Köpråd : Snål familjebil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2023 · 17 485 Inlägg

Dåså. En 1,6 CDRI GT-Line. Många kollegor som kör runt i dessa. Inte bara för att vi arbetar med märket, fler finns, utan därför att de fungerar. Kolla så ljusbilden ser ok ut på halvljuset bara.

Finns olika grader av effekt där jag tror 128Hk är högst. Samma maskin så whatever. En mappning senare så vrider den ur sig 150hk. Då börjar den lilla bilen gå undan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
THEBADGUY Gorgilus addictus
26 juni 2023 · 4 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dåså. En 1,6 CDRI GT-Line. Många kollegor som kör runt i dessa. Inte bara för att vi arbetar med märket, fler finns, utan därför att de fungerar. Kolla så ljusbilden ser ok ut på halvljuset bara.

Finns olika grader av effekt där jag tror 128Hk är högst. Samma maskin så whatever. En mappning senare så vrider den ur sig 150hk. Då börjar den lilla bilen gå undan.

136 hk är den med högst effekt smile
Jävligt pigg maskin och snål!

Senast redigerat av THEBADGUY (26 juni 2023)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2023 · 17 485 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Hybrid_ skrev:
Dåså. En 1,6 CDRI GT-Line. Många kollegor som kör runt i dessa. Inte bara för att vi arbetar med märket, fler finns, utan därför att de fungerar. Kolla så ljusbilden ser ok ut på halvljuset bara.

Finns olika grader av effekt där jag tror 128Hk är högst. Samma maskin så whatever. En mappning senare så vrider den ur sig 150hk. Då börjar den lilla bilen gå undan.

136 hk är den med högst effekt smile
Jävligt pigg maskin och snål!

Där ser man. Jag borde skämmas som inte hade koll på det. Man blir lite blind med alla bilar som passerar på dagarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
18 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Nåväl, kamrater.
Jag krängde iväg sambons Tipo (äntligen) och har letat febrilt efter en Ceed här i krokarna och kikat på ett helt gäng.
De flesta har tyvärr vara dåliga eller stått på firmor där jag ej gör affärer.

Jaha, vafan gör man då då?
Tanten måste ha en bil ju, hon har fått låna en gammal skrotig Corsa ifrån 1900-längesen av grannen.

Renault’s K9K motor är ju en bra maskin.
Jag har arbetat mycket med bilar som de sitter i, och tror nästan aldrig jag gjort ett större ingrepp på en sådan så… en Megane!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-cd100d5ab73ecc0c38abd80af59c6c5e.jpg

Nåväl, det kanske blir en Ceed för mig om jag någon gång växer upp och slutar åka i skrothögar.

Tack för all input här i tråda iaf! smile

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
18 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Det där är en riktigt trevlig bil (som jag personligen hade valt över en Ceed alla dagar i veckan)! Grattis! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
18 augusti 2023 · 3 329 Inlägg

Brådhis skrev:
Det där är en riktigt trevlig bil (som jag personligen hade valt över en Ceed alla dagar i veckan)! Grattis! smile

Jag gjorde det samma. Var nära på att slå till på en ceed 2015.

Köpte istället en renault talisman 2018 med allt som gick att få till den, ångrar inte det en sekund..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
18 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nåväl, har fått tid 25/7 på verkstad för Tipon utan lånebil tills dess.

De flesta fiat är väl på verkstad 24/7 men din kanske är lite värre

Jesper328
18 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Jesper328 skrev:
Nåväl, har fått tid 25/7 på verkstad för Tipon utan lånebil tills dess.

De flesta fiat är väl på verkstad 24/7 men din kanske är lite värre

Haha!
Jo, Fiat skapar ju arbetstillfällen här på våra verkstäder så di är ju bra på den fronten iallafall. lol

Up the RA
spillolja
19 augusti 2023 · 4 026 Inlägg

Jesper328 skrev:
så… en Megane!

Tack för all input här i tråda iaf! smile

det är ju en Diesel sad

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jomn
19 augusti 2023 · 54 Inlägg

Vill bara flika in om Tipo, vi har en 2017 som vi har ägt sedan den var ny och nu har den gått 22 000 mil. Det enda som har strulat är yttertemperaturgivaren och kopplingen började slira, men slutade sedan smile

Kan vara ett riktigt bra exemplar vi fått tag i, men är nog den mest hållbara bilen vi ägt hittills cool

Jesper328
19 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

spillolja skrev:

Jesper328 skrev:
så… en Megane!

Tack för all input här i tråda iaf! smile

det är ju en Diesel sad

tongue

Precis som det skall vara! cool

Jomn skrev:
Vill bara flika in om Tipo, vi har en 2017 som vi har ägt sedan den var ny och nu har den gått 22 000 mil. Det enda som har strulat är yttertemperaturgivaren och kopplingen började slira, men slutade sedan smile

Kan vara ett riktigt bra exemplar vi fått tag i, men är nog den mest hållbara bilen vi ägt hittills cool

Intressant, är det en bensinare eller diesel?
Det låter onekligen som ett bra exemplar isåfall. smile

Up the RA
Jomn
20 augusti 2023 · 54 Inlägg

Jesper328 skrev:

spillolja skrev:

Jesper328 skrev:
så… en Megane!

Tack för all input här i tråda iaf! smile

det är ju en Diesel sad

tongue

Precis som det skall vara! cool

Jomn skrev:
Vill bara flika in om Tipo, vi har en 2017 som vi har ägt sedan den var ny och nu har den gått 22 000 mil. Det enda som har strulat är yttertemperaturgivaren och kopplingen började slira, men slutade sedan smile

Kan vara ett riktigt bra exemplar vi fått tag i, men är nog den mest hållbara bilen vi ägt hittills cool

Intressant, är det en bensinare eller diesel?
Det låter onekligen som ett bra exemplar isåfall. smile

Är en diesel, 1.6 så kanske samma motor som ni hade?

Jesper328
20 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Jomn skrev:

Jesper328 skrev:

spillolja skrev:

det är ju en Diesel sad

tongue

Precis som det skall vara! cool

Jomn skrev:
Vill bara flika in om Tipo, vi har en 2017 som vi har ägt sedan den var ny och nu har den gått 22 000 mil. Det enda som har strulat är yttertemperaturgivaren och kopplingen började slira, men slutade sedan smile

Kan vara ett riktigt bra exemplar vi fått tag i, men är nog den mest hållbara bilen vi ägt hittills cool

Intressant, är det en bensinare eller diesel?
Det låter onekligen som ett bra exemplar isåfall. smile

Är en diesel, 1.6 så kanske samma motor som ni hade?

Nej, vi hade en 1.4 T-jet bensinare.
Er 1.6 är en Multijet, och jag måste faktist ge Fiat det att det är en bra motorserie.
Har själv en 1.3 Multijet i min skåpbil.
Likaså sitter ”stora” 1.9 i t.ex Saab 9-3 m.fl.

Up the RA
Jomn
20 augusti 2023 · 54 Inlägg

Ja, vi har en Alfa med 1.9an och en med 2.4an och säg vad man vill om Fiat, men deras dieselmotorer går riktigt fint smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang