Skoda fabia 1.4 tdi dålig volt till glödstiften

Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Tja
Otroligt svårt startad skoda fabia - 10
Någon som vet hur glödningen funkar till en 1.4 tdi?
Slår jag på tändningen lyser glödlampan i 2 sek sen slocknar den, har bytt glödstiften och mätte sen volten till glödstiften och notera att jag har 12v i dom 2 sek som lampan i instrumentpanel lyser, sen ligger den på 5 volt. Ska den göra så eller ska det ha 12v? Funderat på om glöd relät är dåligt.

När man väl lyckats få igång bilen går den hur bra som helst. Och startar lätt när den är varm.

Brådhis * Voff voff *
4 april 2022 · 10 244 Inlägg

Ska dom glöda mer än 2 sekunder på den då? Det finns ju lite olika varianter.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Har faktiskt ingen aning, kan tycka att när det är kallt borde dom glöda längre.
Det är alltså inge skillnad på tiden oavsett temp.
Har även bytt tempen kanske jag ska tillägga

Senast redigerat av Zaicou88 (4 april 2022)

zzr94092
4 april 2022 · 4 378 Inlägg

Finns glödstift på 5V....

simlar
4 april 2022 · 5 516 Inlägg

"Glödrelät" är ett styrdon som bestämmer hur länge den glöder efter kylvätsketemp.

12V är full effekt, 5V är efterglödning.
Snabbglödande glödstift så tar inte lång tid för dom att bli tillräckligt varma.

Min Praktik 1,4TDI glöder då inte alls länge, vid -10°C när motorvärmaren varit igång 2h innan avresa så glöder den ungefär lika lång tid som det tar att ta på sig bältet.
Startar löjligt lätt trots sina 22k mil, hinner knappt ta på startnyckeln innan motorn är igång.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Någon som har nån aning vad det kan va för fel annars?
Startar nästan inte alls när den stått över natten, går bra när den är igång och startar lätt när motorn är varm.

Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Hitta en motorvärmar kabel så ska låta den stå 2h nu så ska vi se.

jaka54
4 april 2022 · 5 677 Inlägg

Har du kollat spänningen på ditt batteri?!

Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Jaka54
Yes, den låg på 12.7v

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2022 · 17 376 Inlägg

En TDi från 2010 glöder ca 1-2 sekunder. Inget konstigt. Glödningen är till för att den ska starta och inte låta som en stenkross i ett par sekunder. Det är först ner mot 15 minusgrader bilen ska behöva glödas för att starta. Kopplar du bort glödningen helt ska du se att den är precis likadan...

Det är något annat fel. Folk tror fortfarande att dieslar måste glödas. Den Dodge RAM Cummins 6,7L -22 jag kör nu är ett undantag. Den måste glödas. "gammeldiesel"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Okey, tack för svar. Någon idé vad man kan kika på annars? Har kollat felkoder och har inga alls

Utmarks-Loke
4 april 2022 · 5 809 Inlägg

Förr kunde dieselbilar göra så om dieseln rann tillbaka från motorn till tanken när bilen stod länge, så ny diesel alltså behövde pumpas fram innan motorn kunde starta. Vet inte om det funkar så på en modern common rail-diesel som jag antar att det är på en skoda 2010

simlar
4 april 2022 · 5 516 Inlägg

2010 1,4TDI är en 3cyl PumpeDüse, ej commonrail.

Kan vara sliten tandempump bak på toppen.
T.ex min Transporter T5 med 45k mil på mätaren var pumpen trött på och krävde då några sekunder nötande på startmotorn innan den hostade igång, renoverade pumpen och den startar sen nästan lika bra som Skodan.
Den var då enbart segstartad efter den stått över natten, speciellt om den stått i uppförsbacke.

Värt att kolla på om TS bil gått långt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Zaicou88
4 april 2022 · 7 Inlägg

Ska kika på det imorgon tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang