Skarva Kaross??? (Mina tankar)

Nissan_Motors Avstängd
15 september 2022 · 69 Inlägg

Någon som "Skarvat en kaross" = sätta i hop en kaross med olika delar tex. Golf GTI med volvo framdel så att man får
större motor utrymme, sedan kanske en maserati bakdel så den får ett visst stuk....
sedan kanske man bygger kjolpaket i metall, då tänker ni kanske detta tar mellan 1000-1500 timmar måste vara omöjligt
att få det att gå i hop ekonomiskt??? men om man gör det och skickar karossen till kina och bygger ca. 100 stycken karosser
så säljer man dem karosserna så får man det att gå ihop...

Nissan_Motors Avstängd
15 september 2022 · 69 Inlägg

glömde skriva "Kolfiber karosser"

zemet
15 september 2022 · 4 037 Inlägg

Låter bara som massa extra jobb.

Då tror jag mer på att göra en kolfiber karross kopia på befintlig kaross. Då skulle man kunna byta kaross direkt av.

Vissa bilägare skulle säkert vara intresserade.

Nissan R35 brukar ju modiferas en hel del, där finns kanske intresserade köpare.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hamilton
15 september 2022 · 8 864 Inlägg

Låter som en idé som bara du tror på

Fotograf på tierpidag.se
fadret
15 september 2022 · 1 125 Inlägg

Det finns mängder av sådana bilar,vet flera som ser ut som original 60-tal,men botten är helt annan,riktiga monster en del

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 september 2022 · 7 229 Inlägg

Rita en egen kaross, bygg en plugg och gjut

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
16 september 2022 · 7 234 Inlägg

Jag vet om en Acadiane med 2CV-framdel.
Amazon-kaross på valp-ram.
FIAT 500-kaross och 2CV-kaross på Samurai- och Jimny-ram.

Svenska_bil
17 september 2022 · 218 Inlägg

Tonga-auto:
Hur gammal är du? Du verkar ha såna enorma drömmar om att bygga en bil med diverse modifikationer som jag nog redan nu kan säga aldrig kommer bli av.

Inget fel med att drömma men tipset är att faktiskt börja med något som du kan mäkta med.
Att du sen inte är speciellt bra på att skruva betyder att du behöver leja bort mycket vilket kommer gräva djupa hål i dina fickor i letandet efter pengar.

Som sagt, drömmar är bra men försök håll dom realistiska.

Nissan_Motors Avstängd
17 september 2022 · 69 Inlägg

tack för tipset :-)

jaka54
17 september 2022 · 5 719 Inlägg
Lucif3r
18 september 2022 · 2 208 Inlägg

Största problemet, förutom det uppenbara, är ju att dom flesta bilar sen typ 70-talet är av självbärande konstruktion. Så man kan ju inte "bara skicka iväg karossen" hit eller dit, eftersom karossen är i princip hela bilen.

Med det sagt så är det givetvis inte omöjligt att göra, men då får man nog allt leta fram svetsen och vinkelslipen själv och hitta på något eget. Att byta alt. förlänga fronten får väl anses som "enkelt", likaså bakdelen(på sedaner iaf). Observera att "enkelt" inte är i närheten av samma sak som enkelt wink
Ett annat problem, åtminstonde i sverige, är att om man börjar ändra *för* mycket på grundkonstruktionen så börjar man sniffa på amatörbyggt fordon, vilket är ett helt kapitel i sig.
Igen - definitivt inte omöjligt, men det är fasen ingen dans på rosor, och inte gjort i en handvändning.

Jag håller med svenska_bil, drömmar är bra - men håll dom realistiska och börja där, och jobba dig uppåt. Saker är sällan så enkla som man gärna tror. Speciellt inte när man börjar töja på gränserna till lagligt osv. Sverige är definitivt inte ett lämpligt land för oss bilentusiaster tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang