Volvo V50 2006, felkod ECM-1246 "Generator (GEN). Felaktig signal"

hnnhdn
26 juli · 2 Inlägg

Hej!

Har en Volvo V50 1.8 (2006) där info-panelen visar texten "Elfel. Service omgående". Samtidigt har batterilampan lyst. Det händer när bilen gått en stund och sen går på tomgång. Den varvar runt 1000 på tomgången men sen går varven ner mer och mer. Aldrig helt, men det låter precis som att motorn ska slockna och precis då hämtar den upp sig lite igen. Felet försvinner när bilen stått ett tag.
Den klarar en färd till affären ca 700 meter bort och tillbaka utan att börja lysa, men när vi kört ett par kilometer och sedan står still på tomgången på t.ex. parkeringen utanför så har lampan börjat lysa och den varnar för elfelet igen. Så det är som att det händer något när bilen blivit lite varm. Startar man om bilen och börjar köra innan lamporna börjar lysa så uppstår inte felet förrän man står still på tomgång igen.

Vid felsökning kommer det här upp under ECM:
1246
Tillstånd: inget
Generator (GEN). Felaktig signal

Samma felkod både när den larmar för elfel och när den inte larmar för det.

Batteriets spänning ligger mellan 12.36V-12.53V när motorn är av och vid start mellan 8.44V-14.52V. När man varvar bilen ligger det på 13.88V-14.61V.

Kan tillägga att:
* Bilen har vid något enstaka tillfälle (två tror jag) inte gett någon gas när man har i ettans växel och ska köra iväg, utan det är som att man lagt ur växeln och bara varvat. När man då släppt gasen och bara tryckt ner koppling + broms och sedan testar igen utan att lägga i växeln en gång till så kör den iväg.
* När det var värmeböljan för några dagar sen körde vi runt 20 mil och vi tyckte att bilen började rycka lite. Det gick också till sig efter en liten stund.

Vet inte om det har något samband med felkoden vi får upp.

Har kollat under huven och tycker inte mig se något brott på någon slang el. liknande, men som lekman kan jag såklart ha fel.
Tycker allt ser bra ut på batteriet också, och även om jag inte vet när det byttes så ser själva batteriet relativt nytt ut också.

Nån som har nån aning om vad som händer med bilen och hur pank jag kommer bli när det här är klart?
Generatorn eller batteriet? Är det någon idé att ens prova byta batteri eller ska jag bara ta ett djupt andetag och ringa verkstaden och hoppas att de säger att generatorn i bilen har utbytbart kol och vi kan testa det först?
Tack!

Mossan1
26 juli · 1 348 Inlägg

Är generatorn eller regulatorn nybytt?

Mäter du ca 14v med motor igång när lampan lyser också?

Den anser i alla fall att något är knas med LIN-signalen från generatorns regulator.

Kanske börja med rengöring av kontakter, osv, men kan vara slitna kol på regulatorn.

hnnhdn
26 juli · 2 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är generatorn eller regulatorn nybytt?

Mäter du ca 14v med motor igång när lampan lyser också?

Den anser i alla fall att något är knas med LIN-signalen från generatorns regulator.

Kanske börja med rengöring av kontakter, osv, men kan vara slitna kol på regulatorn.

Jag vet faktiskt inte när eller om något är bytt. Vi köpte bilen för två månader sen ungefär, och det var min sambo som gjorde det och han frågade nog inte om det här. Han tog inte med några kvitton på nånting heller, så allt jag har är senaste besiktningsprotokollet och serviceboken.

Den mäter runt 14V när lampan lyser också. Det är ingen skillnad på spänningen om lampan lyser eller inte.

Har en bilmekarkompis som ska hjälpa mig felsöka imorgon så slipper vi iaf den skyhöga felsökningskostnaden på verkstaden. Förhoppningsvis kan han laga också.

Men du menar alltså att om det är LIN-signalen kan det hjälpa att byta ut laddningsregulatorn, inte hela generatorn? Fattar jag rätt då?

Edit: Okej, jag fattade fel. Då behöver jag kolla om generatorn har utbytbara kol, annars helt ny generator?

Senast redigerat av hnnhdn (26 juli )

Robban_F
26 juli · 246 Inlägg

Jag skulle mäta spänningen på batteriet när tomgången blir lägre och lägre. Det kan vara något som drar väldigt mycket ström och därmed sänker tomgången på grund av att generatorn levererar mycket ström. Om du har tillgång till en tångampetemeter så kan du samtidigt mäta strömmen. Idealt är då om du kan mäta på utgående plusmatning på generatorn men det kanske är svårt att komma åt?
Alternativt kan du känna om generatorn är väldigt varm efter att tomgången har återhämtat sig.

Senast redigerat av Robban_F (26 juli )

Mossan1
26 juli · 1 348 Inlägg

hnnhdn skrev:
[
Men du menar alltså att om det är LIN-signalen kan det hjälpa att byta ut laddningsregulatorn, inte hela generatorn? Fattar jag rätt då?

Edit: Okej, jag fattade fel. Då behöver jag kolla om generatorn har utbytbara kol, annars helt ny generator?

Före 2005 är det en vanlig analog signal ifrån regulatorn, men med nya CAN generationen som kom 2005 är det en digital LIN signal.
Regulatorerna passar båda fysiskt i generatorn, men signalen kan inte tolkas om den är av fel typ.
Generatorn laddar, men bilen fattar inte det, enkelt uttryckt.
Detta har många säljare av reservdelar inte koll på.

Men detta gäller bara om den är bytt.
Annars är den snarare paj.
Se till att få rätt sort oavsett om du byter generator eller bara regulator.

Detta med Volvogrejer alltså. 2.4l 5cyl.
Har den Fordmotorn är den iprincip en Ford Focus och andra premisser kan gälla.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juli )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang