2904
Sök

Koppling Peugeot 407

11 Inlägg
19 juli 2022
Trådstartare
För två veckor sedan när jag var ute och körde i bilen, en Peugeot 407, kändes kopplingen lite konstig när jag tryckte ner den. Den gick ner ett par cm utan motstånd, jag åkte till Göteborg och hämtade min grabb och när jag skulle svänga av så tog den inte alls utan gick ändå ner till botten.

Någon som har en aning om vad det är? Har hört både att det är hydralkoppling I dem och även att det ska vara en vajer.

Morsans gubbe kollade på det och han mumlade att det är vajern som gått av.

Om det nu är vajer till kopplingen och den gått av, vad kostar det att fixa det då?

6 212 Inlägg
19 juli 2022
Det kanske var wire på tidiga Peugeot 407 men jag tvivlar, de flesta biltillverkare gick över till hydrauliskt på åttio- eller åtminstone nittiotalet. Men oavsett vilket det är så är det relativt billiga grejer, på de flesta bilar enkelt att fixa och något som ofta går sönder så mekanikerna har gjort det många gånger förr. Sedan kan det ju vara själva kopplingen som är kass också och då blir det dyrare

3 583 Inlägg
19 juli 2022
Hydrualisk manövrering och internt monterad slavcylinder så blir det dyrt.
Då måste lådan ner.
8000kr och uppåt

Extern cylinder så är det inte så farligt.
Med vire är oftast inte heller någon jätteoperation att byta.
Tippar på pris = reservdelen/arna + 1.5h till 2.5h jobb.  OBS Grovt estimerat. Kan inte Peugeot.

Jag har aldrig sett någon med både vire och hydrualisk manövrering av kopplingen.
Antingen eller.
Senast redigerat av Mossan1 (19 juli 2022)

Sök