Vad är använder ni för att det ska lukta gott i bilen?

Stylaren123 Jalusier
25 juli 2022 · 57 Inlägg

Jag använder wunderbaum

vad använder ni för att det ska lukta gott i bilen? big_smile

Senast redigerat av Stylaren123 (25 september 2023)

Svenska_bil
25 juli 2022 · 218 Inlägg

Håller man bilen ren så luktar det inget speciellt, bara….rent. Det räcker för mig.

Kör Arcticclean interior, pensel, microfiberdukar samt dammsugar hela bilen en gång i veckan.

Utmarks-Loke
25 juli 2022 · 5 813 Inlägg

Vi tuffingar skvätter lite diesel runt i bilen, sedan luktar det som det skall i en bil cool

torsen
26 juli 2022 · 7 198 Inlägg

Dammsugare och ångtvätt!

torsen
26 juli 2022 · 7 198 Inlägg

Ozongenerator för att få bort "hunddoften".

MickeEng
26 juli 2022 · 475 Inlägg

Hallå!
Wunderbaum "new car" o "skogsfrisk" funkar ju.

Finns också en doftgrej man sätter i luftutblåset från Rituals finns i olika dofter har en sådan i V60:in.  Luktar gott o blir lite snyggt också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-96bdc1bc2d40f1177f8a68f65c2d0157.jpg

Senast redigerat av MickeEng (26 juli 2022)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Stylaren123 Jalusier
26 juli 2022 · 57 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Wunderbaum "new car" o "skogsfrisk" funkar ju.

Finns också en doftgrej man sätter i luftutblåset från Rituals finns i olika dofter har en sådan i V60:in.  Luktar gott o blir lite snyggt också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-96bdc1bc2d40f1177f8a68f65c2d0157.jpg

Vilka dofter finns det? big_smile

trubbelturbo
26 juli 2022 · 1 442 Inlägg

I nuvarande bil använder jag mig bara av regelbunden tvätt och städning. I mina tidigare bilar har jag haft en black classic hängande i handbromsspaken (utöver välstädat i bilen).

En tidigare kollega som jag delade bil med hade för vana att lämna äppelskruttar, bananskal och kaffemuggar med cigarretfimpar i hytten. Dessa hade en negativ effektiv på doften.

Senast redigerat av trubbelturbo (26 juli 2022)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
krambriw
26 juli 2022 · 424 Inlägg

Jag lämnar in den två gånger per år för grundlig rengöring tvätt in och utvändig. Dom ångar kanalerna med anti-bakteriellt. Blir som ny. Sedan byter jag alltid kupeluftfiltret direkt efter

mallesoft
26 juli 2022 · 56 Inlägg

Stylaren123 skrev:
jag använder wunderbaum
vad använder ni för att det ska lukta gott i bilen?

Klämmer fast några Wunderbaum runt kupé filtret, sedan har jag någon ta bort lukt sprej som jag drar i säterna i bland, annars så inge speciellt, en tänd Marlboro då och då wink

MickeEng
27 juli 2022 · 475 Inlägg

Stylaren123 skrev:

MickeEng skrev:
Hallå!
Wunderbaum "new car" o "skogsfrisk" funkar ju.

Finns också en doftgrej man sätter i luftutblåset från Rituals finns i olika dofter har en sådan i V60:in.  Luktar gott o blir lite snyggt också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-96bdc1bc2d40f1177f8a68f65c2d0157.jpg

Vilka dofter finns det? big_smile

Kolla på deras hem sida.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
OzonStockholm
27 juli 2022 · 4 Inlägg

Jag jobbar med ozongeneratorer och vi har många kunder som använder ozon till att ta bort många olika slags lukter. Jag har själv en hemma för med en gammal bil blir det lite allehanda som ska rensas bort ibland. Om någon är intresserad av att pröva på har jag skrivit en artikel: https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html

Jobbar på OzonStockholm och hjäpler gärna till vid allmänna frågor om ozonsanering av bilar.
arnstein
27 juli 2022 · 26 Inlägg

Jordebilen min var det en sauebonde som hadde hatt før, luktet så fælt sau inni der at jeg klarte ikke å være inni der. Åpna 15 Wunderbaum samtidig helt og hang i speilet, og lufta inni den så ble det borte wink

1984 Toyota Carina II Prosjekt (eneste på Garaget!)
Jesper328
28 juli 2022 · 2 333 Inlägg

Har en förmåga att käka i bilen.
Har även en förmåga att glömma McDonaldspåsar i bilen, speciellt när det är varmt ute.
Brukar därför hänga in en Wunderbaum, helst jordgubb, i bakkant av mittkonsolen.

Köper jag en ny bil däremot, vilket händer rätt så ofta så brukar jag våtdammsuga allt som kan våtdammsugas, och ta resten med Förch interiörmedel med någon citruslukt.
Sånt där som svider nåt så förbannat om man råkar andas in det.

Up the RA
Stylaren123 Jalusier
28 juli 2022 · 57 Inlägg

arnstein skrev:
Jordebilen min var det en sauebonde som hadde hatt før, luktet så fælt sau inni der at jeg klarte ikke å være inni der. Åpna 15 Wunderbaum samtidig helt og hang i speilet, og lufta inni den så ble det borte wink

Härligt big_smile

torsen
28 juli 2022 · 7 198 Inlägg

OzonStockholm skrev:
Jag jobbar med ozongeneratorer och vi har många kunder som använder ozon till att ta bort många olika slags lukter. Jag har själv en hemma för med en gammal bil blir det lite allehanda som ska rensas bort ibland. Om någon är intresserad av att pröva på har jag skrivit en artikel: https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html

3) Ställ inte ozongeneratorn på golvet. Hellre på instrumentbrädan. Lite svårt på mina små bilar. Placerar ozongeneratorn på golvet i bagageutrymmet med fält baksäte.

4) Ett bra tips! Har jag inte tänkt på! Hur många minuter rekommenderas i varje inställning(golv, vindruta, ansikte etc)?

5) Vad menas?

Vad är rekommenderad tid i en normalstor bil med en ozongenerator för 30 kvm?

En kompis har stora problem med sin nyinköpta begagnade Volvo.
Föregående ägare har rökt i ett par års tid i bilen.
Ozonbehandling hos säljaren Volvo varar bara ett par veckor.
Så bilen lämnas in gång på gång utan varaktigt resultat.

Tacksam för kommentar.

Brådhis * Voff voff *
28 juli 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
En kompis har stora problem med sin nyinköpta begagnade Volvo.
Föregående ägare har rökt i ett par års tid i bilen.
Ozonbehandling hos säljaren Volvo varar bara ett par veckor.
Så bilen lämnas in gång på gång utan varaktigt resultat.

Tacksam för kommentar.

Det vanligaste är att doften sitter i innertaket. Klädseltvätta noga och/eller byt ut det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
28 juli 2022 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
En kompis har stora problem med sin nyinköpta begagnade Volvo.
Föregående ägare har rökt i ett par års tid i bilen.
Ozonbehandling hos säljaren Volvo varar bara ett par veckor.
Så bilen lämnas in gång på gång utan varaktigt resultat.

Tacksam för kommentar.

Det vanligaste är att doften sitter i innertaket. Klädseltvätta noga och/eller byt ut det.


För många år sedan köpte jag en begagnad Opel Rekord som ägts av en rökare.
Då sprejmålade jag taket, efter att jag förgäves dammsugit och torkat allt annat inne i bilen.
Har för mig det hjälpte till 95%.

MickeEng
28 juli 2022 · 475 Inlägg

Hallå!
Lite OT, Men typ 1977 jobba min far på Kungsgårdsskolan i Norrköping han hade en kollega som rökte cigariller William eller Wille som han kallades han hade en Saab 93 2takt som var skapligt inrökt .
Typ 7års senare var en kompis o jag på en skrot  i slottshagen då kallad Saabskroten och kolla efter reservdelar plötsligt kände man den doften av cigariller och vad hitta man då jo Willes gamla 93a.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Stream Statstjänsteman
28 juli 2022 · 125 Inlägg

Såg att svaren gick från att det luktar gått i bilen till att hur man får bort dålig lukt. Det tips jag har sett innebär att dela på en gul lök och sätta i bilen under natten, ska tydligen var en mirakelkur för att ta bort odör

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang