En, tycker jag, tråkig trend är att plockbilsskrotarna blir allt färre och färre.
Bilarna pressas i allt snabbare takt - om dom inte exporteras.
Nu senast har mina "huvudleverantörer" övertagits av MENA som finner det lönsammare att INTE släppa in "bra ha"-letare på sina skrotbilsgårdar.
Tyvärr!
Många bilskrotar har ju "kunddisk" där man kan fråga efter sökt del.
Men då får man ju lov att betala både demonterings- och katalogiseringsavgift, tråkigt nog.
På den gamla goda tiden fanns det tre prisnivåer hos "min" plockbilsskrot.
Delen plockas själv och köps utan garanti eller reklamationsrätt.
Delen plockas själv och köps med en veckas bytesrätt - delen får då en märkning instämplad.
Tredje alternativet, det dyraste, var att köpa delen demonterad och med återköpsrätt.
Min absoluta uppfattning är att skrotbilsgårdarna förr helt dominerades av Volvo och SAAB samt till viss del VW.
Svårare med japanska och franska bilar - mitt intresseområde.
En och annan inlöst, p g a krock, BMW och Mercedes.
F ö är det en lisa för själen att en vacker vårdag, med passande metereologiska förutsättningar, ströva runt och botanisera på en plockbilsskrots gård.