Oljeläckage växellåda

Okunnigtjej
31 oktober 2022 · 9 Inlägg

Hej okunnigtjej här.

Jag har en äldre Kia (automat), en dag var jag ute och handlade med min bror körde till hans parkering backade in bilen på parkeringsplatsen och stängde av bilen, efter nån timme ska jag köra iväg och startar bilen igen och lägger i D och bilen vägrar röra sig en millimeter den bara varvar upp men flyttar sig inte, lägger i backen och samma sak där, hoppar ut och ser massvis av olja rinner ut i fronten och under bilen. Stänger av och ringer bärgare. Bärgaren kommer och säger att det ser ut som en slang som går från växellådan och olje kylaren har brustit o all olja har runnit ut.

Vad tror ni har hänt? Detta va snart 8 månader sedan har absolut inte orkat ta tag i detta då jag inte ens kan köra bilen själv till verkstan. Är det ens värt att fixa? sad

Jesper328
31 oktober 2022 · 2 375 Inlägg

Utan att ha någon bild på läckaget så får vi lita på att bärgarn hade rätt, och isåfall så kostar det väl ett par hundra för en ny slang, några hundra för ny olja, Z kr på verkstan, samt X kr för en bärgning till verkstad.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2022 · 13 746 Inlägg

Okunnigtjej skrev:
Hej okunnigtjej här.

Jag har en äldre Kia (automat), en dag var jag ute och handlade med min bror körde till hans parkering backade in bilen på parkeringsplatsen och stängde av bilen, efter nån timme ska jag köra iväg och startar bilen igen och lägger i D och bilen vägrar röra sig en millimeter den bara varvar upp men flyttar sig inte, lägger i backen och samma sak där, hoppar ut och ser massvis av olja rinner ut i fronten och under bilen. Stänger av och ringer bärgare. Bärgaren kommer och säger att det ser ut som en slang som går från växellådan och olje kylaren har brustit o all olja har runnit ut.

Vad tror ni har hänt? Detta va snart 8 månader sedan har absolut inte orkat ta tag i detta då jag inte ens kan köra bilen själv till verkstan. Är det ens värt att fixa? sad

det är ju inget speciellt jobb och nog inte ovanligt..      men vad är det för kia.. du har ju rätt bra garantier på dom. 

men utan att veta om det är en bil som är värd 3000kr eller 150.000kr så kan ingen avgöra om det är värt att laga den eller ej.   

sen vet man alltid vad man har för något men man vet aldrig vad man får. 

om du nu ringde bärgare varför kördes den inte till en verkstad direkt?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MisterAxl
31 oktober 2022 · 103 Inlägg

En sådan slang kostar inte många hundralappar att byta ut, inte heller oljan.
Det som kommer att kosta däremot är verkstadsbesöket och bärgning om inte det är så att du har bärgning som ingår i din bilförsäkring.

Däremot så kan det ju faktiskt vara som så att bärgaren har fel och att det är något annat som ligger bakom. Jag vet i alla fall att vissa Volvo bilar (ja, jag vet att din bil är en Kia och att det kan te sig annorlunda, det är det enda exemplet jag kom på nu på rak arm) kunde packningen mellan motor och låda gå sönder och börja läcka olja som följd. En sådan reparation kostar en del då arbetet kräver mycket tid. Hela växellådan måste monteras bort i sådana fall.

Men.
Hur gammal är bilen? Hur högt miltal har den? Generell kondition på bilen? Rost och andra problem? Vilken modell är det? Du nämner att det är en automat men inget annat. Är det värt det i dina ögon att bekosta ett verkstadsbesök om bilen är gammal och risig?
Utan att veta detta så är det svårt att ge ett svar till dig.

torsen
31 oktober 2022 · 7 240 Inlägg

Har råkat ut för samma sak som du på en annan bil.

Vet ingenting om just din bil - men....

Vanligtvis går röret/slangen från växellådan till den vanliga kylarens underkant.
Därefter ett returrör tillbaka.
Om bilen utsatts för en yttre skada i form att krock med högtrottoarkant, sten eller stubbe - kolla om båda rören behöver bytas.

Till min bil fanns inte slangen att köpa lös, utan man fick köpa komplett slang med rör.
På de flesta bilar väldigt lätt att byta.
Du ser lätt var slagen med röret börjar och slutar.
Bara att byta röret och fylla på med den typ och mängd ATF-olja som instruktionsboken föreskriver.
Behöver inte ta mer än högst ½ timma byta - kanske bara en kvart.
Lite längre tid att fylla på ATF-oljan.
Endast en fast blocknyckel behövs - på mina bilar 16 mm gap på verktyget.(JEEP, Mazda och Citroen)

Låt säga att växellådan rymmer 6 - 8 liter ATF-olja.
Fyll på så mycket det går, gissat på 2 liter.
Starta motorn, med foten på bromspedalen för säkerhets skull.
Lägg alla växellägen och stäng av motorn.
Fyll på så mycket ATF-olja som går.
Starta åter motorn med foten på bromsen.
Lägg i alla växlar och stäng av motorn.
Kolla nivån på oljenivåstickan.
Fyll vid behov på mer ATF-olja.
Med foten på bromsen startar du åter motorn och kör igenom alla växlar samt stänger av motorn.
Kolla nivån och justera mängden/nivån vid behov.

En bra hjälp vid påfyllningen hade jag av Biltemas elektriska oljebytare, som ansluts till ciggtänduttaget, så slipper man hålla på och slabba med oljespill och kladd.

Lycka till och berätta gärna hur det går/har gått.

zzr94092
1 november 2022 · 4 395 Inlägg

Oljenivån ska ju kollas vid motorn på tomgång...

Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

Jesper328 skrev:
Utan att ha någon bild på läckaget så får vi lita på att bärgarn hade rätt, och isåfall så kostar det väl ett par hundra för en ny slang, några hundra för ny olja, Z kr på verkstan, samt X kr för en bärgning till verkstad.

Tack för ditt svar. smile

Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

Growe skrev:

Okunnigtjej skrev:
Hej okunnigtjej här.

Jag har en äldre Kia (automat), en dag var jag ute och handlade med min bror körde till hans parkering backade in bilen på parkeringsplatsen och stängde av bilen, efter nån timme ska jag köra iväg och startar bilen igen och lägger i D och bilen vägrar röra sig en millimeter den bara varvar upp men flyttar sig inte, lägger i backen och samma sak där, hoppar ut och ser massvis av olja rinner ut i fronten och under bilen. Stänger av och ringer bärgare. Bärgaren kommer och säger att det ser ut som en slang som går från växellådan och olje kylaren har brustit o all olja har runnit ut.

Vad tror ni har hänt? Detta va snart 8 månader sedan har absolut inte orkat ta tag i detta då jag inte ens kan köra bilen själv till verkstan. Är det ens värt att fixa? sad

det är ju inget speciellt jobb och nog inte ovanligt..      men vad är det för kia.. du har ju rätt bra garantier på dom. 

men utan att veta om det är en bil som är värd 3000kr eller 150.000kr så kan ingen avgöra om det är värt att laga den eller ej.   

sen vet man alltid vad man har för något men man vet aldrig vad man får. 

om du nu ringde bärgare varför kördes den inte till en verkstad direkt?

För att min gamla pappa pratade med bärgaren och konstaterade att det kan han lätt byta själv, han har hållit på med bilar hela livet o haft egen verkstad. Så då kördes den till parkeringen och sen gick min mamma bort i cancer nån månad senare o det tog mkt hårt på pappa. Han orkar inget o går inte ut dessutom så hur mkt han än säger att han kan fixa det så har han problem med ryggen och knäna o han är ändå 72 år. Så jag har beslutat att lämna han utanför detta. Det är ingen bil av värde.. en Kia carnival 07.

Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

torsen skrev:
Har råkat ut för samma sak som du på en annan bil.

Vet ingenting om just din bil - men....

Vanligtvis går röret/slangen från växellådan till den vanliga kylarens underkant.
Därefter ett returrör tillbaka.
Om bilen utsatts för en yttre skada i form att krock med högtrottoarkant, sten eller stubbe - kolla om båda rören behöver bytas.

Till min bil fanns inte slangen att köpa lös, utan man fick köpa komplett slang med rör.
På de flesta bilar väldigt lätt att byta.
Du ser lätt var slagen med röret börjar och slutar.
Bara att byta röret och fylla på med den typ och mängd ATF-olja som instruktionsboken föreskriver.
Behöver inte ta mer än högst ½ timma byta - kanske bara en kvart.
Lite längre tid att fylla på ATF-oljan.
Endast en fast blocknyckel behövs - på mina bilar 16 mm gap på verktyget.(JEEP, Mazda och Citroen)

Låt säga att växellådan rymmer 6 - 8 liter ATF-olja.
Fyll på så mycket det går, gissat på 2 liter.
Starta motorn, med foten på bromspedalen för säkerhets skull.
Lägg alla växellägen och stäng av motorn.
Fyll på så mycket ATF-olja som går.
Starta åter motorn med foten på bromsen.
Lägg i alla växlar och stäng av motorn.
Kolla nivån på oljenivåstickan.
Fyll vid behov på mer ATF-olja.
Med foten på bromsen startar du åter motorn och kör igenom alla växlar samt stänger av motorn.
Kolla nivån och justera mängden/nivån vid behov.

En bra hjälp vid påfyllningen hade jag av Biltemas elektriska oljebytare, som ansluts till ciggtänduttaget, så slipper man hålla på och slabba med oljespill och kladd.

Lycka till och berätta gärna hur det går/har gått.

Tack för ditt långa svar och tack för din tid. Jag har tittat själv under huven och det ser ut som det är som han säger, jag är ingen expert men jag har tagit hjälp av gamla Kia böcker där man kan se mer detaljerat allt på bilen och tror mig hittat den slang jag behöver men jag hittar dessvärre den inte i Sverige. Men i USA finns den. Men sen är jag ju jag inte hundra på att det verkligen är som han sa bärgaren. Min bil är en gammal Kia carnival 07.. funderar på om jag ska göra mig av med den eller om den ska lagas.
Den är ändå rätt dyr i skatt ca 9000kr om året och diseln är ju inte särskilt billig den heller, och då kommer man till nästa problem.. hur säljer man ens en trasig bil haha! Jaja tål o tänkas på kanske! Tack för ditt svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2022 · 13 746 Inlägg

oj 9k i skatt är mycket pengar    tyvärr kan vi bara ge tips för rep

jag skulle börja söka runt i närområdet prata med grannar släktingar osv. kanske har någon en bra kontakter som kan laga bilen relativt billigt.   
men med så hög skatt är det nog igentligen ingen bil att ha kvar..

du har klarat dig 8månader utan bil.  har du ens behov av bil?
jag skulle inte klara mig 20min utan smile

hittade en bild på en automatlåda från en sån bil och det ser ut att sitta väldigt smidigt till på växellåds sidan en banjoskruv bara..  så borde inte kosta en miljon för en verkstad att byta den,...   sen om det är en slang som är trasig är ju frågan..     jag törs påstå att om det bara är pga den rostat hål i ett rör så klarar du att byta den där delen själv om du har verktyg.     och lite jävlar anama..    även utan förkunskap.    fördelen att du kan ju alltid ta moraliskt stöt av din Far.   han ska helt klart inte behöva kräla runt under en bil  vid den åldern... 


gör så att du ringer närmaste återförsäljare av kia  fråga dels vad delen kostar....    och sen vad dom tar för att montera den så har du ett pris där... beställ slangen och ring runt till andra verkstäder i  närområdet sen tar du beslut om du vill testa själv eller inte..    jag antar att bärgaren kollade ordenkligt och såg att den var trasig.         kanske t.o.m bara är en slang stump som går att byta....     föresten vart bor du det finns ju folk som faktist har bra kunskaper här på garaget som kanske kan hjälpa...     bor du i örebro kan jag nog ta mig lite tid att iallfall titta på bilen och se vad det är som behöver bytas..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
1 november 2022 · 7 240 Inlägg

zzr94092 skrev:
Oljenivån ska ju kollas vid motorn på tomgång...

Helt korrekt.
Slarvigt av mig att utelämna detta faktum.
Tack för påpekandet!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2022 · 13 746 Inlägg

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Oljenivån ska ju kollas vid motorn på tomgång..
Helt korrekt.
Slarvigt av mig att utelämna detta faktum.
Tack för påpekandet!

men just nu är det skit samma för om det endå läcker ut så är det meningslöst att fyllla på sad

idag på moderna bilar får man vara glad om man ens kan fylla i olja utan verksta avancerade utruistningen    dock gäller det inte en kia från 2009 som tur är..   

lyckas hittat beg slangar på ebay.de   men  dom där verkar märkligt byggda det är lite stålrör och slang.. men inget är pressat vilket för mig är otroligt kostnigt... aldrig sätt en opressad slang till en automatlåda..

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-397429f647f5ec18af764f2e0e7c5d7d.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
1 november 2022 · 7 240 Inlägg

Föreslår att du demonterar slang med rör.
Uppsöker, något med Industripartner i Eskilstuna samarbetande företag, och låter dom tillverka ett nytt rör med slang.
Blir förmodligen billigare än att köpa originaldel - tror jag.
Dessutom tillverkar man slangen/röret med nipplar medans du väntar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2022 · 13 746 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår att du demonterar slang med rör.
Uppsöker, något med Industripartner i Eskilstuna samarbetande företag, och låter dom tillverka ett nytt rör med slang.
Blir förmodligen billigare än att köpa originaldel - tror jag.
Dessutom tillverkar man slangen/röret med nipplar medans du väntar.

har gjort så många gånger  faktist smidiga    men väldigt förvånad att det bara är slangklämmor på slangarna   förstår inte huir det håller...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

Growe skrev:
oj 9k i skatt är mycket pengar    tyvärr kan vi bara ge tips för rep

jag skulle börja söka runt i närområdet prata med grannar släktingar osv. kanske har någon en bra kontakter som kan laga bilen relativt billigt.   
men med så hög skatt är det nog igentligen ingen bil att ha kvar..

du har klarat dig 8månader utan bil.  har du ens behov av bil?
jag skulle inte klara mig 20min utan smile

hittade en bild på en automatlåda från en sån bil och det ser ut att sitta väldigt smidigt till på växellåds sidan en banjoskruv bara..  så borde inte kosta en miljon för en verkstad att byta den,...   sen om det är en slang som är trasig är ju frågan..     jag törs påstå att om det bara är pga den rostat hål i ett rör så klarar du att byta den där delen själv om du har verktyg.     och lite jävlar anama..    även utan förkunskap.    fördelen att du kan ju alltid ta moraliskt stöt av din Far.   han ska helt klart inte behöva kräla runt under en bil  vid den åldern... 


gör så att du ringer närmaste återförsäljare av kia  fråga dels vad delen kostar....    och sen vad dom tar för att montera den så har du ett pris där... beställ slangen och ring runt till andra verkstäder i  närområdet sen tar du beslut om du vill testa själv eller inte..    jag antar att bärgaren kollade ordenkligt och såg att den var trasig.         kanske t.o.m bara är en slang stump som går att byta....     föresten vart bor du det finns ju folk som faktist har bra kunskaper här på garaget som kanske kan hjälpa...     bor du i örebro kan jag nog ta mig lite tid att iallfall titta på bilen och se vad det är som behöver bytas..

Ja 9 tusen om året är rätt surt men storleken på bilen va perfekt, jag har kört en gammal Peugeot under dessa 8 månader men får ju ångest när jag ser bilen stå där på parkeringen! 😅

Jag är i stort behov av bil då jag har 7 barn som jag kör till skola o förskola o så snart är det dags att gå tillbaka till jobbet också efter föräldraledigheten så då är jag i ännu mer behov än innan. Snällt av dig men jag bor i Stockholm/ Tumba så en bit ifrån Örebro. Men jag ska nog diskutera lite med min pappa men jag vet att han blir väldigt ledsen när han tror att jag inte tror att han klarar av det, men jag vet ju att han klarar det bara att jag inte vill att han utsätter sig för det nu när han ändå är så pass gammal o har ont!  Men tusen tack för ditt svar.

Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår att du demonterar slang med rör.
Uppsöker, något med Industripartner i Eskilstuna samarbetande företag, och låter dom tillverka ett nytt rör med slang.
Blir förmodligen billigare än att köpa originaldel - tror jag.
Dessutom tillverkar man slangen/röret med nipplar medans du väntar.

Tack för tipset 🌸

Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Oljenivån ska ju kollas vid motorn på tomgång..
Helt korrekt.
Slarvigt av mig att utelämna detta faktum.
Tack för påpekandet!

men just nu är det skit samma för om det endå läcker ut så är det meningslöst att fyllla på sad

idag på moderna bilar får man vara glad om man ens kan fylla i olja utan verksta avancerade utruistningen    dock gäller det inte en kia från 2009 som tur är..   

lyckas hittat beg slangar på ebay.de   men  dom där verkar märkligt byggda det är lite stålrör och slang.. men inget är pressat vilket för mig är otroligt kostnigt... aldrig sätt en opressad slang till en automatlåda..

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-397429f647f5ec18af764f2e0e7c5d7d.jpg

Denna slang ser sjukt lik ut den som är trasig på min bil..

torsen
1 november 2022 · 7 240 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Föreslår att du demonterar slang med rör.
Uppsöker, något med Industripartner i Eskilstuna samarbetande företag, och låter dom tillverka ett nytt rör med slang.
Blir förmodligen billigare än att köpa originaldel - tror jag.
Dessutom tillverkar man slangen/röret med nipplar medans du väntar.

har gjort så många gånger  faktist smidiga    men väldigt förvånad att det bara är slangklämmor på slangarna   förstår inte huir det håller...

Vet inte hur stort tryck det är på oljan från växellådan till kylaren.
En gång, då jag i skogen körde sönder ett rör mellan automatlåda och kylare på en Wrangler, bara rann det ut utan speciellt högt tryck.
På Wranglern var slangen pressad med metallhylsa på röret.
Men hög temperaturen kan medverka till att slang lättare lossnar från röret, därför metallpresshyla på slangen.
Har f ö mätt upp temperaturen på ATFoljan sommartid till som högst 90 grader från växellådan.
Och samtidigt 70 grader på returoljan till lådan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2022 · 13 746 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:
Föreslår att du demonterar slang med rör.
Uppsöker, något med Industripartner i Eskilstuna samarbetande företag, och låter dom tillverka ett nytt rör med slang.
Blir förmodligen billigare än att köpa originaldel - tror jag.
Dessutom tillverkar man slangen/röret med nipplar medans du väntar.

har gjort så många gånger  faktist smidiga    men väldigt förvånad att det bara är slangklämmor på slangarna   förstår inte huir det håller...

Vet inte hur stort tryck det är på oljan från växellådan till kylaren.
En gång, då jag i skogen körde sönder ett rör mellan automatlåda och kylare på en Wrangler, bara rann det ut utan speciellt högt tryck.
På Wranglern var slangen pressad med metallhylsa på röret.
Men hög temperaturen kan medverka till att slang lättare lossnar från röret, därför metallpresshyla på slangen.
Har f ö mätt upp temperaturen på ATFoljan sommartid till som högst 90 grader från växellådan.
Och samtidigt 70 grader på returoljan till lådan.

kanske är det lågt tryck men vill få för mig att det brukar var ett par bar iallfall

och det brukar ju räcka för att man inte ska köra slangklämmor..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Okunnigtjej
1 november 2022 · 9 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Oljenivån ska ju kollas vid motorn på tomgång..
Helt korrekt.
Slarvigt av mig att utelämna detta faktum.
Tack för påpekandet!

men just nu är det skit samma för om det endå läcker ut så är det meningslöst att fyllla på sad

idag på moderna bilar får man vara glad om man ens kan fylla i olja utan verksta avancerade utruistningen    dock gäller det inte en kia från 2009 som tur är..   

lyckas hittat beg slangar på ebay.de   men  dom där verkar märkligt byggda det är lite stålrör och slang.. men inget är pressat vilket för mig är otroligt kostnigt... aldrig sätt en opressad slang till en automatlåda..

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-397429f647f5ec18af764f2e0e7c5d7d.jpg

Vad sökte du på ebay för att hitta denna slang? 🌸

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang