Plug-in hybrid utan möjlighet att ladda?

Janneutanb
11 juli 2022 · 7 271 Inlägg

Är det värt att skaffa en Plug-in hybrid om man saknar möjlighet att ladda hemma?

Kikar på en Jeep Wrangler 4xe men kommer inte kunna ladda den nånting hemma.
Är det värt att skaffa en ändå? Drar dom mindre bränsle med det lilla batteriet när motorn behöver ladda den?

xXSammy
11 juli 2022 · 6 569 Inlägg

Överlag så brukar en hybrid förbruka mindre men det går åt mer bränsle när den ska ladda batteriet (själv)

Gångerna jag inte kunde ladda min gamla bil (PHEV) så valde jag att den skulle spara batterimängden; detta måste dock väljas varje gång du startar bilen annars lär den köra slut på batteriet först innan den växlar till förbränningsmotor.

Tråkiga är bara att det blev massor med tankningar då den bilen hade en 40L tank medan standard/fullhybriden hade en 70L tank

De/Dem
Jesper328
11 juli 2022 · 2 370 Inlägg

Åker just nu en Peugeot 3008gt plug in och känner i alla fall att just denna hybrid ej är värd de extra kronorna man får lägga i jämförelse med icke hybriden.

I hybridläge snittar den ca 0.35, men när batteriet är slut tickar det snabbt upp mot 0.6-0.65.
Att använda förbränningsmotorn till att ladda batteriet och om det gör någon väsentlig skillnad på snittförbrukningen har jag inte hunnit räkna ut än.
På en mils körning får man i alla fall ~3km räckvidd i batteriet.

Oavsett vad så tar det nog en stund att köra in de pengarna man får betala för hybriden.

Up the RA
Janneutanb
12 juli 2022 · 7 271 Inlägg

Det skiljer nästan 10,000$ mellan en v6 och hybriden men det går att få tillbaka drygt 8000$ på deklarationen för miljöbil så i slutändan skiljer priset på inköp inte jättemycket.

Har inte haft möjlighet att prova bilen än då bilmarknaden är som den är och bilarna är svåra att få fram just nu...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juli 2022 · 17 473 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det skiljer nästan 10,000$ mellan en v6 och hybriden men det går att få tillbaka drygt 8000$ på deklarationen för miljöbil så i slutändan skiljer priset på inköp inte jättemycket.

Har inte haft möjlighet att prova bilen än då bilmarknaden är som den är och bilarna är svåra att få fram just nu...

Har du provat en Wrangler? Den är inte kul på vägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
13 juli 2022 · 2 370 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det skiljer nästan 10,000$ mellan en v6 och hybriden men det går att få tillbaka drygt 8000$ på deklarationen för miljöbil så i slutändan skiljer priset på inköp inte jättemycket.

Har inte haft möjlighet att prova bilen än då bilmarknaden är som den är och bilarna är svåra att få fram just nu...

Har inte laddhybridernas miljöbonus sänkts till 20.000kr ifrån 45.000kr, eller slopades det?

Up the RA
Janneutanb
13 juli 2022 · 7 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Janneutanb skrev:
Det skiljer nästan 10,000$ mellan en v6 och hybriden men det går att få tillbaka drygt 8000$ på deklarationen för miljöbil så i slutändan skiljer priset på inköp inte jättemycket.

Har inte haft möjlighet att prova bilen än då bilmarknaden är som den är och bilarna är svåra att få fram just nu...

Har du provat en Wrangler? Den är inte kul på vägen.

Hon äger redan en -15 wrangler och vill ha en ny.
Varför någon öht vill ha en har jag ingen aning om... Men men!

Janneutanb
13 juli 2022 · 7 271 Inlägg

Jesper328 skrev:

Janneutanb skrev:
Det skiljer nästan 10,000$ mellan en v6 och hybriden men det går att få tillbaka drygt 8000$ på deklarationen för miljöbil så i slutändan skiljer priset på inköp inte jättemycket.

Har inte haft möjlighet att prova bilen än då bilmarknaden är som den är och bilarna är svåra att få fram just nu...

Har inte laddhybridernas miljöbonus sänkts till 20.000kr ifrån 45.000kr, eller slopades det?

Jag bor i USA så vi har lite andra bonusar här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang