Kamremmen är inte fiolspänd, men heller inte slapp.
Mellan kamdrev kan man allt röra den lite upp och ner, men man ska inte kunna vrida ett av dreven fram och tillbaka i "ett remglapp" om du förstår...
(Använd fantasin)
Spänningen är också TÄMLIGEN konstant oavsett var motorn står i vrid.
Kan diffa NÅGOT just mellan kamdreven, möjligen, om ena kammen trycks av ventilfjädrarna i just det läget.
Men skulle säga att det är försumbar skillnad som bäst. Märker man nog inte.
Med 4 kugg fel så går motorn urkass.
Helt orkeslös om den ens startar.
Blir INTE sämre av att ställlas rätt
Motorlampa borde lysa, men faktiskt inte solklart felkod på kamtider, beroende på vilken av kammarna som står fel. Inte alltid sensor på båda.
Ska man efterkolla markeringarna måste man vrida motorn till rätt läge. Den stannar inte där själv.
Stämmer bara en gång på två vevaxelvarv.
Nu har vissa motorer (Volvo vitblock bla) kamdrev som kan lossas och vridas från kamaxlarna, vilket gör att markeringarna kan bli fel, men kammen rätt ELLER TVÄRSOM.
Man måste alltså veta det.
Många motorer har också VVT drev man måste ta hänsyn till när man nollar. Vrida åt rätt håll, osv. Ibland vrida förbi och backa... Det skiljer.
En verkstad borde veta förfarandet för just den motorn när dom börjar.
Absolut vanligast är att man endast ska vrida i rotarionsriktningen den går.
Inte backa.
Frågan är också om en kabel eller slang inte är återmonterad nu, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (2 juli 2022)