Growe
Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2022
· 13 742 Inlägg
Cuefa skrev:
Växellådan skiljer mellan 4-cyl och 5/6-cyl om jag inte missminner mig.
Kabelhärvan kommer vara helt annorlunda.
Vad är anledningen till bytet?
inte helt säkert att kablarna kommer skilja så mycket. dom kan mycket väl passa direkt i. du har ju en bilhärva och en motorhärva dessa kopplas via ecu
så har man tur kan dom faktist passa rätt i utan någon som helst ändring.
men det kräver fortfarande att man kan läsa ett elschema och avgöra hurvida kablarna verkligen sitter på rätt ställe och klarar man det så klarar man att stifta om en kontakt oxå.
vet någon som kollade liknande med att montera en golf 1.6 16v i en a2 med 1.4 16v motorerna är till utsendet identiska men så klart annan ecu större borr osv. men enligt honom var det bara att plugga in rätt i och sen gifta ihop ecu med mätarhuset.
det kräver så klart goda kundskaper och säkerhetskoden till startspärren. dessa går ganska lätt att läsa ut med rätt verktyg.
sen är det sällan värt jobbet att hållas framför allt att gå från en 5cyl v motor till en 4cyl rak motor det behöver inte mycket till ett tränat öga för att reagera på bilprovningen och det går inte att regga den med nya motorn om man inte gör omfattade ombyggnad av bilen
Kör fort så hinner inget hända...