Om ni skulle köpa en ny bil idag. Skulle ni då välja AUDI?

morre_mort
13 september 2022 · 3 Inlägg

Hej! Är själv lite insnöad på Audi och är därför lite nyfiken på hur folk resonerar kring Audis position på marknaden idag.

Om ni hade möjligheten att köpa en fabriksny bil skulle ni då valt AUDI över konkurrerande märken i samma prisklass?
Om inte, vilken modell hade ni köpt då, och vad är anledningen till att ni väljer just den tillverkaren över dess konkurrenter?

Finns det enligt er uppfattning något som Audi är marknadsledande på?..
Intressant att höra resonemang för bilar som drivs på klassiska drivmedel samt elbilar!

Uppskattar svar väldigt mycket!

Mvh
Förvirrad framtida bilägare

Utmarks-Loke
13 september 2022 · 5 840 Inlägg

Jag hade inte valt en Audi om jag skulle ha en fabriksny bil. Det har varit för mycket krångel och dyrbara fel på bilarna under 2000-talet och dessutom är de fulla med onödig elektronik och teknik som ingen behöver och som förr eller senare kommer gå sönder och bli svindyr att laga. Därtill har de framhjulsdrift, vilket jag inte ser som någon fördel. Tyvärr gäller dessa nackdelar även de flesta konkurrenterna så jag vet inte riktigt vad jag skulle välja. Kanske en toyota då, de håller åtminstone ihop bättre även om de också är fulla med onödig teknik och har framhjulsdrift.

krambriw
14 september 2022 · 427 Inlägg

Alla moderna bilar har idag massor med teknik. Bara under dom senaste 10 åren har det skett en enorm ökning så det är svårt att komma runt om man nu skulle vilja det när man köper en ny bil.

Jag har audi, dock en gammal 2013 a6 men den går jättefint fortfarande och med den har jag endast haft små fel, dock irriterande och lite förvånande med tanke på att audi gärna vill höra till premiumklassen
- ställmotor till tanklock lagt av
- multiremmen brast för nån månad sedan

Fel som känns mera som "Volkswagen" än audi och det är väl lite så, att man kan se lite för mycket sådant som egentligen inte borde återfinnas i audi, men möjligen i VW, Skoda o Seat

Designmässigt tycker jag audi har lyckats fantastiskt väl, titta bara på nya a5 eller den "något dyrare" etron gt

Trots allt, skulle jag köpa en ny bil idag, jag skulle då vilja ha råd med och välja en ny audi, mycket tack vare designen, dom är ju snygga, och bra körkänsla

eastereverybodybay
14 september 2022 · 365 Inlägg

Kör själv en Audi årsmodell 2020. En A4 Allroad Quattro 45 TFSI, en väldigt välutrustad bil med nästan allt som gick att få. Ja det är mycket lull lull som kan gå sönder i framtiden, det är jag ju medveten om, men dom första 6-7 åren bör som regel vara problemfria.

Valde en bensindriven bil för att slippa Adblue och för att jag kör mycket korta sträckor.
Förbrukningen ligger för min del blandat runt 0,78 liter per mil vilket inte är dåligt för en så pass stor bil med fyrhjulsdrift, men sen har den ju också 48 volts mildhybridsystem som stänger av motorn lite här och där när man släpper gasen.
På vintern ligger den dock runt 0,85-0,90 liter per mil, men det beror till stor del på att jag använder bensinvärmaren varje dag när det är kallt.
Men som vinterbil är den ju helt outstanding med sin fyrhjulsdrift.

Har kört långkörning typ 50 mil med farthållaren runt 90 km/h och var då nere strax under 0,60 liter per mil.  Med dagens stora prisskillnader mellan bensin och diesel så känns det ju helt rätt att köra bensindrift.

Skulle absolut köpa en Audi igen om jag skulle byta. Har tidigare kört VW och det är faktiskt en skillnad vill jag påstå.

torsen
14 september 2022 · 7 238 Inlägg

Svar på frågan: Absolut inte AUDI!
Varför? Därför att AUDI är en VAG-produkt. En av de mest krånglande bilarna tillsammans med VW, Skoda och SEAT.
Vad i stället? En japansk eller koreansk bil.
Vilken är förstahandsvalet? HONDA så klart!
Varför? Världens bästa bil, eller i alla fall en av dom - om man ser till kvalitet och driftsäkerhet.
Varför inte Honda? Inte världens roligaste bilar att köra och vinner heller inga skönhetspris - jämfört med Citroen. Dessutom dyr!
Vill du ha en vacker bil? Då är DS bilen för dig. Snäppet bättre kvalitet än VAG-bilarna.

xXSammy
14 september 2022 · 6 571 Inlägg

Att fråga efter någonting positivt gällande VAG på Garage.org är som att åka till Solna när det är derby och fråga vad de tycker om Djurgården

-----

Aldrig gillat VAG pga kvalitetskänslan/interiören design men E-Tron GT är snygg......

Hur eller hur, är det nytt och ny teknik så kan det antingen så sönder direkt eller fungera felfritt i många år. Precis som begagnat.

De/Dem
zemet
14 september 2022 · 4 041 Inlägg

Svårt att säga egentligen.

Audi har inte varit kända för kvalitet det senaste åren, men du köper ju en ny bil och det kanske är annorlunda på dem.

Varför skall man välja Audi eller inte är ju helt upp till varje person, du är ju långt ifrån ensam om att köpa en VAG produkt.

Köper du en Audi så betalar du för ett premium märke, men får samtidigt massa delar som är gemensamma med "budget märken" på gott och ont.

Jag tycker Audi gör bland de snyggaste bilarna just för tillfället, både interiör och exteriör.
Det är värt mycket för många, skall du dessutom bara ha bilen i några år så bör ju försäkringar och garanti täcka alla problem du kan få med bilen.

Så, du får fundera lite på vad som är viktigast för dig.

Komfort och teknik?
Utseende
Driftsäkerhet
Andrahandsvärde?
Körglädje?
Säkerhet?

Personligen hade jag inte köpt en Audi, jag ser det inte som ett märke som ger mig mest för pengarna, och jag är mest intresserad av pickupper vilket dem inte erbjuder.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Cuefa Ain't no place like home...
14 september 2022 · 4 628 Inlägg

Som Audiot är det lätt att låta hjärtat tala - Självklart hade jag köpt en Audi!
Som realist, och anställd inom VW-koncernen? Inte lika självklart...
Att jag kör Skoda idag beror på att den i mitt tycke erbjuder samma som en liknande produkt från Audi, men dryga 100000kr billigare.
Är det därmed fel på Audi? Absolut, men det är fel på BMW, Mercedes, Honda, Toyota, Dacia mm etc osv.
Att hitta en bil av årsmodell 2022 som aldrig krånglar är lika mycket en utopi som att det ska bli fred på jorden och svält utrotas.

ALLA bilar krånglar. Vissa mer än andra, men det är där hjärtat kommer in.
Personligen skulle jag hellre köra en Audi som krånglar lite, än en Toyota som "aldrig" krånglar.

Varför?

Provkör båda så är svaret tämligen enkelt...
(om man inte är en inbiten Audi-hatare då, de människorna går aldrig att vinna över till "rätt" sida...😎)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
krambriw
14 september 2022 · 427 Inlägg

Det här är ju lite som volvo - villa - vovve

För många duger en enkel svid från Dressman, vita bola fotbollsstrumpor med blå/röda ringar och fotriktiga dojjor med rågummi - vi andra vill kanske ha en snygg kostym från Hugo Boss, italienska skor m lädersula och strumpor som matchar. Kör man pickup, tja då fattar jag..

torsen
14 september 2022 · 7 238 Inlägg

krambriw skrev:
Det här är ju lite som volvo - villa - vovve

För många duger en enkel svid från Dressman, vita bola fotbollsstrumpor med blå/röda ringar och fotriktiga dojjor med rågummi - vi andra vill kanske ha en snygg kostym från Hugo Boss, italienska skor m lädersula och strumpor som matchar. Kör man pickup, tja då fattar jag..

Man kan köra/äga både Honda och Land Rover Defender pickis!
Ytterligheterna i kvalitet och driftsäkerhet!

Stream Statstjänsteman
14 september 2022 · 125 Inlägg

morre_mort skrev:
Hej! Är själv lite insnöad på Audi och är därför lite nyfiken på hur folk resonerar kring Audis position på marknaden idag.

Om ni hade möjligheten att köpa en fabriksny bil skulle ni då valt AUDI över konkurrerande märken i samma prisklass?
Om inte, vilken modell hade ni köpt då, och vad är anledningen till att ni väljer just den tillverkaren över dess konkurrenter?

Finns det enligt er uppfattning något som Audi är marknadsledande på?..
Intressant att höra resonemang för bilar som drivs på klassiska drivmedel samt elbilar!

Uppskattar svar väldigt mycket!

Mvh
Förvirrad framtida bilägare

Kör Audi drömmer om BMW
Jag tror många hittar "sitt märke" och pga detta har överseende av diverse svagheter hos denna. Att byta från Audi till BMW är ju att erkänna att man har haft typ fel ;-) i många år

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
morre_mort
15 september 2022 · 3 Inlägg

Stream skrev:

morre_mort skrev:
Hej! Är själv lite insnöad på Audi och är därför lite nyfiken på hur folk resonerar kring Audis position på marknaden idag.

Om ni hade möjligheten att köpa en fabriksny bil skulle ni då valt AUDI över konkurrerande märken i samma prisklass?
Om inte, vilken modell hade ni köpt då, och vad är anledningen till att ni väljer just den tillverkaren över dess konkurrenter?

Finns det enligt er uppfattning något som Audi är marknadsledande på?..
Intressant att höra resonemang för bilar som drivs på klassiska drivmedel samt elbilar!

Uppskattar svar väldigt mycket!

Mvh
Förvirrad framtida bilägare

Kör Audi drömmer om BMW
Jag tror många hittar "sitt märke" och pga detta har överseende av diverse svagheter hos denna. Att byta från Audi till BMW är ju att erkänna att man har haft typ fel ;-) i många år

Ja, det verkar som att folk försvarar sitt val av bil som om det vore ens egen syster. Varför tror du att folk tappar allt rationellt tänkande när det kommer till detta?

morre_mort
15 september 2022 · 3 Inlägg

xXSammy skrev:
Att fråga efter någonting positivt gällande VAG på Garage.org är som att åka till Solna när det är derby och fråga vad de tycker om Djurgården

-----

Aldrig gillat VAG pga kvalitetskänslan/interiören design men E-Tron GT är snygg......

Hur eller hur, är det nytt och ny teknik så kan det antingen så sönder direkt eller fungera felfritt i många år. Precis som begagnat.

Varför detta passionerade hat mot VAG tror du? hahah..
Har själv en ganska positiv bild, men hänger jag mer på garaget lär den väl ändras då..

spillolja
15 september 2022 · 4 025 Inlägg

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
15 september 2022 · 4 041 Inlägg

morre_mort skrev:

xXSammy skrev:
Att fråga efter någonting positivt gällande VAG på Garage.org är som att åka till Solna när det är derby och fråga vad de tycker om Djurgården

-----

Aldrig gillat VAG pga kvalitetskänslan/interiören design men E-Tron GT är snygg......

Hur eller hur, är det nytt och ny teknik så kan det antingen så sönder direkt eller fungera felfritt i många år. Precis som begagnat.

Varför detta passionerade hat mot VAG tror du? hahah..
Har själv en ganska positiv bild, men hänger jag mer på garaget lär den väl ändras då..

Det har varit mycket problem med dem.

Vi äger själva en bra omhändertagen vw Tiguan 2010a.

Den bilen har gått strax över 10K mil nu.
Det har varit ett fel på den var tredje månad sedan vi köpte den.

Såhär långt har följande inträffat:
Spridare gav upp under färd, fick ta bilen på trailer till verkstaden.
Bromsok började ligga på, fick byta oket.
Bilen drar ca 0.5l olja/100 mil.(godkänt enligt VAG).
Panoramataket läckte in.
Panoramataket går inte öppna/stänga om det är för varmt ute.
Nu är det något fel på växellådan troligen då det upstår stora vibrationer på 5an växel och den växlar konstigt.

Dessa fel har vi haft under 1 års ägande och 1000 mil körning.

Det är en trevlig bil men att den skall ha så mycket fel under så kort tid är sjukt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jesper328
15 september 2022 · 2 371 Inlägg

Väldigt många av de VAG-produkter jag har kört har det varit något tjosan med, likaså vänners arbetsfordon.

MEN… i stort sett alla nyare bilar är skräp ändå.
Gillar du Audi så köper du det.
Finns ingen mening att köpa någonting man inte riktigt vill ha bara för att den kanske håller ihop bättre.

Up the RA
Jokabsson
15 september 2022 · 1 177 Inlägg

Har du snöat in på en ny Audi så ska du inte köpa en ny Skoda, BMW eller något annat för du kommer vara nöjd ett tag men snart går du runt och undrar hur det hade varit om du köpt den där Audin du ville ha från första början.

Alla funkar dock olika där, jag slet mig från BMW-träsket efter flertalet sensor-fel, elfel, spökfel i vanos som gjorde att motorn spontan-dog, backväxel som hoppar ur, skrammel under huven vid gaspådrag mm.

För att svara på din fråga vad jag hade köpt i samma prisklass: Det beror på vilken prisklass vi pratar om.. Audi erbjuder ju allt från A1 till R8. Men jag anser att ”budget”-märken har kommit så pass långt att premium-märken inte rättfärdigar sitt pris längre. Jag hade kunnat sträcka mig till en Mazda CX-60 men varit mer än nöjd med en CX-5. Tyvärr har Mazda dödat kombin annars hade jag köpt en ny 6a. Tråkigt svar kanske men jag ger inte mycket för premium-bilar längre!


…jag hör nog inte hemma i denna tråden 😅

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Stream Statstjänsteman
15 september 2022 · 125 Inlägg

morre_mort skrev:

Stream skrev:

morre_mort skrev:
Hej! Är själv lite insnöad på Audi och är därför lite nyfiken på hur folk resonerar kring Audis position på marknaden idag.

Om ni hade möjligheten att köpa en fabriksny bil skulle ni då valt AUDI över konkurrerande märken i samma prisklass?
Om inte, vilken modell hade ni köpt då, och vad är anledningen till att ni väljer just den tillverkaren över dess konkurrenter?

Finns det enligt er uppfattning något som Audi är marknadsledande på?..
Intressant att höra resonemang för bilar som drivs på klassiska drivmedel samt elbilar!

Uppskattar svar väldigt mycket!

Mvh
Förvirrad framtida bilägare

Kör Audi drömmer om BMW
Jag tror många hittar "sitt märke" och pga detta har överseende av diverse svagheter hos denna. Att byta från Audi till BMW är ju att erkänna att man har haft typ fel ;-) i många år

Ja, det verkar som att folk försvarar sitt val av bil som om det vore ens egen syster. Varför tror du att folk tappar allt rationellt tänkande när det kommer till detta?

vad vet jag? nada

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
krambriw
16 september 2022 · 427 Inlägg

Jag tror inte jag noterat vilken storlek på bil trådskaparen tänkt sig men även dom mindre är trevliga. Min dotter bytte till en nyare A3 för någon månad sedan. Med den pytteminsta motorn jag någonsin sett under en audi huv, bensin 1.0 tre cylindrar!! Jag trodde inte mina ögon men är överraskad hur pigg den ändå är och hur lite den drar, typ 0.5 i snitt!! Pappa, dvs jag, kunde sedan inte låta bli utan petade in BSR steg 1 och den fick det lilla extra utan att det verkar påverka förbrukningen negativt. Klart rolig bil, hon kör den jättebilligt och med endast 360 kr i årlig skatt är den ett fynd

Den mest imponerande audin jag fått köra är annars a6:an avant quattro med den riktigt stora motorn, tung och trygg som en stridsvagn i alla väder, otroligt stark och härlig väghållning, överlägset komfortabel, skön automatlåda. I ECO läge minns jag att jag imponerades av frihjulsfunktionen som kopplas in när man släpper på gasen, har bilen kommit upp i fart är det helt otroligt hur långt den kan rulla på bara frihjul

SportPilot Ubåtsingenjör
16 september 2022 · 7 232 Inlägg

Åk och testa flera bilar är mitt råd smile både i samma prisklass och billigare.

Kommentaren angående Hugo Boss kostymen var lite kul 🤣 samtidigt som den var ganska trångsynt. Många köper en dyr bruksbil och öser ut pengar på sitt bilägande, istället för att köpa en bruksbil med bra total ekonomi.

Jag personligen kör hellre en bruksbil med bra total ekonomi, de pengarna jag sparar där lägger jag hellre på mina hobby fordon eller timmar i klubben flygplan.

Livet är mer än transporten till och från jobbet smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang