Hur löst kan kamremmen sitta? Golf 99 1,4

mm09
2 juli 2022 · 2 Inlägg

Hej!
Har fått tillbaka bilen från ett kamremsbyte på verkstan och den går inte köra i backar. Tänker att de monterat den fel. De sa att den satt 4 kugg fel när den kom in. Men nu går bilen sämre än nånsin. Kamremmen sitter rätt löst, den delen som går mellan hjulen går att dra upp o ner utan ansträngning. Jag kan också lyfta upp den från några kuggar om jag tar i lite grann. Det skulle nog gå att dra av den med lite handstyrka.
Verkstan säger att det är normalt o att det beror på hur motorn står. Stämmer det? De jag hittills frågat säger att det är galet.

Jag kan också se att markeringarna uppe på kamremshjulet diffar men de kanske inte alltid står i läget man monterar den när motorn stannar? Kamremskåpan är borttagen, därav att jag kan spana.

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
2 juli 2022 · 10 204 Inlägg

mm09 skrev:
Hej!
Har fått tillbaka bilen från ett kamremsbyte på verkstan och den går inte köra i backar. Tänker att de monterat den fel. De sa att den satt 4 kugg fel när den kom in. Men nu går bilen sämre än nånsin. Kamremmen sitter rätt löst, den delen som går mellan hjulen går att dra upp o ner utan ansträngning. Jag kan också lyfta upp den från några kuggar om jag tar i lite grann. Det skulle nog gå att dra av den med lite handstyrka.
Verkstan säger att det är normalt o att det beror på hur motorn står. Stämmer det? De jag hittills frågat säger att det är galet.

Jag kan också se att markeringarna uppe på kamremshjulet diffar men de kanske inte alltid står i läget man monterar den när motorn stannar? Kamremskåpan är borttagen, därav att jag kan spana.

Tack på förhand!

Om den suttit 4 kuggar fel innan så borde du definitivt ha märkt det, tex genom att bilen blir extremt slö eller inte går att köra alls. Det låter alltså tämligen orimligt att du skulle kört omkring så utan att ha märkt det.

Då är det klart mer troligt att den sitter fel nu...

Och precis som du skriver, det låter helt galet att remmen är så pass slapp som du beskriver.

Verkstaden får göra om och göra rätt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mm09
2 juli 2022 · 2 Inlägg

Problemet är att de hävdar att den sitter rätt nu! Och jag vet inte hur jag ska bevisa det. De säger att det är nåt fel på något annat, tex en givare…

Stämmer det att remmen är olika spänd i olika lägen? Ser inte ut så på youtube när jag kollar bilder.

Brådhis * Voff voff *
2 juli 2022 · 10 204 Inlägg

mm09 skrev:
Problemet är att de hävdar att den sitter rätt nu! Och jag vet inte hur jag ska bevisa det. De säger att det är nåt fel på något annat, tex en givare…

Stämmer det att remmen är olika spänd i olika lägen? Ser inte ut så på youtube när jag kollar bilder.

Klart dom gör! Men... Om bilen gick helt normalt innan, verkstaden säger att den satt fel och att dom flyttat den fyra kugg, och bilen nu är superslö, så kan man helt klart misstänka att något gått snett.

Remmen ska alltid vara spänd. Ordentligt spänd!

Det råd jag kan ge dig är att åka till en annan verkstad och få detta kollat så snart som möjligt. Att köra runt med en kamrem som sitter fel är inte så snällt mot bilen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
2 juli 2022 · 2 733 Inlägg

Kamremmen är inte fiolspänd, men heller inte slapp.
Mellan kamdrev kan man allt röra den lite upp och ner, men man ska inte kunna vrida ett av dreven fram och tillbaka i "ett remglapp" om du förstår...
(Använd fantasin)

Spänningen är också TÄMLIGEN konstant oavsett var motorn står i vrid.
Kan diffa NÅGOT just mellan kamdreven, möjligen, om ena kammen trycks av ventilfjädrarna i just det läget.
Men skulle säga att det är försumbar skillnad som bäst. Märker man nog inte.

Med 4 kugg fel så går motorn urkass.
Helt orkeslös om den ens startar.
Blir INTE sämre av att ställlas rätt
Motorlampa borde lysa, men faktiskt inte solklart felkod på kamtider, beroende på vilken av kammarna som står fel.  Inte alltid sensor på båda.

Ska man efterkolla markeringarna måste man vrida motorn till rätt läge. Den stannar inte där själv.
Stämmer bara en gång på två vevaxelvarv.

Nu har vissa motorer (Volvo vitblock bla) kamdrev som kan lossas och vridas från kamaxlarna, vilket gör att markeringarna kan bli fel, men kammen rätt ELLER TVÄRSOM.
Man måste alltså veta det.

Många motorer har också VVT drev man måste ta hänsyn till när man nollar. Vrida åt rätt håll, osv. Ibland vrida förbi och backa...  Det skiljer.
En verkstad borde veta förfarandet för just den motorn när dom börjar.
Absolut vanligast är att man endast ska vrida i rotarionsriktningen den går.
Inte backa.

Frågan är också om en kabel eller slang inte är återmonterad nu, tex.

Senast redigerat av Mossan1 (2 juli 2022)

simlar
2 juli 2022 · 5 508 Inlägg

99as Golf 1,4 bör vara en 16V med dubbla kuggremmar.
En mellan kamaxlarna och en mellan ena kamaxeln och vevaxeln.

Den korta remmen har ingen spännare om jag minns rätt.
Är ganska så spänd.

Den långa remmen ska gå att vrida med tummen och pekfingret 90° vid den längsta sträckan den hänger fritt i luften.
Gäller i princip alla äldre bensinare.

Hade någon av kammarna stått 4 kugg fel borde ventilerna ha slagit i kolvarna.
Motorn borde då ha gått minst lika dåligt innan som efter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Oreggad Ruter Knekt
4 juli 2022 · 621 Inlägg

mm09 skrev:
Problemet är att de hävdar att den sitter rätt nu! Och jag vet inte hur jag ska bevisa det. De säger att det är nåt fel på något annat, tex en givare…

Stämmer det att remmen är olika spänd i olika lägen? Ser inte ut så på youtube när jag kollar bilder.

Skitsnack, lämnar du in en bil som inte är keffad så kan du väl förvänta dig att du får en bil som fungerar lika bra som innan. Jävla sits ni som lämnar ifrån bilfan, hamnar i. Knappt att man vågar lämna ifrån den för något av att läsa på garaget!

Som Brådhis skriver, är väl bara att skicka in den igen, bekräfta fel & bränna ner den andra verkstan.

Senast redigerat av Oreggad (4 juli 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
4 juli 2022 · 10 204 Inlägg

Brådhis skrev:
Det råd jag kan ge dig är att åka till en annan verkstad och få detta kollat så snart som möjligt. Att köra runt med en kamrem som sitter fel är inte så snällt mot bilen...

Oreggad skrev:
Som Brådhis skriver, är väl bara att skicka in den igen, bekräfta fel & bränna ner den andra verkstan.

Nåja, riktigt så skrev jag väl ändå inte... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
4 juli 2022 · 621 Inlägg

Brådhis skrev:

Brådhis skrev:
Det råd jag kan ge dig är att åka till en annan verkstad och få detta kollat så snart som möjligt. Att köra runt med en kamrem som sitter fel är inte så snällt mot bilen...

Oreggad skrev:
Som Brådhis skriver, är väl bara att skicka in den igen, bekräfta fel & bränna ner den andra verkstan.

Nåja, riktigt så skrev jag väl ändå inte... wink

Jopp, strax innan maskingevären (en i vardera hand) började smattra. big_smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
husseman
4 juli 2022 · 1 563 Inlägg

Hmm, 1,4 -99 har nog en kort rem mellan kammarna MED sträckare. O en längre  från ena kammen till veven. Ska vi gissa på att Muhammeds pizza o bil har varit framme o bytt dessa remmar? Nåja- dessa bilar e´ känsliga för v-pumpsras o felaktiga sträckare. Dessa är oxå rätt sugna på att en kamaxel skär ihop pga. "Long life service". Om ja inte minns fel går det även att sätta remmen fel vid veven- då det finns märkning för 8ventiler o 16 ventiler. Kör inte med denna bil, innan du låtit nån seriös verkstad kolla upp hur man klantat till detta. O 4 kugg fel på dessa-brukar inte vara körbart..
mvh/husse

Svenska_bil
5 juli 2022 · 218 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, 1,4 -99 har nog en kort rem mellan kammarna MED sträckare. O en längre  från ena kammen till veven. Ska vi gissa på att Muhammeds pizza o bil har varit framme o bytt dessa remmar?

Jag tror det är Hussemans Bilmek och rasbiologiska institut som gjort jobbet… Du har ju som en förkärlek till att klanka ner på personer med utlandsklingande namn.

zemet
5 juli 2022 · 4 015 Inlägg

Svenska_bil skrev:

husseman skrev:
Hmm, 1,4 -99 har nog en kort rem mellan kammarna MED sträckare. O en längre  från ena kammen till veven. Ska vi gissa på att Muhammeds pizza o bil har varit framme o bytt dessa remmar?

Jag tror det är Hussemans Bilmek och rasbiologiska institut som gjort jobbet… Du har ju som en förkärlek till att klanka ner på personer med utlandsklingande namn.

Tror du Husseman och hans rasbiologiska institut har fel då?
Jag tror Husseman har gjort helt rätt analys.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang