Olika automatlådor. En vägledning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars 2022 · 17 477 Inlägg

Det är allt vanligare att i synnerhet köpråden innehåller kravet automatväxellåda. Dessutom så är denna typen av låda i stort sett helt dominerande på marknaden när det rör sig om nyare bilar. El och hybridbilar har det som standard av tekniska orsaker. Biltillverkarna har dock valt att gå olika vägar för att föraren ska slippa växla själv. Förr i tiden hade bilen automat eller manuell. Det var inget diskussionsunderlag då alla lådor fungerade på samma sätt. Automaterna hade oftast ett mindre antal växlar än motsvarande manuell. Idag är det tvärtom. Automaterna har ofta fler växlar att välja på. Men kan vara precis tvärtom med. Bilen kanske helt saknar växlar. Mer om detta senare. Vilken typ av låda som föredras är upp till var och en men de håller olika bra.

AMT: Hyundai och Kia´s billigaste automat. De har helt enkelt tagit en vanlig 5-växlad manuell från hyllan och ersatt växelspaken med en växelväljare med lägena R-N-D. En dator växlar och sköter kopplingen åt dig. Detta ger en sävlig men ekonomisk resa, bilen försöker alltid hålla varven så låga som möjligt. Den drar lika mycket som en manuell. Eftersom kopplingen finns kvar rent fysiskt så kommer denna att slitas som på vilken bil som helst. Gjorde 2 test på min pendlarburk som kan ses nedan.

Gubbkörning:



Full gas:

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
16 mars 2022 · 301 Inlägg

Ok. Vad vill du säga?

torsen
17 mars 2022 · 7 236 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Förr i tiden hade bilen automat eller manuell. Det var inget diskussionsunderlag då alla lådor fungerade på samma sätt. Automaterna hade oftast ett mindre antal växlar än motsvarande manuell. Idag är det tvärtom.

Alla automatlådor fungerade inte alls på samma sätt.
Gamla GM var 2-petade med en planetväxel och bandbroms.
MoPars TorqueFlite var 3-petad ned dubbla planetväxlar och bandbromsar.
BW var i princip en kopia.
Getrag, i flera europeiska bilar, var 4-petade utan bandbromsar men med planetväxlar och axialbromsar/servon.
SAAB, VW  och NSU hade sina halvautomater med järnfilspån som magnetiserades.
VAG:s dubbelkopplingslådor är sofistikerade, och med åren mer driftsäkra - men lite jobbiga vid precisionskörning.
Citroen ha tack och lov lämnat sin robotstyrda manuellväxellåda.

Så jag vill inte hålla med om att automatlådor fungerar på samma sätt.

Robban_F Avstängd
17 mars 2022 · 301 Inlägg

torsen skrev:
VAG:s dubbelkopplingslådor är sofistikerade, och med åren mer driftsäkra - men lite jobbiga vid precisionskörning.

Kan du utveckla vad du menar med "precisionskörning"? Vid finlir kan man ju alltid köra med manuell växling om det skulle behövas.

nucken
17 mars 2022 · 94 Inlägg

Nu har jag inte kört någon DSG så kan inte uttala mig om precisionskörning med dom. Men har haft en cittra med 6-växlade robotlådan....och den var ingen höjdare att krypköra med.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2022 · 17 477 Inlägg

nucken skrev:
Nu har jag inte kört någon DSG så kan inte uttala mig om precisionskörning med dom. Men har haft en cittra med 6-växlade robotlådan....och den var ingen höjdare att krypköra med.

Vi har haft en DSG7. Även kallad DQ200. Helt ny bil. Sa till frun att hon inte kan köra den på samma sätt som sin gamla Polo automat utan måste tänka på att den var en manuell med kopplingar så inget krypkörande på väg hem i köer. Gick sådär. Bilen löstes in senare samma år.

Cittra med EGS ja, vi har en 508:a med EGS. Man bör inte ha bråttom i den. Men bilen går sjukt billigt och lådan är känd för att faktiskt fungera bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
17 mars 2022 · 301 Inlägg

Märkligt! Jag krypkörde i en oförutsedd kö idag. DSG 2019. Inga som helst problem! Bekvämt att slippa kopplingspedalen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2022 · 13 742 Inlägg

nucken skrev:
Nu har jag inte kört någon DSG så kan inte uttala mig om precisionskörning med dom. Men har haft en cittra med 6-växlade robotlådan....och den var ingen höjdare att krypköra med.

dsg är rätt otrevlig att ens starta normalt med.  eller så är jag petig men det känns ju som att jag skulle släppa kopplingen minsta lilla gas man ger när man ska iväg.    törs inte tänka på vad som händer om jag skulle gå från avstängd bil till full gas..  tanke på hur dom beter sig när man försöker smyga iväg normalt. 

om jag ska bli tvingad att köra automat så föredra jag en ritkig automat alla dagar i veckan.   då växlar det iaf skapligt mjukt dock inte i närheten så mjuk man växlar med en manuell men man har iaf konstant dragläge i lådan så när den växlar lägger den i växeln utan en paus.. 

våra bussar är totalt odugliga där är det rena manuella lådor med automatisk växling som alltid gör tvärsom vad man förväntar sig ska hända.

men jag föredrar även bussen som manuell man väljer helt enkelst bäst den rätta växeln för vad som sker utifrån en visuell upplevelse   man ser backar man ser vilken växel som fungerar vid vilket tillfälle.. det sinnet går aldrig att ersätta med en automatisk växellåda. 

nu kör jag väldigt sällan automat privat men dom få gångerna så blir jag alltid störd över betendet dom har.   ju nyare ju värre.   
en gammal volvo 850 t5 automat är ju trevliga så länge dom håller..    för mig betyder det att efter 12000mil lugn körning så är den död efter 900mil ;-)
men så fort man kommer till dom korkade automatiska manuella lådor som växlar olika på olika bilmärken känner jag att det enda fokuset är att klippa igenom alla växlar så fort som möjligt.     på en manuell är det ju ganska lätt att gå från 1:An till 5:An eller 2an till 4an osv men det verkar dom moderna "automaterna" inte fatta utan man rabblar igenom alla 7växlar och lägger i 7an helst i 30km/h och bara man tittar på gasen så växlar den ner 4växlar..=/

sen att man spar bränsle är ju ingen anledning att sälja själen.  måste jag säga.. smile    då betalar jag hellre dubbla pengen och bestämmer själv över bilen smile

Senast redigerat av Growe (17 mars 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
18 mars 2022 · 7 236 Inlägg

Growe skrev:

nucken skrev:
Nu har jag inte kört någon DSG så kan inte uttala mig om precisionskörning med dom. Men har haft en cittra med 6-växlade robotlådan....och den var ingen höjdare att krypköra med.

dsg är rätt otrevlig att ens starta normalt med.  eller så är jag petig men det känns ju som att jag skulle släppa kopplingen minsta lilla gas man ger när man ska iväg.    törs inte tänka på vad som händer om jag skulle gå från avstängd bil till full gas..  tanke på hur dom beter sig när man försöker smyga iväg normalt. 

om jag ska bli tvingad att köra automat så föredra jag en ritkig automat alla dagar i veckan.   då växlar det iaf skapligt mjukt dock inte i närheten så mjuk man växlar med en manuell men man har iaf konstant dragläge i lådan så när den växlar lägger den i växeln utan en paus.. 

våra bussar är totalt odugliga där är det rena manuella lådor med automatisk växling som alltid gör tvärsom vad man förväntar sig ska hända.

men jag föredrar även bussen som manuell man väljer helt enkelst bäst den rätta växeln för vad som sker utifrån en visuell upplevelse   man ser backar man ser vilken växel som fungerar vid vilket tillfälle.. det sinnet går aldrig att ersätta med en automatisk växellåda. 

nu kör jag väldigt sällan automat privat men dom få gångerna så blir jag alltid störd över betendet dom har.   ju nyare ju värre.   
en gammal volvo 850 t5 automat är ju trevliga så länge dom håller..    för mig betyder det att efter 12000mil lugn körning så är den död efter 900mil ;-)
men så fort man kommer till dom korkade automatiska manuella lådor som växlar olika på olika bilmärken känner jag att det enda fokuset är att klippa igenom alla växlar så fort som möjligt.     på en manuell är det ju ganska lätt att gå från 1:An till 5:An eller 2an till 4an osv men det verkar dom moderna "automaterna" inte fatta utan man rabblar igenom alla 7växlar och lägger i 7an helst i 30km/h och bara man tittar på gasen så växlar den ner 4växlar..=/

sen att man spar bränsle är ju ingen anledning att sälja själen. måste jag säga.. smile    då betalar jag hellre dubbla pengen och bestämmer själv över bilen smile

Inte absolut säkert man sparar bränsle med manuell.
Som exempel vill jag berätta.
Har ägt 2 Plymouth Valiant V100 1963 med "lilla slant six".
Den första, som jag köpte 9 månader gammal på 9.000 mil, som hade gått som tidningsbil i 3-skift i Mälardalen, hade automatlåda.
Den andra köpte jag några år senare på 3.000 mil, och som gått som privatbil, hade manuell låda.
Automaten drog under ett drygt år i genomsnitt 1,02 lit/mil.
Den manuella drog under ungefär samma tidsrymd 1,10 lit/mil.
Båda bilarna gick till uppskattningsvis 95 % som arbetspendlarbilar.
Lite mer raggning med den sista/manuella, hahaha!

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2022 · 10 279 Inlägg

Robban_F skrev:
Märkligt! Jag krypkörde i en oförutsedd kö idag. DSG 2019. Inga som helst problem! Bekvämt att slippa kopplingspedalen!

Att köra i en kö är kanske inte definitionen av precisionskörning, men det är väl iofs upp till var och en... wink

Men den som provat att tex fickparkera i en trång ruta i en brant backe med DSG jämfört med en vanlig automatlåda brukar snabbt upptäcka skillnaderna.

Senast redigerat av Brådhis (18 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2022 · 17 477 Inlägg

Som Growe nämner så har robotlådorna egenheten att växla upp fort som fan. Ser ju på min lilla bil att lådan gärna vill hålla varven mellan 1400-2000. Vilket den lilla 3-pipen starkt ogillar ibland. Gasar man på lite eller ännu värre: Sätter på farthållaren... Så växlar den ner flera steg och varvräknaren klättar mot rött. Men visst. Den drar under halvlitern. Sjunker dessutom rejält nu när det blir lite varmare ute. i April går den nog som billigast innan AC:n börjar jobba hela sommaren. Ska bli intressant och se om sommartofflorna gör någon skillnad. De är dock bredare och mer tum.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 mars 2022 · 14 048 Inlägg

Brådhis skrev:

Robban_F skrev:
Märkligt! Jag krypkörde i en oförutsedd kö idag. DSG 2019. Inga som helst problem! Bekvämt att slippa kopplingspedalen!

Att köra i en kö är kanske inte definitionen av precisionskörning, men det är väl iofs upp till var och en... wink

Men den som provat att tex fickparkera i en trång ruta i en brant backe med DSG jämfört med en vanlig automatlåda brukar snabbt upptäcka skillnaderna.

Håller nog med dig där!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JN1975
18 mars 2022 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är allt vanligare att i synnerhet köpråden innehåller kravet automatväxellåda. Dessutom så är denna typen av låda i stort sett helt dominerande på marknaden när det rör sig om nyare bilar. El och hybridbilar har det som standard av tekniska orsaker. Biltillverkarna har dock valt att gå olika vägar för att föraren ska slippa växla själv. Förr i tiden hade bilen automat eller manuell. Det var inget diskussionsunderlag då alla lådor fungerade på samma sätt. Automaterna hade oftast ett mindre antal växlar än motsvarande manuell. Idag är det tvärtom. Automaterna har ofta fler växlar att välja på. Men kan vara precis tvärtom med. Bilen kanske helt saknar växlar. Mer om detta senare. Vilken typ av låda som föredras är upp till var och en men de håller olika bra.

AMT: Hyundai och Kia´s billigaste automat. De har helt enkelt tagit en vanlig 5-växlad manuell från hyllan och ersatt växelspaken med en växelväljare med lägena R-N-D. En dator växlar och sköter kopplingen åt dig. Detta ger en sävlig men ekonomisk resa, bilen försöker alltid hålla varven så låga som möjligt. Den drar lika mycket som en manuell. Eftersom kopplingen finns kvar rent fysiskt så kommer denna att slitas som på vilken bil som helst. Gjorde 2 test på min pendlarburk som kan ses nedan.

Gubbkörning:



Full gas:

Sjukt bra trådstart om det inte hade stannat vid en sorts koreansk låda, utan fortsatt med andra exempel...

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
simlar
18 mars 2022 · 5 525 Inlägg

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:

Robban_F skrev:
Märkligt! Jag krypkörde i en oförutsedd kö idag. DSG 2019. Inga som helst problem! Bekvämt att slippa kopplingspedalen!

Att köra i en kö är kanske inte definitionen av precisionskörning, men det är väl iofs upp till var och en... wink

Men den som provat att tex fickparkera i en trång ruta i en brant backe med DSG jämfört med en vanlig automatlåda brukar snabbt upptäcka skillnaderna.

Håller nog med dig där!

/Benny

Finns flera olika DSG där dom äldre är ryckigare än dom nyare.
Från årsmodell 2018/19 gjordes mjukvaran om så lådorna beter sig mer som en momentomvandlar-automat vid krypkörning.
Detta är bekvämt vid krypkörning men jag tycker dom slirar då istället på kopplingarna alldeles för länge när man väl kommit iväg.

DQ381 och DQ500 är dom stadigaste DSG. 7-växlad våtkoppling.
Dessa beter sig mest som en vanlig automat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2022 · 17 477 Inlägg

JN1975 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är allt vanligare att i synnerhet köpråden innehåller kravet automatväxellåda. Dessutom så är denna typen av låda i stort sett helt dominerande på marknaden när det rör sig om nyare bilar. El och hybridbilar har det som standard av tekniska orsaker. Biltillverkarna har dock valt att gå olika vägar för att föraren ska slippa växla själv. Förr i tiden hade bilen automat eller manuell. Det var inget diskussionsunderlag då alla lådor fungerade på samma sätt. Automaterna hade oftast ett mindre antal växlar än motsvarande manuell. Idag är det tvärtom. Automaterna har ofta fler växlar att välja på. Men kan vara precis tvärtom med. Bilen kanske helt saknar växlar. Mer om detta senare. Vilken typ av låda som föredras är upp till var och en men de håller olika bra.

AMT: Hyundai och Kia´s billigaste automat. De har helt enkelt tagit en vanlig 5-växlad manuell från hyllan och ersatt växelspaken med en växelväljare med lägena R-N-D. En dator växlar och sköter kopplingen åt dig. Detta ger en sävlig men ekonomisk resa, bilen försöker alltid hålla varven så låga som möjligt. Den drar lika mycket som en manuell. Eftersom kopplingen finns kvar rent fysiskt så kommer denna att slitas som på vilken bil som helst. Gjorde 2 test på min pendlarburk som kan ses nedan.

Gubbkörning:



Full gas:

Sjukt bra trådstart om det inte hade stannat vid en sorts koreansk låda, utan fortsatt med andra exempel...

Oh! Tack. Det kommer. Vi har bilar med CVT, EGS och vanlig 5-växlad momentlåda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2022 · 17 477 Inlägg

Då tar vi ett titt på en bil med CVT. Prius. Tyvärr gillar inte kameran displayen som synes. Men på filmen där jag drar på hör man maskin i alla fall.

Sakta acceleration.


Full spätta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
30 april 2022 · 301 Inlägg

Brådhis skrev:

Robban_F skrev:
Märkligt! Jag krypkörde i en oförutsedd kö idag. DSG 2019. Inga som helst problem! Bekvämt att slippa kopplingspedalen!

Att köra i en kö är kanske inte definitionen av precisionskörning, men det är väl iofs upp till var och en... wink

Men den som provat att tex fickparkera i en trång ruta i en brant backe med DSG jämfört med en vanlig automatlåda brukar snabbt upptäcka skillnaderna.

Ok, att "precisionsköra", krypköra in/ut ur ett garage med smal port går utmärkt. Foten på bromsen och lätta försiktigt efter behov. Lika enkelt som med manuell låda.

Jag har aldrig fickparkerat med "gamla" automatlådor. Förklara gärna skillnaden!

Fickparkering med DSG: 
I uppförsbacke med D släpper du bara bromsen och bilen står still eller drar långsamt framåt. Bakåt rullar du i N.
Motsvarande i nedförsbacke med R.
Mycket enklare än manuell!

Senast redigerat av Robban_F (30 april 2022)

torsen
1 maj 2022 · 7 236 Inlägg

Jag läste för ett tag sedan om en DSG-låda som havererat efter 700 mil.
Bilägaren, som inte fick någon rättelse av bilfirman som sålt bilen, tänkte gå vidare till ARN eftersom säljaren inte berättat om hur man lämpligen kör med en DSG-låda i lång kö-/krypkörning.
Man ska lägga ur växeln och hålla bilen med fotbromsen.
Och om så är fallet, vad har man då för glädje av en DSG-låda när man som bäst/bekvämast behöver en automatlåda?
Man kan med en DSG-låda INTE "hänga och slira" som med en riktig automatlåda med momentförstärkare(turbin på prosa).
I alla fall inte mellan ½ och 3/4 timme på Essingeleden varje dag morgon och kväll.

Att precisionsbacka/parkera med bilsläp på trånga ytor med backar lär inte vara så trevligt vare sig för DSG-lådan eller föraren har jag hört.
Hur som helst brukar det lukta bränt, och det är inte ett sundhetstecken.

Jesper328
1 maj 2022 · 2 371 Inlägg

Nja.
Dsg är jättetrevliga vid gasen i botten, men dryga och ryckiga i stadstrafik.
Har dock enbart kört diverse bilar med DQ200 & 250.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2022 · 17 477 Inlägg

torsen skrev:
Jag läste för ett tag sedan om en DSG-låda som havererat efter 700 mil.
Bilägaren, som inte fick någon rättelse av bilfirman som sålt bilen, tänkte gå vidare till ARN eftersom säljaren inte berättat om hur man lämpligen kör med en DSG-låda i lång kö-/krypkörning.
Man ska lägga ur växeln och hålla bilen med fotbromsen.
Och om så är fallet, vad har man då för glädje av en DSG-låda när man som bäst/bekvämast behöver en automatlåda?
Man kan med en DSG-låda INTE "hänga och slira" som med en riktig automatlåda med momentförstärkare(turbin på prosa).
I alla fall inte mellan ½ och 3/4 timme på Essingeleden varje dag morgon och kväll.

Att precisionsbacka/parkera med bilsläp på trånga ytor med backar lär inte vara så trevligt vare sig för DSG-lådan eller föraren har jag hört.
Hur som helst brukar det lukta bränt, och det är inte ett sundhetstecken.

Har samma typ av låda i min Hyundai. Det finns en växellådstermometer i instrumenten. Just för att koppling inte ska bli överhettad. Denna har tack o lov "hillholder"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang