Turbo konvertera 13b wankel

A-kaljo
12 mars 2022 · 1 Inlägg

Tja!


Jag har en Mazda RX8 med 13b Wankel som har gått 13000mil! Jag går i tankarna om jag ska turbo konvertera min 13b men frågan är om det är värt att konvertera när motorn har gått 13000mil eller inte??

Mvh

Senast redigerat av A-kaljo (12 mars 2022)

simlar
12 mars 2022 · 5 526 Inlägg

Är väl bara renovera och göra lämpliga uppgraderingar om du ändå ska trimma.

Kan tipsa om Rob Dahm på youtube, han visar och berättar mycket matnyttigt om att trimma wankel.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
13 mars 2022 · 7 238 Inlägg

I Södertälje finns/fanns en trevlig och kunnig man som samlade på RO80.
Han hade bilfirma och sålde Datsun/Nissan på den tiden.
Men hans hjärta fanns hos RO80 och Wankelmotorn.
När jag besökte honom en gång i hans lager/förråd så hade han 4 RO80 i ett pallställ och några "på marken".
Tills för några år sedan besökte han sommartid ofta onsdagsträffarna i Nyköpings hamn.
Han föreläste gärna, initierat och länge om Wankelmotorns förträfflighet.
Tyvärr minns jag inte hans namn.

Mera Wankel.
Vi var 3 som delade fribrev för gas till svetsarna.
En av oss monterade en Wankel i en Alfasud.
Tror det var en Mazda-Wankel.
Minns inte hans namn heller.
Men jag minns att Wankeln i Alfan lät något fruktansvärt utan luftrenare/insugsljuddämpare.
Överröstade utan tvekan en större planhyvel.

Allx
15 mars 2022 · 321 Inlägg

Är det inte bytt till en 13b från en sen RX7 med gjutjärnsplattor skulle jag inte rekommendera att montera en turbo. RX8ans motor är klen och inte alls gjord för mycket mer effekt än orginal. Finns säkert dom som gjort detta och det funkar men det kommer inte hålla länge när man börjar skruva upp laddtrycket.

EViLution!
botavaids
21 mars 2022 · 6 Inlägg

Allx skrev:
Är det inte bytt till en 13b från en sen RX7 med gjutjärnsplattor skulle jag inte rekommendera att montera en turbo. RX8ans motor är klen och inte alls gjord för mycket mer effekt än orginal. Finns säkert dom som gjort detta och det funkar men det kommer inte hålla länge när man börjar skruva upp laddtrycket.

Där ser man. Det kände jag inte till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang