Koppling fastnar i botten, mest troligt huvudcylinder på kopplingen som måste bytas? Passat 2.0 TDI 3C

Alright99
22 april · 3 Inlägg

Hej!

Har under en period på några månader haft problem att kopplingen fastnar i nedtryckt läge. Tillfällig lösning är att trampa/pumpa flertalet ggr på kopplingen så börjar den gradvis släppa och kopplingsmotståndet börjar återigen komma tillbaka.

Har kollat nivån och färgen på bromsvätskan och det ser ok ut. Min tanke är att det antingen är slavcylindern eller huvudkopplingscylindern som felar.

Nu till min egentliga fråga, om felet skulle ligga med slavcylindern, då är det väl nästan alltid någon form av läckage som bör visa sig under bilen samt i behållaren för bromsvätska? Jag har även fått höra att om felet är slavcylindern, så brukar kopplingen långsamt stiga av sig själv efter en viss tid, inte fastna helt i botten och man måste manuellt lyfta på kopplingen?

MickeEng
22 april · 370 Inlägg

Hallå!
Har lite av samma problem på mitt ex V60 2014 Plötsligt börjar kopplingen ta långt ner. På senaste servicen förra veckan bad tekniker ta en koll på det och han hittade inget läckage någonstans.
Han luftade systemet som kan vara problemet.
När detta händer är det bara att sätta foten under pedalen och lyfta upp den sedan funkar det normalt igen.
Som sagt detta har också på gott i flera månader.
Ingen nivå som sjunker.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Volvo V60 T5 R-Design "Lille Fjun" (2011)
Alright99
22 april · 3 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Har lite av samma problem på mitt ex V60 2014 Plötsligt börjar kopplingen ta långt ner. På senaste servicen förra veckan bad tekniker ta en koll på det och han hittade inget läckage någonstans.
Han luftade systemet som kan vara problemet.
När detta händer är det bara att sätta foten under pedalen och lyfta upp den sedan funkar det normalt igen.
Som sagt detta har också på gott i flera månader.
Ingen nivå som sjunker.

Får hålla tummarna att det blir bättre för dig efter ni gjort detta. Jag har också testat att lufta kopplingen, för min del blev det tyvärr bara bättre i ett par dagar innan det blev problem igen.

Jag är rätt övertygad om att det i mitt fall iaf är antingen slavcylindern eller huvudcylindern som måste bytas. Nämnde möjligtvis teknikern du var i kontakt med något om dessa?

simlar
22 april · 4 971 Inlägg

Vanligt med internt läckaget vid dessa symptom.
Läcker invändigt så det inte blir något tryck i hydrauliken men inget läcker ut.

Alltid en ren gissning vid dessa tillfällen.
Byta huvudcylinder är enklast/billigast då slaven kräver demontering av växellådan på TS bil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Alright99
22 april · 3 Inlägg

simlar skrev:
Vanligt med internt läckaget vid dessa symptom.
Läcker invändigt så det inte blir något tryck i hydrauliken men inget läcker ut.

Alltid en ren gissning vid dessa tillfällen.
Byta huvudcylinder är enklast/billigast då slaven kräver demontering av växellådan på TS bil.

Jag förstår. Det får nog bli ett riktigt verkstadsbesök ändå så kan dom förhoppningsvis peka åt ett håll eller annat. Tack för svar.

MickeEng
23 april · 370 Inlägg

Alright99 skrev:

MickeEng skrev:
Hallå!
Har lite av samma problem på mitt ex V60 2014 Plötsligt börjar kopplingen ta långt ner. På senaste servicen förra veckan bad tekniker ta en koll på det och han hittade inget läckage någonstans.
Han luftade systemet som kan vara problemet.
När detta händer är det bara att sätta foten under pedalen och lyfta upp den sedan funkar det normalt igen.
Som sagt detta har också på gott i flera månader.
Ingen nivå som sjunker.

Får hålla tummarna att det blir bättre för dig efter ni gjort detta. Jag har också testat att lufta kopplingen, för min del blev det tyvärr bara bättre i ett par dagar innan det blev problem igen.

Jag är rätt övertygad om att det i mitt fall iaf är antingen slavcylindern eller huvudcylindern som måste bytas. Nämnde möjligtvis teknikern du var i kontakt med något om dessa?

Hallå!
Jo han gjorde det skulle återkomma om det blir värre. Att det antagligen är huvudcylindern som är problemet.

Han lyckades inte framkalla felet under tiden bilen var på service.

Volvo V60 T5 R-Design "Lille Fjun" (2011)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
torsen
24 april · 5 819 Inlägg

Alright99 skrev:
Hej!

Har under en period på några månader haft problem att kopplingen fastnar i nedtryckt läge. Tillfällig lösning är att trampa/pumpa flertalet ggr på kopplingen så börjar den gradvis släppa och kopplingsmotståndet börjar återigen komma tillbaka.

Har kollat nivån och färgen på bromsvätskan och det ser ok ut. Min tanke är att det antingen är slavcylindern eller huvudkopplingscylindern som felar.

Nu till min egentliga fråga, om felet skulle ligga med slavcylindern, då är det väl nästan alltid någon form av läckage som bör visa sig under bilen samt i behållaren för bromsvätska? Jag har även fått höra att om felet är slavcylindern, så brukar kopplingen långsamt stiga av sig själv efter en viss tid, inte fastna helt i botten och man måste manuellt lyfta på kopplingen?

När SAAB 900 introducerades var den behäftad med många fel - som SAABar brukar vara.
Bl a fastnade kopplingspedalen i botten och fick lyftas upp med skospetsen.
När min tjänstebil var inne på tillsyn hyrde jag därför en bil.
Valet föll, av nyfikenhet, på den då nya SAAB 900.
Många problem.
Bakluckan och handskfacksluckan gick inte att öppna.
Ingen backväxel, eller ett par andra växlar.
Och så kopplingspedalen som fick "lyftas" med skospetsen.
Efter det har jag aldrig kört en SAAB - stackars människor som köpte den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang