Raggarplank spelar dåligt!?

liamo_re
25 augusti 2022 · 8 Inlägg

Hejsan har ett problem som uppstått från ingenstans

Det är så att jag köpte ett edge pro 6.5 2x2ohm raggarplanka som ska driva 720rms

Jag började med detta slutsteg
https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html
Och den gick i protect hela tiden så jag tönkte köpa nytt slutsteg

Men från ingenstans så börjar det spela jätte dåligt och det låter som att det är sprängt dem flexar på visa högtalare ganska mycket o på andra ingenting och ger ett sprakande ljud

Jag tänkte då aja likaväl o köpa nytt slutsteg och se om de blir nån skillnad köpte då detta slutsteg
https://www.brl.se/sv/artiklar/bass-hab … 002df.html
Men vipps samma sak igen o blir vansinnigg

Vill även påpeka att jag kör med en audison bit one ljudproccessor i skuffen där inte ens alla kanaler funkar och blir dessutom vansinnigg över det oxå hjälp eller förklaring på vad jag gör fel är tacksamt

Janneutanb
25 augusti 2022 · 7 271 Inlägg

Hur många ohm belastar du steget?
Hur är det inkopplat?
Hur har du ställt in steget?
Hur har du ställt in dspn?
Vad för spänning har du över steget när du spelar?

liamo_re
25 augusti 2022 · 8 Inlägg

Janneutanb skrev:
Hur många ohm belastar du steget?
Hur är det inkopplat?
Hur har du ställt in steget?
Hur har du ställt in dspn?
Vad för spänning har du över steget när du spelar?

Hej har kopplat raggar plankan till varsin kanal vilket ohmndet blir är jag lite osäker på och kan inte ens röra steget innan de brusar o sprackR

liamo_re
25 augusti 2022 · 8 Inlägg

Här r länke. Till raggar plankan

https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-db- … -lada.html

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2022 · 13 729 Inlägg

vad är igentligen syfte på en sån där låda..  kan aldrig tro att den där någonsin kommer låta bra hur du än gör..      den spelar alltså mellan 150hz-20khz   istort sätt en låda oljud med något som i huvudtaget inte spelar det minsta bas i huvudtaget..  skulle ju behöva ner till 80hz för att i huvutaget spela något som liknar bas.      ett normalt framsystem spelar ju till ungefär 50-60hz     försöker man dela dom där du la upp vid 80hz så eldar man upp både steg och högtalare.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
liamo_re
25 augusti 2022 · 8 Inlägg

Growe skrev:
vad är igentligen syfte på en sån där låda..  kan aldrig tro att den där någonsin kommer låta bra hur du än gör..      den spelar alltså mellan 150hz-20khz   istort sätt en låda oljud med något som i huvudtaget inte spelar det minsta bas i huvudtaget..  skulle ju behöva ner till 80hz för att i huvutaget spela något som liknar bas.      ett normalt framsystem spelar ju till ungefär 50-60hz     försöker man dela dom där du la upp vid 80hz så eldar man upp både steg och högtalare.

Raggarplankan är som extra högtalare som man har i dörrar osv så det är inte meningen o spelar bas men dem flexar mycket ändå

Janneutanb
26 augusti 2022 · 7 271 Inlägg

Mycket möjligt att du spelat sönder högtalarna och därav låter det illa.
Enda andra alternativet är att nån kabel blivit klämd eller skadad.

liamo_re
27 augusti 2022 · 8 Inlägg

Janneutanb skrev:
Mycket möjligt att du spelat sönder högtalarna och därav låter det illa.
Enda andra alternativet är att nån kabel blivit klämd eller skadad.

Den e ju sprillans ny o soelsde på ett slusteg som gav fö lite kraft sp kan ju inte soekat sönder dem

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2022 · 13 729 Inlägg

liamo_re skrev:

Janneutanb skrev:
Mycket möjligt att du spelat sönder högtalarna och därav låter det illa.
Enda andra alternativet är att nån kabel blivit klämd eller skadad.

Den e ju sprillans ny o soelsde på ett slusteg som gav fö lite kraft sp kan ju inte soekat sönder dem

betydligt st;rre chans att du dodar det av just den anledningen. framfar allt om du tror att du kan dela dessa hagtalare vid 80hz ihop med ett klent steg ar doden for hogtalarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
liamo_re
28 augusti 2022 · 8 Inlägg

Growe skrev:

liamo_re skrev:

Janneutanb skrev:
Mycket möjligt att du spelat sönder högtalarna och därav låter det illa.
Enda andra alternativet är att nån kabel blivit klämd eller skadad.

Den e ju sprillans ny o soelsde på ett slusteg som gav fö lite kraft sp kan ju inte soekat sönder dem

betydligt st;rre chans att du dodar det av just den anledningen. framfar allt om du tror att du kan dela dessa hagtalare vid 80hz ihop med ett klent steg ar doden for hogtalarna

Spelar ju inte på 80hz har ju hpf på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang