1806
Sök

Katalysator-lampa lyser - VW Polo 1.2 TSI -15

1 Inlägg
17 augusti 2022
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen har gått 10.000 mil . Nyservad och besiktigad utan anmärkning.
Plötsligt har katalysator-lampan börjat lysa. Motorlampan lyser inte. Den tänds dirket när tändningen slås på.
Ringde märkesverkstaden och de bad mig köra bilen varm och sedan gasa rejält, vilket jag gjort flera ggr. Bränt ur den så gott jag kunnat och varvat så mycket jag törs, men lampan vill inte släckas. Bilen går felfritt vad jag kan bedöma.

Är det farligt att köra vidare eller bör man lämna in. I handboken står det att man omedelbart ska åka in till serviceverkstad, men på dem lät det som att "vi kommer typ göra samma sak, typ varmköra och varva så det kan du lika gärna göra själv".

Vad tror ni?
/F

2 853 Inlägg
17 augusti 2022
#2
Katalysatorlampa? Vad är det nu då? Aldrig hört talas om. Däremot motorlampa.

Men läs av felkoder, lyser en lampa så finns det felkoder.

Och tala med en verkstad som vet vad de gör. Som sagt, lyser en lampa så finns det felkoder, bara för dem och koppla i och kolla
Senast redigerat av uhlin (17 augusti 2022)

5 835 Inlägg
17 augusti 2022
#3
Instruktionsboken kallar motorlampan för katalysatorlampan på bensinare om jag minns rätt.

Bara åka till verkstad och läsa ut felkoder och sen felsöka därifrån.


4 216 Inlägg
17 augusti 2022
#4

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 853 Inlägg
17 augusti 2022
#5
spillolja skrev:
Köp en billig felkodsläsare:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 5#p4678895

Nej, köp ingen billig felkodsläsare.

Köp en som kostar en del eller lämna in till verkstad som vet vad dom gör.

3 677 Inlägg
18 augusti 2022
#6
Nu gissar jag här, men är det inte en lampa för partikelfilter?
Jo, även vissa moderna bensinmotorer har partikelfilter.
Jag vet inte, men skulle inte vara rådlös om en så ny TSI har sådant filter.

OM, det är ett filtet som lampan lyser för köper jag rådet atr åka med högre motorvarv under några mil.
Kanske har också dessa filter en differensialtrycksgivare med slangar till sig som kan brista lika som dieslar.....

4 216 Inlägg
18 augusti 2022
#7
kan även vara sot på insugningsventilerna
genom att köra fullgas på 3:an i en uppförsbacke kan man evt. få dom rensade
bensin med hög halt av etanol förebygger evt. sådan sotbildning

med en billig felkodsläsare får man åtminstånde fram felkoder på motorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 835 Inlägg
18 augusti 2022
#8
Mossan1 skrev:
Nu gissar jag här, men är det inte en lampa för partikelfilter?
Jo, även vissa moderna bensinmotorer har partikelfilter.
Jag vet inte, men skulle inte vara rådlös om en så ny TSI har sådant filter.

OM, det är ett filtet som lampan lyser för köper jag rådet atr åka med högre motorvarv under några mil.
Kanske har också dessa filter en differensialtrycksgivare med slangar till sig som kan brista lika som dieslar.....

En 2015 TSI har inget partikelfilter. 2019/20 kom dom första om jag minns rätt. Det är relativt nyligt iaf.



Sök