Byta motor vw passat v5 4motion

Kevand06
13 april 2022 · 5 Inlägg

hej jag funderar på att byta motor ifrån en vw passat 2.3 v5 4motion till en vw passat 1.8t motor? passar 4motion växellådan ifrån v5 till 1.8t? hur är det med kabelhärvan? jag har två kompletta bilar så jag har motor låda och kabelhärvan, är det något specifikt jag behöver tänka på när jag byter/har byt? båda bilarna är vw passat 3bg mellan 02-03

Senast redigerat av Kevand06 (13 april 2022)

Volkswagen Passat "3bg" (2003)
Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2022 · 4 628 Inlägg

Växellådan skiljer mellan 4-cyl och 5/6-cyl om jag inte missminner mig.
Kabelhärvan kommer vara helt annorlunda.
Vad är anledningen till bytet?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr94092
13 april 2022 · 4 388 Inlägg

Sen så om bilprovningen märker något....

Utmarks-Loke
13 april 2022 · 5 836 Inlägg

Vet inte hur det funkar med immobilizer på en sån bil, risken är att bilens dator inte vill kännas vid den nya motorns styrbox.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2022 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vet inte hur det funkar med immobilizer på en sån bil, risken är att bilens dator inte vill kännas vid den nya motorns styrbox.

mest troligen går det att gifta ihop ecu..  bilen finns med dom olika motorerna men det kräver så klart en del kodning av enheterna. 

alternativ att stänga av startspärreni ecu. och skita i att man har ett flipperspel i panelen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2022 · 13 742 Inlägg

Cuefa skrev:
Växellådan skiljer mellan 4-cyl och 5/6-cyl om jag inte missminner mig.
Kabelhärvan kommer vara helt annorlunda.
Vad är anledningen till bytet?

inte helt säkert att kablarna kommer skilja så mycket.  dom kan mycket väl passa direkt i.   du har ju en bilhärva och en motorhärva dessa kopplas via ecu
så har man tur kan dom faktist passa rätt i utan någon som helst ändring.

men det kräver fortfarande att man kan läsa ett elschema och avgöra hurvida  kablarna verkligen sitter på rätt ställe och klarar man det så klarar man att stifta om en kontakt oxå.


vet någon som kollade liknande med att montera en golf 1.6 16v i en a2 med 1.4 16v motorerna är till utsendet identiska men så klart annan ecu större borr osv.  men enligt honom var det bara att plugga in rätt i och sen gifta ihop ecu med mätarhuset.   

det kräver så klart goda kundskaper och säkerhetskoden till  startspärren.   dessa går ganska lätt att läsa  ut med rätt verktyg.

sen är det sällan värt jobbet att  hållas framför allt att gå från en 5cyl  v motor till en 4cyl rak motor  det behöver inte mycket till ett tränat öga för att reagera på bilprovningen och det går inte att regga den med nya motorn om man inte gör omfattade ombyggnad av bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kevand06
13 april 2022 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:
Växellådan skiljer mellan 4-cyl och 5/6-cyl om jag inte missminner mig.
Kabelhärvan kommer vara helt annorlunda.
Vad är anledningen till bytet?

jag vill ha 4hjulsdrift med 1.8t i en passat 3bg finns bara i audi a4 som är lika dan i karossen
okej då får jag byta ut kabelhärvan

Volkswagen Passat "3bg" (2003)
Kevand06
13 april 2022 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Sen så om bilprovningen märker något....

jag besiktar ju bilen med den motorn

Volkswagen Passat "3bg" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang