Turbo på b230f (bonde edition)

Wimble
12 augusti · 7 Inlägg

Tja nån här som vet hur man på enklast sätt turbo konverterar en vanlig b230f? Har tillgång till en skuren fk motor ska gå så fort som möjligt och det största bekymret är oljan och tråget på fk’n är trasigt pga 0 fjädrar på bilen. Har letat runt lite men allt verkar så komplicerat så kan nån ge mig de snabbaste och enklaste att få lite ladd i motorn. Tack i förhand.

simlar
12 augusti · 5 032 Inlägg

Borra hål i blocket där returen ska sitta och banka i ett rör, minst 12mm invändig dia på röret.
Gjort så på flera b230 jag turbokonverterat, funkat klockrent på samtliga.

Oljematning med ett t-kors eller y-kors på oljetryckskontakten.

Kylvätska till turbo kopplar jag aldrig in, men har du alla slangar och sånt så är det ju enkelt att koppla in.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Wimble
12 augusti · 7 Inlägg

Har ännu en fråga måste man byta bränsle box eller kan man köra me vanliga boxen? Vill ha så mycket effekt med minst jobb eller enklast jobb.

WurstingErik
12 augusti · 256 Inlägg

bränsle och tändbox från fk:n och spridarmotståndet, eller byt till röda saab spridare eller liknande högohmsspridare.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Wimble
14 augusti · 7 Inlägg

Är det någon som vet om det ska sitta någon sorts packning på oljetillförseln på turbon?
Fick turbon att funka och allting men den läcker fruktansvärt mycket olja och har fått dit koppar brickor men hjälper inte. https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242987/242987-e6fb83d194c6c1d1e92908900d1ef35e.jpg

simlar
14 augusti · 5 032 Inlägg

Banjokoppling på turbon så där ska det sitta en tätningsbricka (koppar eller aluminium) på vardera sida om röret.

Mot T-kors/Y-kors mot blocket ska det också sitta en tätningsbricka.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang