OTROLIGT HÖG BRÄNSLEFÖRBRUKNING Skoda fabia 1.2 tsi AUTOMAT Monte carlo (2016)

Alexskoda
20 juli 2022 · 9 Inlägg

Hej köpte mig min första bil förra veckan! En Skoda fabia 1.2 tsi 110hk 2016. Den har gått 6000mil
Anledningen att jag valde just den bilen var att min tanke att den skulle vara bra för plånboken!
Fick senaste service protokollet som gjordes 2022-07-01 och den är godkänd på alla dess punkter.
Alltså har kört andra bilar tidigare så jämför med dom just nu.
Tycker min bensin förbrukning är alldeles för hög utan dess like!
Tankade förra veckan i onsdags och har varit ute och kört 4/5 dagar utav dom 7.
Har Max kört 30/40minuter på dom resorna.
Nu är det så att den redan har druckit en halv tank mer eller mindre och i min värld så verkar det helt sjukt. Lånade en väns bil SEAT CUPRA 300hk också bensin och den drog inte ens såhär mycket bensin…
Kör väldigt lugnt med min Skoda fabia. Gör inga hetsiga accelerationer eller gasar över hastighetsbegränsningen.
Står bilen på tomgång så står det att den drar 0,8L/hr och kör jag blandad körning så drar den va 0,7-1L/milen om inte mer och det är väl inte normalt för en sån liten bil?
Jag har fyllt på rätt lufttryck i alla däcken. Köpte bilen på Riddermarks bil och köpte till 1 års garanti, anledning till att jag lägger upp en tråd innan jag tar den till verkstaden är att jag får betala själv för felsökning osv om det inte är något fel på bilen så vill helst höra någon kunnigs åsikt innan.
Dessutom tycker jag bilen låter som att den har en mycket mycket kraftigare motor än vad den egentligen har! Det låter som att den skulle kunna ha 250hk haha!
Skulle det kunna va så att den är steg trimmad och försäljarna inte har någon aning av det?
Vad skulle kunna vara fel?
Den ska liksom dra 0,49 vid blandad körning om jag inte minns fel.
Tack på förhand! Tar emot all hjälp som går och tips om vad det skulle kunna vara för fel på bilen om det ens är något fel.
Men tycker verkligen att den dricker överdrivet mycket. Min fru har liksom en stor passat 2.0 som hon kan ha full tank i nästan en månad… låter helt orimligt i min värld att min lilla bil ska dra mer…!

Senast redigerat av Alexskoda (20 juli 2022)

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 279 Inlägg

Utan att räkna ut vad den faktiskt drar genom att nolla trippen, tanka fullt och sedan köra och tanka fullt igen, så är det omöjligt att säga om den drar mycket eller lite.

Du skriver ju inte ens hur långt du kört?

Om din fru kan ha full tank i en månad och kör 4-5 ggr per vecka och 30-40 minuter per gång så vill jag väldigt gärna köpa hennes bil. (Eller rekommendera er att laga tankmätaren...) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alexskoda
20 juli 2022 · 9 Inlägg

Nej med min bil har jag kört 30/40 minuters resor 4/5 gånger den jag tankade fullt. Han va kört 10mil och den har snart druckit en halv tank har 45liters tank

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 279 Inlägg

Alexskoda skrev:
Nej med min bil har jag kört 30/40 minuters resor 4/5 gånger den jag tankade fullt. Han va kört 10mil och den har snart druckit en halv tank har 45liters tank

Jo, men du jämförde med hennes Passat...

Hursom, tankmätaren är sällan linjär. Så du bör nolla trippen, tanka fullt, köra en hel tank, tanka full och sedan räkna ut faktisk förbrukning. Annars är det i princip omöjligt att säga vad det faktiskt drar.

Senast redigerat av Brådhis (20 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alexskoda
20 juli 2022 · 9 Inlägg

Okej tack får tanka fullt imorgon då och sedan nolla den och räkna ut smile

xXSammy
20 juli 2022 · 6 570 Inlägg

Vilka hastigheter har du kört?

De/Dem
Mossan1
20 juli 2022 · 2 823 Inlägg

Som sagt, bränlseförbrukningen är mycket personlig också.
Körmönster, tex.  Bara stad, bara land, bara långt, bara kort, .....
0.49 bensin och stadsmiljö låter som fantasisiffror på en ej hybrid.
0.49 bensin och enbart långkörning efter platt 80km/h länsväg låter som uppnåbart på en ej hybrid.

Alexskoda
20 juli 2022 · 9 Inlägg

Har kört blandad körning allt mellan 30-100. Kör ca 3mil om jag är ute och kör. Bor i Stockholm. Men har inte vart inne i city och kört enbart ute i förorterna. Jag ser liksom mätaren röra på sig

Lucif3r
20 juli 2022 · 2 214 Inlägg

Tycker det är dags att läsa ut lite felkoder... Om den nu verkligen drar så kopiöst mycket bensin lär åtminstonde lambdan skrika halsen av sig.

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 279 Inlägg

Alexskoda skrev:
Har kört blandad körning allt mellan 30-100. Kör ca 3mil om jag är ute och kör. Bor i Stockholm. Men har inte vart inne i city och kört enbart ute i förorterna. Jag ser liksom mätaren röra på sig

All körning som innehåller minst ett par rödljus är nog att betrakta främst som stadskörning. Blandad körning innebär långa sträckor på landsväg, någon sådan existerar inte i Stockholm, inte ens i förorterna...

https://ntf.se/fragor-och-svar/bilar/ov … d-korning/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alexskoda
20 juli 2022 · 9 Inlägg

Okej tack då förstår jag e ny i de här men jämför med alla andra bilar jag kört o dom har 150hk-200hk 2.0 och tycker min lilla piss bil drar mycket mer så vart bara chockad men får försöka räkna ut de

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 279 Inlägg

Alexskoda skrev:
Okej tack då förstår jag e ny i de här men jämför med alla andra bilar jag kört o dom har 150hk-200hk 2.0 och tycker min lilla piss bil drar mycket mer så vart bara chockad men får försöka räkna ut de

Hade dom tidigare lika liten tank? Eftersom du bara går efter tankmätaren än så länge...

Sedan kan en liten svag motor där man kompenserat låg effekt med utväxling bli ordentligt törstig i ändå. Men då handlar det oftast om högre farter.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
20 juli 2022 · 6 570 Inlägg

Hur snabbt du accelererar med bilen speglar sig också i medelförbrukningen.. Brukar sällan ge mer än 25-50% gas (Även under den tiden jag körde Focus 1.0)

Slött? Absolut
Snålt? Jorå.

De/Dem
zemet
20 juli 2022 · 4 038 Inlägg

På min Navara kan jag köra ungeför 8-9 mil, dvs förbruka runt 10L innan det börjar synas på tankmätaren om den är fulltankad. Du behöver bättre data för att veta vad den drar.

Färddator är heller inte att lita på är min erfarenhet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Alexskoda
20 juli 2022 · 9 Inlägg

Accelerar inte snabbt försöker accelerera så långsamt som jag bara kan för att få ner förbrukningen. Men ah ska kolla på trippmätaren och räkna ut när jag kört slut på tanken. Kör inte för snabbt eller accelererar snabbt. Kör naturligt. Är nere på halva tanken nu och kört 300km så de alltså 22,5 liter tank kvar enligt mätaren och det är väl då 13,3?

Low
20 juli 2022 · 3 311 Inlägg

Alexskoda skrev:
Accelerar inte snabbt försöker accelerera så långsamt som jag bara kan för att få ner förbrukningen. Men ah ska kolla på trippmätaren och räkna ut när jag kört slut på tanken. Kör inte för snabbt eller accelererar snabbt. Kör naturligt. Är nere på halva tanken nu och kört 300km så de alltså 22,5 liter tank kvar enligt mätaren och det är väl då 13,3?

Du får räkna som föregående tips.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2022 · 14 054 Inlägg

Alexskoda skrev:
Accelerar inte snabbt försöker accelerera så långsamt som jag bara kan för att få ner förbrukningen. Men ah ska kolla på trippmätaren och räkna ut när jag kört slut på tanken. Kör inte för snabbt eller accelererar snabbt. Kör naturligt. Är nere på halva tanken nu och kört 300km så de alltså 22,5 liter tank kvar enligt mätaren och det är väl då 13,3?

Du kan inte utgå ifrån att om nivån är nere på hälften så är det inte säkert att hälften av soppan gått åt. Det kan vara mer eller mindre än hälften kvar. Allt beror på hur tanken är utformad. Därför ska du mäta som jag skrev tidigare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
20 juli 2022 · 5 525 Inlägg

Alexskoda skrev:
Accelerar inte snabbt försöker accelerera så långsamt som jag bara kan för att få ner förbrukningen. Men ah ska kolla på trippmätaren och räkna ut när jag kört slut på tanken. Kör inte för snabbt eller accelererar snabbt. Kör naturligt. Är nere på halva tanken nu och kört 300km så de alltså 22,5 liter tank kvar enligt mätaren och det är väl då 13,3?

22,5L/30mil = 0,75L/mil.

Sen om det stämmer går ju inte att säga, som sagt av tidigare kommentarer så tanka fullt och räkna ut på riktigt.

Men dessa 1,2TSI ska gå billigt. 0,75L/mil låter något mycket om det nu inte enbart är stadskörning och kortkörningar.

Att den låter mer än normalt känns som tecken på avgasläckage vilket i sin tur kan ge felaktiga lambdavärden till motorstyrningen som då fetar på extra bränsle för att nå rätt lambdavärde.
Vilket då höjer bränsleförbrukningen avsevärt, brukar oftast ge motorlampa dock.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2022 · 17 478 Inlägg

Ställ bilen på plan mark och lägg växeln i friläge. Går den att putta fram/bak?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alexskoda
21 juli 2022 · 9 Inlägg

Ska testa så fort jag får ut till bilen och kolla med neutral läget, och ska även köra slut på tanken och räkna efter hur mycket den drar per mil så återkommer jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang