torsen skrev:
Har råkat ut för samma sak som du på en annan bil.
Vet ingenting om just din bil - men....
Vanligtvis går röret/slangen från växellådan till den vanliga kylarens underkant.
Därefter ett returrör tillbaka.
Om bilen utsatts för en yttre skada i form att krock med högtrottoarkant, sten eller stubbe - kolla om båda rören behöver bytas.
Till min bil fanns inte slangen att köpa lös, utan man fick köpa komplett slang med rör.
På de flesta bilar väldigt lätt att byta.
Du ser lätt var slagen med röret börjar och slutar.
Bara att byta röret och fylla på med den typ och mängd ATF-olja som instruktionsboken föreskriver.
Behöver inte ta mer än högst ½ timma byta - kanske bara en kvart.
Lite längre tid att fylla på ATF-oljan.
Endast en fast blocknyckel behövs - på mina bilar 16 mm gap på verktyget.(JEEP, Mazda och Citroen)
Låt säga att växellådan rymmer 6 - 8 liter ATF-olja.
Fyll på så mycket det går, gissat på 2 liter.
Starta motorn, med foten på bromspedalen för säkerhets skull.
Lägg alla växellägen och stäng av motorn.
Fyll på så mycket ATF-olja som går.
Starta åter motorn med foten på bromsen.
Lägg i alla växlar och stäng av motorn.
Kolla nivån på oljenivåstickan.
Fyll vid behov på mer ATF-olja.
Med foten på bromsen startar du åter motorn och kör igenom alla växlar samt stänger av motorn.
Kolla nivån och justera mängden/nivån vid behov.
En bra hjälp vid påfyllningen hade jag av Biltemas elektriska oljebytare, som ansluts till ciggtänduttaget, så slipper man hålla på och slabba med oljespill och kladd.
Lycka till och berätta gärna hur det går/har gått.