Lufta bromsar på en passat 2008

Abbe1234
16 oktober 2022 · 123 Inlägg

Hej
Jag funderar på att lufta bromsarna på min passat FSI 2.0 2008 och jag ska använda bromsluftare manuell från Biltema. Grejen är att det står på manualen att man inte ska överstiga mer än 30bar och man ska trycka luft tills mätaren stiger upp till 10bar. Hur många bar passar min bil? Behöver jag att ställa bilen på serviceläge innan dess?

Tack på förhand
MVH Abbe

jaka54
16 oktober 2022 · 5 735 Inlägg

Hej!
Är det en grej som trycksätter bromsvätskebehållaren? Eller är det en sugande  som du kopplar in på bromsnippeln nere vid hjulen?

Får jag råda dig så skaffa en enkel bromsluftare (gult lock med svart gummislang) på mekonomen,  som du fäster på bromsvätskebehållaren och via den svarta gummislangen trycksätter bromsvätskebehållaren via ett av dina däck (du måste ha kompressor så du kan fylla på luft i däcket senare). En sån grej har jag använt i tjugotals år när jag luftat bromsarna på mina
bilar. Sugande bromsluftare som biltema och andra firmor är helt värdelösa då de suger luft via gängorna på nipplarna så man inte vet när all luft kommit ut.
Mekonomens luftare, gult lock med svart gummislang , är den absolut bästa jag använt.
Trycket jag tar ut via däcket  brukar ligga på ca 2kg (2bar) och sväller bromsvätskekärlet upp rejält så var försiktig med högre tryck.

Senast redigerat av jaka54 (16 oktober 2022)

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2022 · 10 280 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag funderar på att lufta bromsarna på min passat FSI 2.0 2008 och jag ska använda bromsluftare manuell från Biltema. Grejen är att det står på manualen att man inte ska överstiga mer än 30bar och man ska trycka luft tills mätaren stiger upp till 10bar. Hur många bar passar min bil? Behöver jag att ställa bilen på serviceläge innan dess?

Tack på förhand
MVH Abbe

Nu vet jag inte riktigt vad det är för bromsluftare du menar, men du ska iaf inte utsätta bromsvätskebehållaren för några 10 bar och absolut inte uppåt 30 bar. Då kommer den gå i småbitar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Abbe1234
16 oktober 2022 · 123 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är det en grej som trycksätter bromsvätskebehållaren? Eller är det en sugande  som du kopplar in på bromsnippeln nere vid hjulen?

Får jag råda dig så skaffa en enkel bromsluftare (gult lock med svart gummislang) på mekonomen,  som du fäster på bromsvätskebehållaren och via den svarta gummislangen trycksätter bromsvätskebehållaren via ett av dina däck (du måste ha kompressor så du kan fylla på luft i däcket senare). En sån grej har jag använt i tjugotals år när jag luftat bromsarna på mina
bilar. Sugande bromsluftare som biltema och andra firmor är helt värdelösa då de suger luft via gängorna på nipplarna så man inte vet när all luft kommit ut.
Mekonomens luftare, gult lock med svart gummislang , är den absolut bästa jag använt.
Trycket jag tar ut via däcket  brukar ligga på ca 2kg (2bar) och sväller bromsvätskekärlet upp rejält så var försiktig med högre tryck.

Det är en svart grej man trycksätter på bromsvätskebehållaren. Jag ska kolla upp den du pratar om. Tack för rådet 👌

Abbe1234
16 oktober 2022 · 123 Inlägg

Brådhis skrev:

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag funderar på att lufta bromsarna på min passat FSI 2.0 2008 och jag ska använda bromsluftare manuell från Biltema. Grejen är att det står på manualen att man inte ska överstiga mer än 30bar och man ska trycka luft tills mätaren stiger upp till 10bar. Hur många bar passar min bil? Behöver jag att ställa bilen på serviceläge innan dess?

Tack på förhand
MVH Abbe

Nu vet jag inte riktigt vad det är för bromsluftare du menar, men du ska iaf inte utsätta bromsvätskebehållaren för några 10 bar och absolut inte uppåt 30 bar. Då kommer den gå i småbitar.

Det är den jag har
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … r0EALw_wcB

Abbe1234
16 oktober 2022 · 123 Inlägg

Abbe1234 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Är det en grej som trycksätter bromsvätskebehållaren? Eller är det en sugande  som du kopplar in på bromsnippeln nere vid hjulen?

Får jag råda dig så skaffa en enkel bromsluftare (gult lock med svart gummislang) på mekonomen,  som du fäster på bromsvätskebehållaren och via den svarta gummislangen trycksätter bromsvätskebehållaren via ett av dina däck (du måste ha kompressor så du kan fylla på luft i däcket senare). En sån grej har jag använt i tjugotals år när jag luftat bromsarna på mina
bilar. Sugande bromsluftare som biltema och andra firmor är helt värdelösa då de suger luft via gängorna på nipplarna så man inte vet när all luft kommit ut.
Mekonomens luftare, gult lock med svart gummislang , är den absolut bästa jag använt.
Trycket jag tar ut via däcket  brukar ligga på ca 2kg (2bar) och sväller bromsvätskekärlet upp rejält så var försiktig med högre tryck.

Det är en svart grej man trycksätter på bromsvätskebehållaren. Jag ska kolla upp den du pratar om. Tack för rådet 👌

Ska man pumpa däcket efter varje luftning för att luften inte ska minskas?  Alltså till exempel jag fyller däcken på passaten 2.2bar. Är det bra eller?

it_mutt Avstängd
16 oktober 2022 · 10 388 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag funderar på att lufta bromsarna på min passat FSI 2.0 2008 och jag ska använda bromsluftare manuell från Biltema. Grejen är att det står på manualen att man inte ska överstiga mer än 30bar och man ska trycka luft tills mätaren stiger upp till 10bar. Hur många bar passar min bil? Behöver jag att ställa bilen på serviceläge innan dess?

Tack på förhand
MVH Abbe

Den är bara graderad till 5 bar...

Så, du har helt enkelt rört ihop bar och PSI. Rödmarkeringen börjar vid 30psi (dvs ~2bar).

Utgår från att det är en sådan här du menar;

https://www.toolab.se/images/thumbs/0102606_bromsluftare-manuell-2-liter_550.jpeg

Senast redigerat av it_mutt (16 oktober 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
17 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Om du trycksätter locket på bromsvätskebehållaren, och använder reservhjulet som tryckluftkälla, måste du ha en tryckreduceringsventil.
Annars trycks locket bort/av redan vid 2 bar.
Gissa hur jag vet?

Ett tips är att använda slangar från kasserade punkasprejburkar och skarva med annan plast- eller gummislang.
Dessutom - tryckförlusten i reservhjulet är knappt mätbar - högst någon tiondels bar.

Dock är det, enligt min erfarenhet, bäst med sugmetoden, om man misslyckats med luftning, och fått luft upp i ABS-blocket.
För att inte säga - enda metoden att driva ut luftbubblor ur ABS-blocket.
Luftläckage vid gängorna på luftningsnipplarna har jag aldrig råkat ut för - man är ju dessutom vid respektive luftningsnippel och övervakar processen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang