Från ett tillgång till reservdelar perspektiv, vad är den bästa bilen/märket?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

SportPilot skrev:
Har aldrig upplevt att det varit svårt att få tag på delar till någon av mina bilar, förutom corradon.. där är många delar knepiga att hitta. Till Porschen finns också allt, men det är ofta rätt dyrt.

Till coradonnborde det vara lätt samma plattform som en golf.    Det är väll mer skrålar dörrar inredning osv som kanske är svårt men hjullager bromsar osv sitter ju över allt    det gäller bara att titta på rätt sätt.        Derför jag föredrar vags bilar för att jag kan ta en stötdämpare från en golf 3 vr6 och montera på min Seat arosa 😁 det passar smäck rakt på utan någon lösning fram    det är få bilmärken som har så bra plattformar att man hejvilt kan ta delar från olika modeller och skriva dit rätt på utan modd.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2022 · 7 229 Inlägg

Growe skrev:

SportPilot skrev:
Har aldrig upplevt att det varit svårt att få tag på delar till någon av mina bilar, förutom corradon.. där är många delar knepiga att hitta. Till Porschen finns också allt, men det är ofta rätt dyrt.

Till coradonnborde det vara lätt samma plattform som en golf.    Det är väll mer skrålar dörrar inredning osv som kanske är svårt men hjullager bromsar osv sitter ju över allt    det gäller bara att titta på rätt sätt.        Derför jag föredrar vags bilar för att jag kan ta en stötdämpare från en golf 3 vr6 och montera på min Seat arosa 😁 det passar smäck rakt på utan någon lösning fram    det är få bilmärken som har så bra plattformar att man hejvilt kan ta delar från olika modeller och skriva dit rätt på utan modd.

Som du säger så är det karossdelar, lister, inredningsdetaljer osv som är svårt att hitta

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
17 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

En, tycker jag, tråkig trend är att plockbilsskrotarna blir allt färre och färre.
Bilarna pressas i allt snabbare takt - om dom inte exporteras.
Nu senast har mina "huvudleverantörer" övertagits av MENA som finner det lönsammare att INTE släppa in "bra ha"-letare på sina skrotbilsgårdar.
Tyvärr!

Många bilskrotar har ju "kunddisk" där man kan fråga efter sökt del.
Men då får man ju lov att betala både demonterings- och katalogiseringsavgift, tråkigt nog.

På den gamla goda tiden fanns det tre prisnivåer hos "min" plockbilsskrot.
Delen plockas själv och köps utan garanti eller reklamationsrätt.
Delen plockas själv och köps med en veckas bytesrätt - delen får då en märkning instämplad.
Tredje alternativet, det dyraste, var att köpa delen demonterad och med återköpsrätt.

Min absoluta uppfattning är att skrotbilsgårdarna förr helt dominerades av Volvo och SAAB samt till viss del VW.
Svårare med japanska och franska bilar - mitt intresseområde.
En och annan inlöst, p g a krock, BMW och Mercedes.

F ö är det en lisa för själen att en vacker vårdag, med passande metereologiska förutsättningar, ströva runt och botanisera på en plockbilsskrots gård.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2022 · 17 477 Inlägg

Köp en AUDI. De går ofta sönder och delar finns. Eller så köper du en KIA/Toyota som man inte behöver underhålla i samma takt... Vi är inne på Prius nummer 3 nu. De går inte sönder men fick byta skivor och bromsok bak för 4700:- tyckte det priset var ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blanke
17 oktober 2022 · 327 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köp en AUDI. De går ofta sönder och delar finns. Eller så köper du en KIA/Toyota som man inte behöver underhålla i samma takt... Vi är inne på Prius nummer 3 nu. De går inte sönder men fick byta skivor och bromsok bak för 4700:- tyckte det priset var ok.

Kommer nog aldrig röra en Audi i mitt liv. Aldrig hört bra historier om audis när kompisar har köpt dom. Spelar ingen roll om det är en dyrare som är köpt begagnad på en firma, eller privat.

Senaste kompisen fick otur med kamkedjan och fick betala nästan mer än vad bilen kostade för att fixa då ingen i området ville ta sig an jobbet.

spillolja
18 oktober 2022 · 4 024 Inlägg

Man hitta inte lägre billiga bilar runt ca 500-1.500:- att plocka delar på som man kunde förut,
min gissning är att körbara lik skeppas ur landet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
18 oktober 2022 · 2 214 Inlägg

Man lär allt känna någon om man vill ha tag på så billiga bilar nu för tiden...
Jag köpte min projektbil för en tusing av en bekant. Mycket jobb på den, men fullt fungerande drivlina osv.

Men höjer man sin inköpsgräns till typ 5000kr så finns det rätt många bra objekt fortfarande.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
Man hitta inte lägre billiga bilar runt ca 500-1.500:- att plocka delar på som man kunde förut,
min gissning är att körbara lik skeppas ur landet

det blir ju allt oftare..  priserna börjar dra iväg på skrotbilar..  chefen tyckte han fyndade en Clio för 10k som ska bes i dec... jag har kört den 300meter...  känns inte okej på något sätt..  hade personligen inte gett 500kr för den.........

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
18 oktober 2022 · 4 024 Inlägg

Growe skrev:
det blir ju allt oftare..  priserna börjar dra iväg på skrotbilar..  chefen tyckte han fyndade en Clio för 10k som ska bes i dec... jag har kört den 300meter...  känns inte okej på något sätt..  hade personligen inte gett 500kr för den.........

M.a.o så vill ni inte göra något kap

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang