1991 744 glt elfel

Dmot2002
21 maj · 5 Inlägg

Tjena! Köpte en 91 744 glt för en vecka sedan och elen har ett eget liv verkar det som eftersom när jag sätter på helljus så sätts vänster blinkers på och vindrutetorkarna, jag misstänker ett jordfel någonstans men är inte helt säker, finns det en vanlig plats detta händer på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj · 15 211 Inlägg

Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

Dmot2002
21 maj · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

Glömde också nämna att helljus och dimmljus tänds när jag trycker på bromsen!

Och lamporna i hastighetsmätaren tänds lite här och där.

Märkte att när jag drar lite i kablarna runt säkringarna så händer de mycket olika saker.

Men ska kolla vid ratten!

Senast redigerat av Dmot2002 (21 maj )

Robban_F
21 maj · 203 Inlägg

Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Senast redigerat av Robban_F (21 maj )

Dmot2002
22 maj · 5 Inlägg

Robban_F skrev:
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Tack! Skall pröva detta och se vart det leder!

Säkert någon tölp som har dragit någon kabel dåligt, jag är ägare nummer 30 och har nog hitta tillräckligt många olika ljudkablar osv för att varenda ägare ska ha dragit ljud

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj · 15 211 Inlägg

Dmot2002 skrev:

Robban_F skrev:
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Tack! Skall pröva detta och se vart det leder!

Säkert någon tölp som har dragit någon kabel dåligt, jag är ägare nummer 30 och har nog hitta tillräckligt många olika ljudkablar osv för att varenda ägare ska ha dragit ljud

lol

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj · 11 987 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

inte när det gäller dessa volvosar..

det är helt klart jordpunkten på innerskärmarna     minns jag inte helt galet är det den vänstra som har jord till torkarmotorn.

det är dessutom ett standard fel på dessa bilar både på 700 och 900 serien.

haft liknande fel själv på en 740 jag hade.   det var bara att göra rent jorden där.  det sitter ett jordbleck sen sitter det kabelskor dit tryckta på jordbläcket.


https://www.google.com/search?q=jordpun … R0nbo5SUdM

kolla dom första sökträffarna så ser man en hel del bilder på dessa jordbleck.

Senast redigerat av Growe (22 maj )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dmot2002
22 maj · 5 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

inte när det gäller dessa volvosar..

det är helt klart jordpunkten på innerskärmarna     minns jag inte helt galet är det den vänstra som har jord till torkarmotorn.

det är dessutom ett standard fel på dessa bilar både på 700 och 900 serien.

haft liknande fel själv på en 740 jag hade.   det var bara att göra rent jorden där.  det sitter ett jordbleck sen sitter det kabelskor dit tryckta på jordbläcket.


https://www.google.com/search?q=jordpun … R0nbo5SUdM

kolla dom första sökträffarna så ser man en hel del bilder på dessa jordbleck.

Gjorde detta och det löste det med att vindrutetorkarna gick igång! Tack! Men dimljusen kickar fortfarande igång när jag bromsar

Dmot2002
22 maj · 5 Inlägg

Robban_F skrev:
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Prövade detta nu och den visade 0 hela tiden

Mossan1
22 maj · 1 229 Inlägg

Bra mätmetod är som sagt att finna potensialskillnad mellan batteriminus och jordpunkter, men för att få en större potensialskillnad måste man ofta belasta kretsen också.
Obelastat kan det se bra ut ändå.

Så mät till jordpunkter när felet är "aktivt". Inte med allt avstängt.

Med ökad belastning kommer också en naturligt ökande potensialskillnad, så det måste man också ha i beaktande.
Om det är många ampere ifråga.

Senast redigerat av Mossan1 (22 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang