Från ett tillgång till reservdelar perspektiv, vad är den bästa bilen/märket?

Blanke
7 oktober 2022 · 280 Inlägg

Min teori är att Volvo är ett redigt märkte utifrån det här perspektivet, om det nu är en vanligare modell. Bara att åka till biltema eller generell verkstad så har du alla delar du behöver.

Hör liknande om Toyotas osv, men vilka bilar och/eller modeller anser ni är bäst utifrån tillgång till reservdelar? Att man kan beställa allt på autodoc räknas inte riktigt då det tar en två veckor att få sakerna, så reservdelsmässigt inrikes.

Är det här jag ska fokusera inför mitt nästa köp, då jag vägrar köpa en till bil där du måste importera in saker från England eller USA.

Utmarks-Loke
7 oktober 2022 · 5 814 Inlägg

Men du kan inte räkna bort Autodoc, Trodo, Skruvat osv. eftersom Biltema bara har en bråkdel av alla delar ens till volvo. Behöver du något annat än spindelleder, hjullager och bromsbelägg kommer du ändå få beställa någonstans ifrån.

husseman
8 oktober 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, den va klurig- men vore det inte smartare att tänka - vilken bil behöver jag inte köpa reservdelar till?
Nåja, delar till Volvo finns ju massor av, o de går ju åt oxå. Så i Sverige o du vill ha delen innan du beställt den så e´nog Volvo bäst för dig. De finns ju på hyllorna hos seriösa bildels butiker, o fylls ju på konstant. Biltema kan ju ha skit på hyllan oxå..om du inte kräver nån kvalle. Låter som Volvo e´ditt märke.
mvh/husse

simlar
8 oktober 2022 · 5 516 Inlägg

Lätt att få tag i delar är till dom vanligaste bilmodellerna i landet.
Så nyare VW och Volvo är ju det man ser mest av på vägarna.
Fler bilar = fler som kan behöva reservdelar = fler butiker som har delar på hyllan

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
8 oktober 2022 · 7 202 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, den va klurig- men vore det inte smartare att tänka - vilken bil behöver jag inte köpa reservdelar till?

mvh/husse

Den frågan är lättare att besvara.
Honda, Suzuki, Toyota/Lexus och Mazda.
Enligt MIN erfarenhet!

Mossan1
8 oktober 2022 · 2 753 Inlägg

torsen skrev:

husseman skrev:
Hmm, den va klurig- men vore det inte smartare att tänka - vilken bil behöver jag inte köpa reservdelar till?

mvh/husse

Den frågan är lättare att besvara.
Honda, Suzuki, Toyota/Lexus och Mazda.
Enligt MIN erfarenhet!

Pålitliga modeller överlag = ja, men låt oss inte överdriva deras förträfflighet så omåttligt.

uhlin
8 oktober 2022 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, den va klurig- men vore det inte smartare att tänka - vilken bil behöver jag inte köpa reservdelar till?
Nåja, delar till Volvo finns ju massor av, o de går ju åt oxå. Så i Sverige o du vill ha delen innan du beställt den så e´nog Volvo bäst för dig. De finns ju på hyllorna hos seriösa bildels butiker, o fylls ju på konstant. Biltema kan ju ha skit på hyllan oxå..om du inte kräver nån kvalle. Låter som Volvo e´ditt märke.
mvh/husse

Det är faktiskt inte så att bildelsbutiker har delar på hyllan liggande och väntar på att nån kommer och frågar efter dem. Visst, nån del kan de ju ha liggande, men i regel beställer de hem delen och har den morgonen efter.

Jag kör en V70 och nån mindre begåvad hade satt dit en styrled från Biltema, fick byta den efter nån månad.

Det hade inte ens Volvo på hyllan utan fick beställa hem... Tycker de borde haft en sån men icke.

Utmarks-Loke
8 oktober 2022 · 5 814 Inlägg

När jag fick fjäderbrott på en bmw för ett par år sedan behövde jag förstås en ny snabbt, så jag bet i det sura äpplet och åkte direkt till bmw. Tänkte att de hade såna grundläggande grejer hemma på hyllan, men det hade de inte. Så det slutade med att jag fick beställa själv i alla fall. Skulle tro det är samma med Volvo, de har inte heller allt möjligt hemma nu för tiden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2022 · 13 674 Inlägg

vag grejer tror jag är uteslutande lättast att få tag i..  vanligt märke i sverige dom har dessutom samma delar över massa olika modeller och märken då dom mesta delarna är samma på Seat,skoda,vw och så får vi inte glöma det sämsta märket audi...     dom delar otroligt mycket delar mellan sig.  så som fjädrar stötdämpare bromsdelar framvagnsdelar motordelar osv.   att sen vag är stora gör ju att det finns mängder med olika alternativ vilket gör att priserna oftast blir väldigt låga mot andra märken

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
13 oktober 2022 · 280 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, den va klurig- men vore det inte smartare att tänka - vilken bil behöver jag inte köpa reservdelar till?
Nåja, delar till Volvo finns ju massor av, o de går ju åt oxå. Så i Sverige o du vill ha delen innan du beställt den så e´nog Volvo bäst för dig. De finns ju på hyllorna hos seriösa bildels butiker, o fylls ju på konstant. Biltema kan ju ha skit på hyllan oxå..om du inte kräver nån kvalle. Låter som Volvo e´ditt märke.
mvh/husse

Det här är vad jag också tänker. Jag vet flera bildelsaffärer som har diverse volvo-delar på lagret då det är delar som ofta köps upp eller används själva. Kanske eventuellt någon jänkare hade varit lämplig då till exempel norrlands custom har allting inne på lagret redan, och då är det mååånga delar dom har inköpt.

Blanke
13 oktober 2022 · 280 Inlägg

Mossan1 skrev:

torsen skrev:

husseman skrev:
Hmm, den va klurig- men vore det inte smartare att tänka - vilken bil behöver jag inte köpa reservdelar till?

mvh/husse

Den frågan är lättare att besvara.
Honda, Suzuki, Toyota/Lexus och Mazda.
Enligt MIN erfarenhet!

Pålitliga modeller överlag = ja, men låt oss inte överdriva deras förträfflighet så omåttligt.

Aldrig haft en japanare men hört väldigt mycket gott om dom! Även i diverse studier osv hamnar dom alltid i toppen jämfört mot nyare volvos. Hade nog hellre valt en Volvo framför en Toyota bara för att det känns som att det finns mer lokalkunskap gällandes diverse Volvo-modeller i trakterna än mot en Toyota Corolla.

spillolja
13 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Autodoc, Trodo, Mister-auto har till måånga bilmodeller och ofta måånga alternativ att välja på
till min VW kanske jag väljer ett premiummärke på sakerna
till Knarkarbilen väljer jag det billigaste, undatag för olje och bränslefilter där Purflux är1:a hands valet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2022 · 10 245 Inlägg

Blanke skrev:
Min teori är att Volvo är ett redigt märkte utifrån det här perspektivet, om det nu är en vanligare modell. Bara att åka till biltema eller generell verkstad så har du alla delar du behöver.

Hör liknande om Toyotas osv, men vilka bilar och/eller modeller anser ni är bäst utifrån tillgång till reservdelar? Att man kan beställa allt på autodoc räknas inte riktigt då det tar en två veckor att få sakerna, så reservdelsmässigt inrikes.

Är det här jag ska fokusera inför mitt nästa köp, då jag vägrar köpa en till bil där du måste importera in saker från England eller USA.

Ny bil? Halvgammal bil? Gammal bil? Det skiljer ju lite i var och hur delarna finns tillgängliga...

Men ja, Volvo är generellt sett lätt att få tag på delar till i Sverige. Så ur det perspektivet så är det ju Volvo som gäller.

Men tittar du på dom två Volvo jag äger så finns det många bilar man lättare får tag på delar till än iaf den ena av dom... wink

Senast redigerat av Brådhis (13 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
14 oktober 2022 · 280 Inlägg

Brådhis skrev:

Blanke skrev:
Min teori är att Volvo är ett redigt märkte utifrån det här perspektivet, om det nu är en vanligare modell. Bara att åka till biltema eller generell verkstad så har du alla delar du behöver.

Hör liknande om Toyotas osv, men vilka bilar och/eller modeller anser ni är bäst utifrån tillgång till reservdelar? Att man kan beställa allt på autodoc räknas inte riktigt då det tar en två veckor att få sakerna, så reservdelsmässigt inrikes.

Är det här jag ska fokusera inför mitt nästa köp, då jag vägrar köpa en till bil där du måste importera in saker från England eller USA.

Ny bil? Halvgammal bil? Gammal bil? Det skiljer ju lite i var och hur delarna finns tillgängliga...

Men ja, Volvo är generellt sett lätt att få tag på delar till i Sverige. Så ur det perspektivet så är det ju Volvo som gäller.

Men tittar du på dom två Volvo jag äger så finns det många bilar man lättare får tag på delar till än iaf den ena av dom... wink

Jo tidig xc70 och en 400-serie är nog inte det lättaste att hitta delar till. Samma för min gamla 340, gick inte att hitta vissa delar alls så det blev att sälja.

Men en 240, 740, 800, 900, s60, s80 och nyare är väl hyfsat lätta att hitta delar till. Har även för mig att Amazon kan du få tag på nästan vad som helst till idag på flera hemsidor i sverige.

Lucif3r
14 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

2/7/900-serien börjar det allt bli lite småsvårt att få tag på delar till, utöver slitagedelar...

Lättast är nog en populär modell max 20 år gammal.

spillolja
14 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Jag har en Clio från 2000

Börjar bli kneping med bilar/beg delar hos såväl Returbilen som Delplocken
till just Clio II Fas 1  sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
14 oktober 2022 · 7 218 Inlägg

Har aldrig upplevt att det varit svårt att få tag på delar till någon av mina bilar, förutom corradon.. där är många delar knepiga att hitta. Till Porschen finns också allt, men det är ofta rätt dyrt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Noobnisse
14 oktober 2022 · 181 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har en Clio från 2000

Börjar bli kneping med bilar/beg delar hos såväl Returbilen som Delplocken
till just Clio II Fas 1  sad

Extra knepigt blir det eftersom Clio behöver nya reservdelar var och varannan dag.

Men vilka delar har du haft problem att hitta? Gjorde en snabbsökning  på Bildelsbasen och där verkar det finnas väldigt mycket till den bilen men ibland är det ju vissa smådetaljer/delar som är svåra att få tag på ändå.

spillolja
14 oktober 2022 · 4 014 Inlägg

Noobnisse skrev:
[
Extra knepigt blir det eftersom Clio behöver nya reservdelar var och varannan dag.

Nu var du väl lite väl spydig

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
15 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Sen ska vi väl kanske inte blanda in begagnat med nytt...
Är det begagnat man är ute efter så är det ju inte mycket som slår en gammal volvo(som exempelvis 2/7/900-serien) i sverige, det har ju var och varannan svenne en uppsjö av delar till liggandes.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang