Volvo S80 2.4 -00 250xxx km, bilen ryckte till helt plötsligt men fungerade fint efteråt?

VolvoKevin
21 september 2022 · 5 Inlägg

Så ska försöka hålla detta så kort och detaljerat som möjligt. Efter jag hade varit och handlat mat till jobbet så skulle jag åka iväg på första växeln, jag släppte kopplingen sakta och gasade när den helt plötsligt ryckte till ganska ordentligt och bilen varvade upp till ca 2000-3000 varv av sig själv.
Jag drog in kopplingen och stannade direkt och vart riktigt förvirrad. Sedan testade jag igen att åka iväg och den fungerade hur bra som helst. Jag har aldrig upplevt detta förut.


Det enda jag har gjort med bilen sedan jag köpte den är:
- Kapat bakre ljuddämpare och svetsat rör för ljudets skull
- Breddare och större däck (225/50 R17) med nya Momo fälgar.

Har även haft regelbunden service på bilen, senast för någon månad sedan och de enda som dom nämnde då va att drivknutsdamasken på höger sida var dålig men som har blivit bytt nu.

Motorlampan lyser även då den främre lambdasonden behöver bytas.

zzr94092
21 september 2022 · 4 390 Inlägg

Hur var knuten?,iom,att damasken varit trasig! Och varför bytts inte sonden om den är paj? Avgasröret och däcken har inget med saken att göra!

VolvoKevin
21 september 2022 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hur var knuten?,iom,att damasken varit trasig! Och varför bytts inte sonden om den är paj? Avgasröret och däcken har inget med saken att göra!

Har ingen aning hur knuten såg ut då jag fick det gjort på en verkstad. Sonden kommer att bytas så småningom men på grund av ekonomiska problem för tillfället så har jag inte möjlighet att byta den nu.
Jag skrev däck och avgasröret då jag ville få så mycket information om bilen som möjligt, även om det kanske inte har något med saken att göra så är det bättre att få för mycket information än för lite.

Brådhis * Voff voff *
21 september 2022 · 10 279 Inlägg

VolvoKevin skrev:
Motorlampan lyser även då den främre lambdasonden behöver bytas.

Vad är felkoden/-erna? Säker på att det är sonden som är trasig?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VolvoKevin
21 september 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

VolvoKevin skrev:
Motorlampan lyser även då den främre lambdasonden behöver bytas.

Vad är felkoden/-erna? Säker på att det är sonden som är trasig?

Japp har tagit felkodsläsare många gånger (P0130 O2 sensor circuit bank 1 sensor 1). Har förstått att det är främre sonden. Den har svårt att hålla jämn tomgång när den är varmt vilket har blivit lite värre med tiden.
Men som sagt, den ska så småningom bytas.

Brådhis * Voff voff *
21 september 2022 · 10 279 Inlägg

VolvoKevin skrev:

Brådhis skrev:

VolvoKevin skrev:
Motorlampan lyser även då den främre lambdasonden behöver bytas.

Vad är felkoden/-erna? Säker på att det är sonden som är trasig?

Japp har tagit felkodsläsare många gånger (P0130 O2 sensor circuit bank 1 sensor 1). Har förstått att det är främre sonden. Den har svårt att hålla jämn tomgång när den är varmt vilket har blivit lite värre med tiden.
Men som sagt, den ska så småningom bytas.

Med motorlampan tänd går ju bilen i limpmode (ett bra sätt att få bilen att dra mer), och åsidosätter då ett antal givare. Så innan du bytt sonden och fått släckt felkoden är det svårt att säga om det som hände nu är en enskild grej eller hör ihop med det felet.

Det sitter inte sportluftfilter på den...?

Spontant tycker jag inte tomgången borde bli dålig om den gått i limpmode. Säker på att du inte har något luftläckage på tex vakumslangarna?

Senast redigerat av Brådhis (21 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VolvoKevin
21 september 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

VolvoKevin skrev:

Brådhis skrev:

Vad är felkoden/-erna? Säker på att det är sonden som är trasig?

Japp har tagit felkodsläsare många gånger (P0130 O2 sensor circuit bank 1 sensor 1). Har förstått att det är främre sonden. Den har svårt att hålla jämn tomgång när den är varmt vilket har blivit lite värre med tiden.
Men som sagt, den ska så småningom bytas.

Med motorlampan tänd går ju bilen i limpmode (ett bra sätt att få bilen att dra mer), och åsidosätter då ett antal givare. Så innan du bytt sonden och fått släckt felkoden är det svårt att säga om det som hände nu är en enskild grej eller hör ihop med det felet.

Det sitter inte sportluftfilter på den...?

Spontant tycker jag inte tomgången borde bli dålig om den gått i limpmode. Säker på att du inte har något luftläckage på tex vakumslangarna?

Sitter inte sportluftsfilter på den, det kan nog vara läckage. Men som du säger så är svårt att veta innan man har bytt sonden.
Kanske borde nämna att luftmassmätaren for slut för några veckor sedan, kanske har nått att göra med sonden också? Men den bytte jag nästan direkt.

Brådhis * Voff voff *
21 september 2022 · 10 279 Inlägg

VolvoKevin skrev:

Brådhis skrev:

VolvoKevin skrev:

Japp har tagit felkodsläsare många gånger (P0130 O2 sensor circuit bank 1 sensor 1). Har förstått att det är främre sonden. Den har svårt att hålla jämn tomgång när den är varmt vilket har blivit lite värre med tiden.
Men som sagt, den ska så småningom bytas.

Med motorlampan tänd går ju bilen i limpmode (ett bra sätt att få bilen att dra mer), och åsidosätter då ett antal givare. Så innan du bytt sonden och fått släckt felkoden är det svårt att säga om det som hände nu är en enskild grej eller hör ihop med det felet.

Det sitter inte sportluftfilter på den...?

Spontant tycker jag inte tomgången borde bli dålig om den gått i limpmode. Säker på att du inte har något luftläckage på tex vakumslangarna?

Sitter inte sportluftsfilter på den, det kan nog vara läckage. Men som du säger så är svårt att veta innan man har bytt sonden.
Kanske borde nämna att luftmassmätaren for slut för några veckor sedan, kanske har nått att göra med sonden också? Men den bytte jag nästan direkt.

Kolla framförallt vakumslangarna som går under/vid insuget. Verkar väldigt vanligt att dom nått sin livslängd på bilarna som närmar sig 20-årsstrecket nu. Du bör höra om det väser/pyser där. Annars prova att dra lite i dom. Slang köper du på metervara på tex Swedol och klipper till bara.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang