte. För dyrt att sätta i. ^^

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang