Dörrnyckel???

jaka54
17 november 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Min bror har tappat sin enda nyckel till sin Audi 100 1991.
Audi kan inte hjälpa honom. Han kontaktade då en låssmed som sa att fick han bara en låskolv från bilen så kunde han fixa nya nycklar. Brorsan lyckades ta sig in i bilen utan nyckel och
tog bort en av låskolvarna och åkte till låssmeden som tillverkade två nya nycklar. När brorsan kom tillbaka till bilen gick det att öppna dörrarna men när han stack in nyckeln i tändningslåset gick nyckeln inte att vrida om...
Det finns ingen "startspärr" på så här gamla audisar så varför kunde han inte starta bilen?
Det enda jag kan komma på är att låssmeden slarvat när han gjorde nycklarna så att nyckeln inte "lyfter" upp de 5-7 låsbleck som sitter i varje låskolv, men då borde ju inte heller dörrarna gå att öppna...
Någon som har tips på orsaken till att han inte kunde starta / vrida om nyckeln i tändningslåset?!

Senast redigerat av jaka54 (17 november 2022)

Mack Forum- och sitemoderator
17 november 2022 · 26 149 Inlägg

Gissar på fel ämne till nyckeln.

Detta hände i alla fall undertecknad när jag skapade nya nycklar till min 83:as Volvo 244 efter att husbranden
förvisso inte lyckades smälta nycklarna men jag vågade bara inte använda dem efteråt och helt enkelt tog dom
till en låssmed som kopierade dom.
De råkade dock använda för korta ämnen (skiljde bara några millimeter) vilket gjorde att jag kunde få upp låsen
i dörrar och baklucka men det tog stopp i tändningslåset.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jaka54
18 november 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Med nyckel isatt i låskolven till dörren så ser man tydligt att det näst yttersta bleckett sticker upp lite
Enligt min erfarenhet så får blecket inte göra det.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7a7e72f0b46fce6f75b2a0ddd593a154.jpg

Senast redigerat av jaka54 (18 november 2022)

Bmsone Reservdelsnisse
18 november 2022 · 183 Inlägg

Tyvärr brukar dörrlåsen vara riktigt slitna, och nyckeln kan ju passa bra i dörr då men inte lika bra i det mindre slitna tändningslåset. Men som du skriver, det borde inte sticka upp något ur cylindern. Har man tur kan den ÅF som levererade bilen ha kvar slipkoden, men det har nog försvunnit till de flesta äldre bilarna nu hos ÅF. Vet att vissa skrev in den 4 siffriga koden i serviceboken.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Brådhis * Voff voff *
18 november 2022 · 10 279 Inlägg

Får ni tag på receptet/slipkoden så kan dessa hjälpa dig:

https://www.nybilnyckel.se/

Jag fick nya nycklar till min 480 genom dom enbart på recept/kod.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
18 november 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Brorsan anlitade en bärgare i morse som tog hem bilen!
Enligt bärgaren så tillverkas nycklar genom att låssmeden har en "kod" , eller något liknande för varje bil.
Men i detta fall verkade inte låssmeden ha kollat tillräckligt noga efter han tillverkat nycklarna eftersom alla låsbleck måste ligga dikt an mot låskolvens yta och det gör inte det näst yttersta blecket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7a7e72f0b46fce6f75b2a0ddd593a154.jpg

Senast redigerat av jaka54 (18 november 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 742 Inlägg

det är faktist enklare än så.. normalt använder inte dörrlåsen lika många stift  det fattas nästan alltid ett stift på dörrlåsen mot tändingen... man kan göra det jobba sättet och slipa den ett steg i taget tills den fungerar.. 

eller så köper man en dyrk som har en scala på så när man går till det stiftet i låset så ser man lätt vilken skärning nyckeln ska ha ..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
18 november 2022 · 10 279 Inlägg

jaka54 skrev:
Enligt bärgaren så tillverkas nycklar genom att låssmeden har en "kod" , eller något liknande för varje bil.

Det har flera av oss skrivit här i tråden. Koden får du tex från Audi. (Funkade iaf på min Volvo från -88 att få den från Volvo)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Enligt bärgaren så tillverkas nycklar genom att låssmeden har en "kod" , eller något liknande för varje bil.

Det har flera av oss skrivit här i tråden. Koden får du tex från Audi. (Funkade iaf på min Volvo från -88 att få den från Volvo)

idag finns det rätt bra verkltyg för att läsa ut koderna själv  tror det är Lishi som gör dom..   

https://www.youtube.com/watch?v=v2K_WgL … kingLawyer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Berglund_89
18 november 2022 · 1 476 Inlägg

1. Åk in till din lokala Audi-verkstad och få din nyckelkod
2. åk sedan till din lokala låssmed och be dom tilverka nyckeln.

Klarade jag det i somras till en 50 år gammal Mercedes-Benz, https://www.garaget.org/?car=423056
så klarar du det garanterat till en 31 år ung Ådi wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Utmarks-Loke
18 november 2022 · 5 836 Inlägg

Men om du nu är så orolig över att det näst yttersta låsblecket inte går hela vägen ner är det väl bara att bila ner det segmentet på nyckeln en tiondels millimeter eller något sådant?

zzr94092
19 november 2022 · 4 388 Inlägg

Min tanke åxxå!

Brådhis * Voff voff *
19 november 2022 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Enligt bärgaren så tillverkas nycklar genom att låssmeden har en "kod" , eller något liknande för varje bil.

Det har flera av oss skrivit här i tråden. Koden får du tex från Audi. (Funkade iaf på min Volvo från -88 att få den från Volvo)

idag finns det rätt bra verkltyg för att läsa ut koderna själv  tror det är Lishi som gör dom..   

https://www.youtube.com/watch?v=v2K_WgL … kingLawyer

Skulle säga att det där är i första hand en dyrk. Att få ut sitt nyckelrecept med den är den alldeles för oexakt för.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
19 november 2022 · 2 823 Inlägg

zzr94092 skrev:
Min tanke åxxå!

Min också.

Fila cylindern rund och fin med nyckeln i.  Visst, den blir lite mindre känslig sen och kanske tar en nyckel som bar är nästan lika. 
Men än sen då?
Biltjuvar har inte massor av nycklar och testar när dom ska stjäla...

Startspärrar hindrar aldrig nycklar från att vridas för övrigt. Bara motorstart på flera sätt och en Audi från 1991 har ingen sådan alls kopplat till tändningsnyckel eller lås.
Finns det så är det med ev larm med egen dosa i så fall.

Senast redigerat av Mossan1 (19 november 2022)

jaka54
19 november 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det löste sig så att brorsan ringde försäkringsbolaget (trygg-hansa) och de fixar att bilen bärgas till Audi och de fixar nya nycklar (vi får hoppas till alla fyra låsen (två dörrar, baklucka och handsfack). -Allt går på självrisken 1500:-. (halvförsäkring).
Fast då har jag ytterligare en fråga! Bakluckans låscylinder har inga bleck...så så hur man där när man byter nyckel???

Men jag måste ändå svara på era frågor/påståenden.
Grove
Det näst yttersta blecket på bilden ovan sticker ut för långt och gör det på grund av att fjädern trycker ut blecket. -Nyckeln har alltså en fördjupning på det stället och det hjälper alltså  inte att  slipa nyckeln ytterligare på grund av att för mycket material är redan borttaget..

Utmarks-Loke
Att fila ner blecket skulle naturligtvis hjälpa...-att jag inte tänkte på det...för alla bleck behövs ju inte.

Berglund_86
Audi säger att det ska finnas koder på kolven! -Några sådana koder har vi inte hittat! -Hur kan Audi få tag på nyckelkoder till en 31 år gammal Audi ???
Audi kan alltså inte hjälpa oss (enligt reservdeskille brorsan varit i kontakt med).

Senast redigerat av jaka54 (19 november 2022)

Berglund_89
20 november 2022 · 1 476 Inlägg

jaka54 skrev:
Berglund_89
Audi säger att det ska finnas koder på kolven! -Några sådana koder har vi inte hittat! -Hur kan Audi få tag på nyckelkoder till en 31 år gammal Audi ???
Audi kan alltså inte hjälpa oss (enligt reservdeskille brorsan varit i kontakt med).

Chassinumret!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
jaka54
20 november 2022 · 5 731 Inlägg

Jo ! Jag insåg också det senare.

Utmarks-loke
Cylindern på bilden ovan är dörrcylinder  så den lönar sig inte att slipa ner... Cylindern till tändningen går inte att komma åt/ej löstagbar som dörrcylindrarna.

Måste fråga när jag ändå håller på och trasslar med dörrnycklar till brorsans gamla Audi 100 Avant. På min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 så kan jag både öppna och låsa bakluckan med nyckeln ,manuellt  , och så ska det naturligtvis vara (konstigt vore det annars).
Men...när jag själv bytte nycklar på bilen för ett antal år sedan på grund av att tändningslåset gått sönder så bytte jag naturligtvis samtliga bleck i dörrkolvarna och i handsfacket för att dessa skulle passa till de nya nycklarna...men i bak i luckan gick det inte att byta för där finns ingen löstagbar kolv med 7 lösa bleck som i dörrarna.. hur kan jag då öppna bakluckan idag med de  nycklarna jag fick då?? Detta var för mer än 20 år sedan så minnet är tyvärr kort!

Lite konstigt är det också med brorsans baklucka!  De nya nycklar han fick tillverkade  för en vecka sedan går inte att öppna hans baklucka men  går att öppna bägge dörrarna...men som tidigare sagts ...inte till hans tändningslås!

Senast redigerat av jaka54 (20 november 2022)

jaka54
20 december 2022 · 5 731 Inlägg

Hej igen!
Efter ca fyra veckor ringde Audi i Akalla igår 19/12-2022 och sa att de inte kan ordna nya nycklar då halvförsäkringen inte gäller tändningslåsbyte utan bara  nya nycklar...och nycklar som passar tändningslåset går inte att få fram för Audi i tyskland och sverige har inga nyckelkoder för så gamla bilar som Audi 100 från 1991...
Jo Audi  i Sverige kan ordna det hela  men då kommer det att kosta 18000 kr (antagligen genom att byta tändningslåset). Det förslaget accepterade inte min bror utan bilen bogserades hem till honom.

Idag tog vi bort låskolven i passagerardörren för att kolla hur den nytillverkade nyckeln som brorsan fick tillverkad av en firma i Sundbyberg passade; det går att låsa upp bägge dörrarna med de nytillverkade nycklarna , men inte vrida om någon av nycklarna i tändningslåset!
Nyckeln stacks in i låskolven och jag kunde konstatera att alla 7 låsblecken var  jämna med låskolvens yta...alltså borde nyckeln också gå att vrida runt också i tändningslåset , men det går inte.
Va f.. kan vara fel??  De nytillverkade nycklarna går in lika långt som originalnyckeln i låskolven men ändå går inte någon av de nya nycklarna att vrida runt i tändningslåset!
Hjälp!
-Vi vill helst inte hålla på och  byta tändningslåset så här i vintertid då det innebär att ta loss hela instrumentbrädan (har gjort det på min egen Audi 100 för ett antal år sedan men då på sommaren).

Senast redigerat av jaka54 (20 december 2022)

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
21 december 2022 · 1 373 Inlägg

det är inte bara så enkelt som att rattlåset har gått i?
och det är därför som det upplevs som att nyckeln inte går runt i tändlåset.

Senast redigerat av KSI-Garage (21 december 2022)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
jaka54
21 december 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Inte troligt att rattlåset skulle gått sönder eftersom brorsan tappade originalnyckeln.... och han köpte nya nycklar i sundbyberg och märkte då att det inte gick att starta bilen (vrida runt startnyckeln).

Har köpt nytt  styrlås igår från Skruvat.se (149:-) och ska byta när den kommer! Hoppas inan Julafton! Inte så roligt att hålla på med sånt utomhus när det är vinter eftersom man måste ta bort rattstången mm.
Till våren tänkte jag byta alla 7 låsbrickor i låskolvar i dörrar och handsfack. -Suck!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang