Vad gör ni åt folk som ej håller avstånd?

Robban_F Avstängd
22 augusti 2022 · 301 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Dock så ska man anpassa sin hastighet efter sikt väglag och risker samt förarens och fordonets förmåga.

Precis vad jag och andra med mig lärde oss i bilskolan när det begav sig ... Idag behöver man inte längre hålla avstånd, stanna för rött eller bry sig om andra förbud (som är till för vårt eget bästa).

Att skriva på Facebook när man kör bil är otroligt populärt. Likaså att parkera på dubbla platser, tuta på folk som inte kör mot rött och slänga upp bildörren mot en annan bil och orsaka skador. Vid en sådan händelse är det väldigt inne att inte lämna sina adressuppgifter till den andra bilens ägare. Osv osv ...

Sammanfattning: Svenne kan inte köra bil!

Senast redigerat av Robban_F (22 augusti 2022)

Hilmer
22 augusti 2022 · 1 789 Inlägg

Handlar det om landsväg eller motorväg så kan man smygöka hastigheten, kul och se hur länge idioterna vill hänga på, några få fattar galoppen medan de flesta gladeligen hänger på i ganska bra fart innan dom upptäcker hur fort dom egentligen kör! wink
Om man har släp efter så spelar det liksom ingen roll om man så håller dubbla hastigheten, dom klamrar sig ändå kvar 1 meter från baklämmen och har bara en sak i sikte och det är att ta sig om...

SportPilot Ubåtsingenjör
22 augusti 2022 · 7 234 Inlägg

Brådhis skrev:
Släpp förbi lastbilen? Han har ett jobb att sköta, är van att köra i dåligt väglag och lastbilen påverkas inte lika mycket av regn då den är avsevärt tyngre.

Att börja bromsa och jävlas med den är ju sandlådenivå (och dessutom olagligt).

Är det något jag håller med MP om så är det att vi måste ha bort lastbilschaufförerna...

De ska hindra trafiken titt som tätt, de ligger och trycker i röven på folk och kör som några jäkla krattor rent ut sagt. Vilket är jäkligt märkligt då de är ute i trafiken hela dagarna.

Förlägg mer av transporterna till järnväg och sjöfart. Automatisera lastbilarna omgående, det kan vi förövrigt göra med tågen också.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
granadadr
22 augusti 2022 · 7 295 Inlägg

stoltosmart skrev:

uhlin skrev:

stoltosmart skrev:
Jag brukar tvärnita när folk ligger i arslet då jäklar fattar de fort och håller sedan avstånd ordentligt

Kanske inte så smart om det ligger en fullastad långtradare 2 meter bakom.

Ne kanske inte men den ska inte ligga 2 meter bakom heller, dock brukar dom bli fruktansvärt ilskan när man gör så både tutar och blinkar med ljus

du som blir mest skadad wink så gör du så med långtradare wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
stoltosmart
22 augusti 2022 · 885 Inlägg

granadadr skrev:

stoltosmart skrev:

uhlin skrev:

Kanske inte så smart om det ligger en fullastad långtradare 2 meter bakom.

Ne kanske inte men den ska inte ligga 2 meter bakom heller, dock brukar dom bli fruktansvärt ilskan när man gör så både tutar och blinkar med ljus

du som blir mest skadad wink så gör du så med långtradare wink

Mjo sånt går jo diskutera fått 2 tradare i röven på 11 år inga skador på mig en.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 augusti 2022 · 7 234 Inlägg

granadadr skrev:

stoltosmart skrev:

uhlin skrev:

Kanske inte så smart om det ligger en fullastad långtradare 2 meter bakom.

Ne kanske inte men den ska inte ligga 2 meter bakom heller, dock brukar dom bli fruktansvärt ilskan när man gör så både tutar och blinkar med ljus

du som blir mest skadad wink så gör du så med långtradare wink

Exakt så resonerar de flesta chaufförer... Sjukt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
trubbelturbo
22 augusti 2022 · 1 463 Inlägg

Jag gör ingenting, retar mig naturligtvis på det men brukar "mind my own businness".

Angående lastbilschaufförer som inte håller avstånd. Vissa är dumma i huvudet naturligtvis, men stress påverkar många också. Sedan är det ju naturligtvis fruktansvärt irriterande att bli omkörd av bilister som sedan direkt saktar ner igen så fort omkörningen är avslutad etc. Händer dagligen, men inget försvar till att ligga och pressa naturligtvis.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2022 · 4 629 Inlägg

Jag kan faktiskt störa mig ännu mer på personbilar som ligger tätt bakom, o när jag går ut i vägrenen o lämnar ett helt körfält åt dem så kör de ÄNDÅ inte om!?

Jag brukar ligga i vägrenen typ 15-30 sekunder, om dom inte kommer sig för med att köra om mig på den tiden går jag ut i mitt körfält igen o sen får bakomvarande idiot hitta sätt best fan hen vill för att runda mig.

Så jävla trött på folk som tror att deras bil är 4 meter bred...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
granadadr
23 augusti 2022 · 7 295 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag gör ingenting, retar mig naturligtvis på det men brukar "mind my own businness".

Angående lastbilschaufförer som inte håller avstånd. Vissa är dumma i huvudet naturligtvis, men stress påverkar många också. Sedan är det ju naturligtvis fruktansvärt irriterande att bli omkörd av bilister som sedan direkt saktar ner igen så fort omkörningen är avslutad etc. Händer dagligen, men inget försvar till att ligga och pressa naturligtvis.

sådana som kör om och saktar ner borde skjutas,, faan så arg jag blir på dem

torsen
23 augusti 2022 · 7 264 Inlägg

stoltosmart skrev:
Jag brukar tvärnita när folk ligger i arslet då jäklar fattar de fort och håller sedan avstånd ordentligt

Även framför långtradare på motorväg?

Low
23 augusti 2022 · 3 315 Inlägg

Vissa har verkligen svårt att hålla avstånd, även om man håller 85 på 80 väg.

Lite rolig att kör jag 75-80 med min van på 80 väg så är det väldigt sällan folk kör nära, de håller bra avstånd av någon anledning 😂 skaffa en annan bil😆

torsen
23 augusti 2022 · 7 264 Inlägg

granadadr skrev:

trubbelturbo skrev:
Jag gör ingenting, retar mig naturligtvis på det men brukar "mind my own businness".

Angående lastbilschaufförer som inte håller avstånd. Vissa är dumma i huvudet naturligtvis, men stress påverkar många också. Sedan är det ju naturligtvis fruktansvärt irriterande att bli omkörd av bilister som sedan direkt saktar ner igen så fort omkörningen är avslutad etc. Händer dagligen, men inget försvar till att ligga och pressa naturligtvis.

sådana som kör om och saktar ner borde skjutas,, faan så arg jag blir på dem

Fenomenet börjar bli allt vanligare.
Konstigt, för de flesta är nyare bilar, som borde ha farthållare.
I regel yngre damer med dyra bilar(pappas bil?).
Eller taxi med MENA bakom ratten.

Lucif3r
23 augusti 2022 · 2 220 Inlägg

Lika irriterande är folk som ställer sig på bromsen 2m framför en fartkamera... Som om det skulle hjälpa om man kört för fort....

stoltosmart
23 augusti 2022 · 885 Inlägg

torsen skrev:

stoltosmart skrev:
Jag brukar tvärnita när folk ligger i arslet då jäklar fattar de fort och håller sedan avstånd ordentligt

Även framför långtradare på motorväg?

Ne där hinner dom inte ifatt så där har jag inte behövt använda den metoden.
Men självklart skulle jag även göra det där.
Dom kan enkelt köra om på motorvägen så dom har inget behov av att ligga för nära.
Men det har dom aldrig anser jag inte långtradare eller personbilar

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2022 · 10 293 Inlägg

Tvärnita, hålla halva hastighetsgränsen... Inte konstigt att världen ser ut som den gör. Tragiskt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
23 augusti 2022 · 7 295 Inlägg

inte konstigt att man tycker folk är idioter smile

M_G Mårre
23 augusti 2022 · 246 Inlägg

Vägen jag åker till jobbet och det är samma väg för att ta mig till större städer. Har en hastighetsbegränsning på 100 km/h med inslag av 70 km/h sträckor vid avfarter/påfarter.
Jag försöker vara duktig och i god tid sakta in men ändå är det idioter som ska bromsa in i sista sekund och ligga upp i arslet på en.
Här måste jag faktiskt påpeka att lastbilschaufförer är dom som är absolut sämst när det kommer till detta.
Är ALLTID en förvarningsskylt innan där det står att om 500m blir hastigheten 70 så gott om tid hart dom att sakta ner men det gör dom inte. Ibland blir dom till och med arga bara för att man saktar ner till 70 och tutar och blinkar med ljusen.
När dom beter sig så brukar jag ligga kvar i 70 även fast hastigheten ökar till 100 igen och ligga så dom 400-500meter innan det blir tvåfiligt för att då öka min hastighet igen.
Ps. Gör samma lika med vanliga personbilar också. Många personbilsförare brukar då glida om på spärrområden och peka finger men då vinkar och ler jag så glatt tillbaka.

"Dream it, build it, drive it!"
Eleeb90
23 augusti 2022 · 345 Inlägg

Brådhis skrev:

Eleeb90 skrev:

uhlin skrev:
Ja, detta med lastbilar/långtradare är ett otyg som ska ligga precis i röven.

Är man yrkeschaufför borde man veta vad man kör, inte kul och få en sån i bilen, skulle man behöva bromsa in kraftig sitter den som ett frimärke i baken. Det är ju många, många ton en sån väger och går inte få stopp omedelbart.

Större delen av de som kör ska ligga precis ett par meter bakom. Säger inte alla gör det, heder till er som kör med insidan av huvudet och håller avstånd.

Har också funderat över vad man ska göra, köra ifrån dem... Nja.... Brukar faktiskt stanna på lämplig plats och släppa förbi dem. Hellre det än och eventuellt få den i baken på bilen.

Man kan ju sätta en dashcam kamera som filmar bakåt.
Skulle någon lastbil ligga alltför nära. Då har man bevismaterial. Dessutom har ju lastbilar färdskrivare med personliga förar kort.  Bara ringa polisen skicka in materialet...

Sen är det skillnad att ligga 5-10 meter bakom eller kanske 50 meter bakom. Visst 50 meter är väl något kort avstånd men inte lika idiotiskt som 5 meter bakom

Är det bara just lastbilschaufförer du är ute efter eller kommer du generellt försöka uppfostra alla bilister du anser gör fel på detta vis? roll

Mitt tips är, släpp det och gå vidare... Att söka fel och försöka uppfostra övriga trafikanter utifrån ilska är ingenting som i det stora hela påverkar trafiksäkerheten positivt. I synnerhet inte med grundinställningen att man kan tänka sig att stanna mitt i vägen för att prata vett med någon...

Nej jag var inte ute efter lastbilschaufförer speciellt. Nej jag skämtade mest då jag skrev att man kunde stanna.
Oftast är det ju bara en kort sträcka som vissa ligger just i baken på en.
Skulle någon fortsätta ligga bakom en kan man ju alltid stanna i en p- ficka å släppa fram den tänker jag smile

Senast redigerat av Eleeb90 (23 augusti 2022)

Utmarks-Loke
23 augusti 2022 · 5 862 Inlägg

Jag känner en "hobbypolis" som inte heller tyckte om att andra körde för fort. På motorvägen la han sig jämsides med en lastbil för att blockera för en som kom bakifrån, vilket förstås orsakade stor ilska och frustration. Till slut släpptes bilen förbi och den försvann i hög fart. Sedan dök det upp en polisbil och hobbypolisen tänkte skadeglad att nu skall idioten få fortkörningsböter. Men polisbilen stoppade honom till hans stora förtret, och han fick böter för att ha hindrat trafiken. Det visade sig att de sett honom från en polishelikopter och inte var imponerade.

Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2022 · 10 293 Inlägg

M_G skrev:
Vägen jag åker till jobbet och det är samma väg för att ta mig till större städer. Har en hastighetsbegränsning på 100 km/h med inslag av 70 km/h sträckor vid avfarter/påfarter.
Jag försöker vara duktig och i god tid sakta in men ändå är det idioter som ska bromsa in i sista sekund och ligga upp i arslet på en.
Här måste jag faktiskt påpeka att lastbilschaufförer är dom som är absolut sämst när det kommer till detta.
Är ALLTID en förvarningsskylt innan där det står att om 500m blir hastigheten 70 så gott om tid hart dom att sakta ner men det gör dom inte. Ibland blir dom till och med arga bara för att man saktar ner till 70 och tutar och blinkar med ljusen.
När dom beter sig så brukar jag ligga kvar i 70 även fast hastigheten ökar till 100 igen och ligga så dom 400-500meter innan det blir tvåfiligt för att då öka min hastighet igen.
Ps. Gör samma lika med vanliga personbilar också. Många personbilsförare brukar då glida om på spärrområden och peka finger men då vinkar och ler jag så glatt tillbaka.

Förklara gärna nu så jag förstår, på vilket sätt bidrar du till att höja säkerheten genom detta genuint barnsliga beteende?

Och förstås, här är ett klipp från Trafikförordningen på ämnet:

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 §   För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.


Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … 98-1276#K2

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang