Renault Megane 2 Bromsvärkan låg

Gigachkheidze
5 oktober 2022 · 9 Inlägg

Tjena gänget, efter mycket slit och många timmar vänder jag mig till er.
Har en Renault megane 2006 som jag fick underkänt på handbromsen Bromsvärkan låg.
Har bytt bromsok, Skivor, belägg och vajer där bak.
Det har blivit bättre men när man gasar lite på 1:an åker bilen iväg rätt enkelt.
Har ni några tips på hur jag löser problemet?

zzr94092
5 oktober 2022 · 4 385 Inlägg

Är handbromsen i oket? Om så är fallet,hur gjorde du justeringen, monteringen?

Gigachkheidze
5 oktober 2022 · 9 Inlägg

Ja, handbromsen är i oket.
hur exakt menar du?

Tog loss allt gammalt och installerade det nya på samma sätt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2022 · 13 734 Inlägg

häng av handbromsvajrnarna helt..  tryck tillbaka kolvarna helt.   montera oket tryck ut kolvarna med bromspedalen tills dom är 100% ut tryckta montera vajrarna se till att oken går helt till noll läge när handbromsen är släppt.. annars fungerar inte automatiska handbroms justeringen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Gigachkheidze
5 oktober 2022 · 9 Inlägg

Growe skrev:
häng av handbromsvajrnarna helt..  tryck tillbaka kolvarna helt.   montera oket tryck ut kolvarna med bromspedalen tills dom är 100% ut tryckta montera vajrarna se till att oken går helt till noll läge när handbromsen är släppt.. annars fungerar inte automatiska handbroms justeringen

När du skriver automatiska handbroms justeringen, vad exakt innebär det?
Tänker du att vajerna blir ojämna vilket dom är i detta fallet.
Ena vajern är ju längre än den andra vid själva handbromsspaken. metall delen där vajerna sitter monterade är ju lite sne just nu.

Mossan1
5 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

Hur ter det sig?
Drar du handbromsspaken typ i topp, eller tar det stopp i spaken efter några klick men ändå dålig verkan?

Får man dra långt kan det ha med justeringen att göra. Tex att armarna som virarna drar i MÅSTE gå helt tillbaka. Annars funkar det inte.
ev justering av vire är ENDAST för att ta upp ev vireglapp. Inte för att åtgärda lång spakväg.

Tar det stopp men ändå dålig broms är det antingen dålig friktion i bromsarna (syns på skivorna om det bromsar dåligt) eller så är set virarna som kärvar.  Dåliga virar kan gå lätt obelastade, men "nypa" i böjar om den är dålig. Då blir det stor friktion i viren och man drar lösare vid själva bromsen än man tror att man gör kontra hur hårt man drar spaken.

Samma fenomen kan fås i släpvagnsbromsar som då tar dåligt utan att man begriper varför.

Senast redigerat av Mossan1 (5 oktober 2022)

Gigachkheidze
5 oktober 2022 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur ter det sig?
Drar du handbromsspaken typ i topp, eller tar det stopp i spaken efter några klick men ändå dålig verkan?

Får man dra långt kan det ha med justeringen att göra. Tex att armarna som virarna drar i MÅSTE gå helt tillbaka. Annars funkar det inte.
ev justering av vire är ENDAST för att ta upp ev vireglapp. Inte för att åtgärda lång spakväg

Spaken går hela vägen upp utan stopp, jag är inte jätte kunnig med vad allt betyder, i detta fallet vad menar du med virar?

Mossan1
5 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

Gigachkheidze skrev:
[
Spaken går hela vägen upp utan stopp, jag är inte jätte kunnig med vad allt betyder, i detta fallet vad menar du med virar?

Virar =vire i flertal.
Kanske stavas "Vajer" förresten.
Vajrar eller vajerar i flertal.
Fel av mig.


Dras den i topp är det fel/ojusterat.

Skulle hävda att oken behöver demonteras, kolven skruvas in, återmonteras och kolvarna bromsas ut, och sist montera vajern och då noga se till att den går helt tillbaka vid oket när spaken lossas.

Senast redigerat av Mossan1 (5 oktober 2022)

Gigachkheidze
5 oktober 2022 · 9 Inlägg

Ska testa med att skruva ner dom och följa det ni skrev ikväll.
Tack för svar, har ni fler tips skriv gärna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang