Klarlack blir matt

Matbjo
21 augusti 2022 · 9 Inlägg

Jag skulle behöva lite tips och råd angående min passat 1.8t som jag har fixat lite rostskador på.

Har lagt på primer, grundfärg och klarlack och låtit lacken härdat i två dygn nu. Men varför blir lacken så matt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244076/244076-14ce53e7616025a94c8056c72fb7246e.jpg


Har tänkt våtslipa och sen polera upp lacken men när jag provade att göra det på ett mindre ställe där jag lackat så försvinner nästan klarlacken när jag våtslipar. Så nu vet jag inte om jag vågar prova våtslipa på huven
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244076/244076-fa526bba49d2269a372fad96ff356e90.jpg


Vad kan vara felet? Har jag fått fel klarlack som är till en solid färg? Eller ska lacken vara så matt innan man polerat och våtslipat?

Kan tilläggas att det är första gången som jag gör något sånt här!

Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti 2022 · 26 112 Inlägg

Hm, rent spontant, du är säker på att du inte fått matt klarlack?
Finns ju både matt och blank.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Matbjo
21 augusti 2022 · 9 Inlägg

Mack skrev:
Hm, rent spontant, du är säker på att du inte fått matt klarlack?
Finns ju både matt och blank.

Det är det här paketet jag beställde https://spraycan.se/sv/artiklar/sprayca … ic-1k.html och står ju clear vanish. Men kan jag prova lägg på ett till lager av klarlacken direkt på det där? Eller bör jag våtslipa först och sen lägga på ett nytt lager?

granadadr
21 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

kan vara för fuktigt? jag lackade blank svart,, spray i garaget å det vart flammigt å matt på sina ställen,, så jag misstänker att fukten i luften reagerar,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Matbjo
21 augusti 2022 · 9 Inlägg

granadadr skrev:
kan vara för fuktigt? jag lackade blank svart,, spray i garaget å det vart flammigt å matt på sina ställen,, så jag misstänker att fukten i luften reagerar,,

Jag stod i garaget men hade dörrarna öppna och det var rätt fuktigt ute så ja det kanske är det. Men jag provar våtslipar och sen polerar så får jag se om det blir nån skillnad. Kan det annars vara en idé att lägga på nytt lager med klarlack?

granadadr
21 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

hade lagt ny klarlack,,  TROR som sagt på fukten,,

Jesper328
21 augusti 2022 · 2 333 Inlägg

När jag har lackat med burk så har jag låtit färgen torka i minst 24 timmar om det varit hyfsat varmt väder, sen går jag på med klarlack.

Har fått ganska så bra resultat på så vis.

Up the RA
granadadr
21 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

Jesper328 skrev:
När jag har lackat med burk så har jag låtit färgen torka i minst 24 timmar om det varit hyfsat varmt väder, sen går jag på med klarlack.

Har fått ganska så bra resultat på så vis.

så gör jag med smile brukar bli lyckat för mig  smile  förutom rinning ibland  med det är förarfel smile

när jag provade med min blanksvarta nu,, så  körde jag först tunna fina lager tills det vart täckt ordentligt,, nope flammigt å jävligt,, dagen efter MATADE jag på så det faktiskt vart lite häng,,  nope vart lika flammigt smile så min lackare trodde det var fukten som gjorde det,, rötmånad wink

Steff240
21 augusti 2022 · 1 005 Inlägg

Jag lackade lite grejer med 2k lack på burk under semestern, och 1 av bitarna blev lite matt och konstig som ditt blivit. Jag lackade allt samtidigt så det bör inte bero på fukten i mitt fall hmm jag våtslipade det en omgång efteråt och det blev lite bättre men inte perfekt, ska nog gå en omgång med polering också.

Däremot tror jag att jag var lite snål på antingen basfärg eller klarlacken, för jag målade den dåliga biten först och tog det lite försiktigt för att färgen skulle räcka till alltihop.
Dom andra bitarna var mindre och då kände jag mig säker på att det skulle räcka så jag blåste på lite mer där. Och de bitarna blev som sagt bättre smile

Matbjo
21 augusti 2022 · 9 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag lackade lite grejer med 2k lack på burk under semestern, och 1 av bitarna blev lite matt och konstig som ditt blivit. Jag lackade allt samtidigt så det bör inte bero på fukten i mitt fall hmm jag våtslipade det en omgång efteråt och det blev lite bättre men inte perfekt, ska nog gå en omgång med polering också.

Däremot tror jag att jag var lite snål på antingen basfärg eller klarlacken, för jag målade den dåliga biten först och tog det lite försiktigt för att färgen skulle räcka till alltihop.
Dom andra bitarna var mindre och då kände jag mig säker på att det skulle räcka så jag blåste på lite mer där. Och de bitarna blev som sagt bättre smile

Kanske får slänga på mer klarlack då. Har kört med våtslipning nu och polerat och vaxat. Så här blev resultatet. Blev lite bättre än innan men skulle nog våtslipat ännu mer. Körde med 2000 papper bara och hade nog kunnat börja med 1200.

Men nu får det va så här ett tag tills jag orkar ta tag i det igen!https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244076/244076-677e7f67ebba51d282eda47d9a3d73a5.jpg

Matbjo
22 augusti 2022 · 9 Inlägg

granadadr skrev:

Jesper328 skrev:
När jag har lackat med burk så har jag låtit färgen torka i minst 24 timmar om det varit hyfsat varmt väder, sen går jag på med klarlack.

Har fått ganska så bra resultat på så vis.

så gör jag med smile brukar bli lyckat för mig  smile  förutom rinning ibland  med det är förarfel smile

när jag provade med min blanksvarta nu,, så  körde jag först tunna fina lager tills det vart täckt ordentligt,, nope flammigt å jävligt,, dagen efter MATADE jag på så det faktiskt vart lite häng,,  nope vart lika flammigt smile så min lackare trodde det var fukten som gjorde det,, rötmånad wink

Lyckades du få till ett bra resultat sen?

granadadr
22 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

Matbjo skrev:

granadadr skrev:

Jesper328 skrev:
När jag har lackat med burk så har jag låtit färgen torka i minst 24 timmar om det varit hyfsat varmt väder, sen går jag på med klarlack.

Har fått ganska så bra resultat på så vis.

så gör jag med smile brukar bli lyckat för mig  smile  förutom rinning ibland  med det är förarfel smile

när jag provade med min blanksvarta nu,, så  körde jag först tunna fina lager tills det vart täckt ordentligt,, nope flammigt å jävligt,, dagen efter MATADE jag på så det faktiskt vart lite häng,,  nope vart lika flammigt smile så min lackare trodde det var fukten som gjorde det,, rötmånad wink

Lyckades du få till ett bra resultat sen?

nää har ej testat mer än,,  gjort 2 försök än så länge,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang