V70n -07 Höger framdörr går inte öppna.

JohaN04
14 juli 2022 · 5 Inlägg

Hej! Det är såhär att för några dagar sedan så ville inte passagerardörren på min v70n öppnas. Den går varken att öppna inifrån eller utifrån, någon el i dörren funkar inte heller så som elhissen och låsknappen. När man drar i handtaget på insidan så åker den där pinnen upp och ibland hör det något litet från låskistan men inget mer händer. Jag har kollat säkringar och testat plocka bort minus polen en stund men inget funkade. Testade att byta dosan som där knappen till rutan och låsknappen sitter men rutan funkar fortfarande inte, det ända som hände va att det började komma ett mer tickande ljud från låskistan i en liten stund när man låser upp. har lyckats få bortdörrsidan så man ser lite mer. Några förslag på vad felet kan vara?

Robban_F Avstängd
14 juli 2022 · 301 Inlägg

Du får lossa dörrsidan och se efter. Eftersom "pinnen" reagerar och skjuts upp så är det elektriska mest troligt ok. Det är därför antagligen något mekaniskt fel, kanske en skruv som lossnat eller en nit som gått av och därmed hindrar solenoiden att påverka låsmekanismen från att ta bort låsningen av dörren.

Senast redigerat av Robban_F (14 juli 2022)

JohaN04
14 juli 2022 · 5 Inlägg

Som du säger lär det vara något mekaniskt fel och känns därför som att man borde kunna få upp dörren genom att dra eller peta på något. Samtidigt så går det ju inte att rulla ner rutan längre så de känns som att de kan vara något elektriskt också. Testade nyss och när man drar upp "pinnen" så kommer samma ljud som det gör när man låser upp dörrarna.

Robban_F Avstängd
14 juli 2022 · 301 Inlägg

Jaha! Men det finns ingen knapp du kan trycka på för att fixa detta. Istället är det gammal hederlig felsökning som gäller. Helt oberoende av antal säkringar.
Kavla upp ärmarna, ta fram verktygslådan och skruva bort dörrsidan. Då kommer du att se vad som är fel.

Jesper328
14 juli 2022 · 2 333 Inlägg

Kolla även inuti bälgen mellan kaross och dörr.

Up the RA
JohaN04
14 juli 2022 · 5 Inlägg

Dörrsidan är borta och de rör på sig inne vid låskistan när man drar i vajern inifrån och handtaget utifrån men ändå öppnas inte dörren. Tror de kan va något elektriskt med tanke på att annan elektronik i dörren inte funkar så som centrallåset. Har kollat säkringen som går till dörrmodulen men den såg bra ut. Testade även ta bort minuspolen från bilen nu ett tag men ingen förbättring på de heller.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
15 juli 2022 · 1 366 Inlägg

Som skrevs tidigare, kolla även kabelgenomföringen till dörren.
på min A6 som jag hade tidigare så såg kablarna till bakdörrarna ut så här i genomföringen

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-76a7e0417891068e0fbe04a600e328ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3deb2738ce53178ac1fa98c88759671d.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Mossan1
15 juli 2022 · 2 752 Inlägg

V70N:
Det sitter en elmotor på låset som kopplar bort handtagen. Detta sker i två steg.
Först (omedelbart) kopplas ytterhandtaget bort och efter ca 60sek kopplas även innerhantaget bort.
Man hör hur den låser igen.
Sk dubbellåsning.

Har du testat att trycka IN dörren medan du låser/låser upp?
Eftersom det låter i låset så försöker den ju men har hamnat i nått låst läge.
Utslitet,trasigt, kärvar och/eller nu mellan två lägen.

Självklart kan det vara elektroniken också, eftersom övrigt styrt av PDM är "dött".  Till och med troligt att det är symptom av samma fel.

Men elfel eller ej, så är der nog att manipulera låset mekaniskt som gäller för att få upp dörren nu.
Jag vet inte i detalj hur.
Kabelbrott mellan stolpe ock dörr är fullt möjligt men kan inte åtgärdas utan att först öppna dörren.

Brådhis * Voff voff *
15 juli 2022 · 10 244 Inlägg

Robban_F skrev:

JohaN04 skrev:
Testade även ta bort minuspolen från bilen nu ett tag men ingen förbättring på de heller.

Om du tror att det hjälper att koppla bort batteriet istället för att felsöka på riktigt så tycker jag du ska fråga någon som vet hur man gör. Det finns ingen knapp!

Som vanligt denna ton mot folk...

Han har ju felsökt. Han har inte kopplat bort minuspolen istället för att felsöka, utan som ett led i felsökningen.

Det skulle dessutom inte vara första gången en V70N gick att laga genom att bryta strömmen... I det här fallet skulle mycket väl tex DDM kunnat ha hängt sig och vaknat efter en "omstart". Funkar tex utmärkt när elinfällningen av speglarna krånglar, vilket sker då och då.

Senast redigerat av Brådhis (15 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
16 juli 2022 · 301 Inlägg

JohaN04 skrev:
Har kollat säkringen som går till dörrmodulen men den såg bra ut

"Såg bra ut"? Tog du ur den och kollade att kontaktytorna inte var oxiderade samt mätte den med en multimeter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang