Driftsäker bensinpendlare

SNR27DB
18 november 2022 · 38 Inlägg

Hej

Söker tips på snål bensinbil (under 0,5) som är driftsäker, långlivad, lågskattad och hyfsat bekväm att köra. Finesser som farthållare är ett stort plus. Manuell eller automat spelar ingen roll. Ska användas som bruksbil till pendling. Prislapp under 60' helst.

Utmarks-Loke
18 november 2022 · 5 813 Inlägg

Prius?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 673 Inlägg

Smart kanske?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SNR27DB
18 november 2022 · 38 Inlägg

Growe skrev:
Smart kanske?!

Är det verkligen vettiga och hållbara bilar? Jag har alltid tyckt att dom sett ut som leksaker som är slutkörda efter typ 10 år.

SNR27DB
18 november 2022 · 38 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Prius?

Absolut värt att kolla på. Hur är hållbarheten på batteriet?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 673 Inlägg

SNR27DB skrev:

Growe skrev:
Smart kanske?!

Är det verkligen vettiga och hållbara bilar? Jag har alltid tyckt att dom sett ut som leksaker som är slutkörda efter typ 10 år.

ingen aning..aldrig kört någon...  min gamla skoda fabia 06:A med 1.2liter 60hk gick på 0.5  mene en sån bil skulle jag ALDRIG orka med.. jag sålde den direkt
körde man som man snott den så gick det bra men försökte man köra normalt var den för svag.. inte ofta det händer att en bil  verkligen inte går att köra pga för lite effekt..men 60hk i en Fabia där var min gräns nådd.. när den inte orkar hålla 90 på 5an minsta uppförslut då pallar jag inte..

men är det skapligt okuperad så kanske det kan vara nått.. jag körde den på 0.5 då var det endå en kombi dom finns ju som combikupe som är lättare   annars var det faktist en väliigt trevlig bil om man bortser från effekten..  man åkte skapligt i den och billig var den 5k med rasad motor någon timme i garaget och en motor senare så gick den igen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 673 Inlägg

sen ang motorbyte så har dom där skodorna kedja.. och man får INTE!!!! ställa dom i bakåt lut utan handbroms med växel i då slakar kedjan och ventilerna går åt skogen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2022 · 7 218 Inlägg

Growe skrev:
sen ang motorbyte så har dom där skodorna kedja.. och man får INTE!!!! ställa dom i bakåt lut utan handbroms med växel i då slakar kedjan och ventilerna går åt skogen smile

Helt otroligt att sådant skrot får lämna produktionslinan 🤣

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
18 november 2022 · 4 014 Inlägg

VW Golf eller Polo med Tsi motor, synnerhet polon borde går att pressa under 0,5 liter milen
det bör man kunna hitta för 60.000:- pix om man letar runt litet, ett tips är att leta efter modell med kamkedja och man slipper dyra och krånliga kamremsbyten

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2022 · 7 218 Inlägg

spillolja skrev:
VW Golf eller Polo med Tsi motor, synnerhet polon borde går att pressa under 0,5 liter milen
det bör man kunna hitta för 60.000:- pix om man letar runt litet, ett tips är att leta efter modell med kamkedja och man slipper dyra och krånliga kamremsbyten

smile

Kan man parkera den i uppförsbacke utan att motorn rasar?

Kamkedjor behöver också bytas ibland
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=342489

Senast redigerat av SportPilot (18 november 2022)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
18 november 2022 · 4 014 Inlägg

Jag har haft min i snart 10 år och kört ca 22.000mil med den och den har  parkerats upp och nedförsbacke utan att motorn rasat

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2022 · 13 673 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har haft min i snart 10 år och kört ca 22.000mil med den och den har  parkerats upp och nedförsbacke utan att motorn rasat

smile

viktigt på riktigt att inte glömma handbromsen.. men det kan hända alla bilar med kedja.. men 1.2tsi brukar fungera yppligt.. gav 60 för min 2010 polo 1.6tdi
för ett antal år sen
den kan jag köra på 0.38 med dubbdäck men bara 0.48 med sommardäck.. men det är ju rätt tunga 18x8 med 215/35-18 dom rullar tungt..

Polon är rätt trevlig  som bil dessutom jag älskar min.  skit rolig att köra..  inte någon snabb bil men optimerad så den orkar ju rätt bra

Senast redigerat av Growe (18 november 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MisterAxl
18 november 2022 · 103 Inlägg

Jag personligen kör just nu en Skoda Octavia Elegance 2.0 tdi, årsmodell 2008, som då är diesel (köpte den några månader innan priserna på drivmedel sköt i höjden) och beroende på hur jag planerar min körning så drar den allt mellan 0,4 till 0,45 på landsväg och lite mer då på motorväg. Var ute efter en bil med ganska stort bagageutrymme samt dieseldriven då det vid tillfället var bra pris på just diesel.

Vissa kanske tycker det är en tråkig bil men den är helt klart den bästa bilen jag har ägt under mina 16 år med körkort. Fullkomligt glider fram på vägarna och för inte mycket väsen och buller under färd heller. Har spenderat en hel del pengar det gångna året på att byta ut det som var trasigt och skydda den från framför allt rost då jag använder den som pendlarbil så jag kör allt mellan 30 till 40 mil i veckan med den. Karossen utstår en hel del med andra ord.

Kostade 55 000 kr när jag köpte den, smått överpris i mitt tycke, men jag har inte ångrat köpet ännu. Dock får man ju komma ihåg att det är högre skatt på den än en bensindriven bil samt att diesel kan bli än mer dyrare i framtiden om det vill sig åt det hållet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2022 · 17 380 Inlägg

Som många vet har vi Prius i familjen och har haft länge. Frun vägrar köra annat även om hon börjar vänja sig vid andrabilen. De rullar på 0,5 L/mil och skatten är 360:- /år. Bilen är större inuti än man kan tro. För 10 år sedan blev jag kallad trädkramare av just de kompisar som numera kör el- eller hybridbilar big_smile

Varken kul eller någon autobahnracer men fungerar u.a. Automat, klimat, HUD & keyless är standard.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SNR27DB
19 november 2022 · 38 Inlägg

Gällande Priusar, hur står sig den vanliga Priusen mot Prius plus? Det större lastutrymmet lockar lite men om bränsleåtgången är högre så är det nog inte värt det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2022 · 17 380 Inlägg

Vet inte. Drivlinan är densamma och förbrukningen ska vara försumbart högre. Tror medlem Kenthj har en sådan. Ska skicka ett medellande till honom om denna fråga så kanske han svarar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 november 2022 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
19 november 2022 · 4 014 Inlägg

SportPilot skrev:
Kan man parkera den i uppförsbacke utan att motorn rasar?

Kamkedjor behöver också bytas ibland
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=342489

Det beror på att ägaren använt longlife olja

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
19 november 2022 · 2 752 Inlägg

SportPilot skrev:
Kan man parkera den i uppförsbacke utan att motorn rasar?

Det är inte alla VAG bensinmotorer som har den oljettyckstyrda kamkedjespännaren utan bakåtspärr där den slackar när motorn dras baklänges. Bara vissa och jag TROR det är TFSI. Inte FSI. Men där får man kolla vad för motorer det gäller, samt om den är uppdaterad med spännare med spärr eller ej.
Detta är inte typiskt för kamkedjor utan  har med den stolliga spännaren att göra.

spillolja skrev:
Det beror på att ägaren använt longlife olja

Nej!!
Det är inte oljans fel.
Det är ALDRIG oljans fel.
Inte ens om det koksar.

Får man problem med, eller på grund av motoroljan har man haft fel oljeklass, oljeviscositet, eller helt enkelt kört för länge utan oljebyte.

Det sistnämnda är vanligast, speciellt för att så många kortkör allt mer, samt att man "servar en gång om året" trots att man måste byta olja oftare om man kortkör än om man långkör.
Allt
Detta skall INTE förväxlas med variabla serviceintervaller (i folkmun longelife-service) där algoritmer i mjukvaran anger när det är dags.
Det fungerar bra, förutsatt att man faktiskt servar när bilen vill och inte skippar/nollar för "det bara gått 400mil" OCH att rätt oljeklass används.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2022 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:

SportPilot skrev:
Kan man parkera den i uppförsbacke utan att motorn rasar?

Det är inte alla VAG bensinmotorer som har den oljettyckstyrda kamkedjespännaren utan bakåtspärr där den slackar när motorn dras baklänges. Bara vissa och jag TROR det är TFSI. Inte FSI. Men där får man kolla vad för motorer det gäller, samt om den är uppdaterad med spännare med spärr eller ej.
Detta är inte typiskt för kamkedjor utan  har med den stolliga spännaren att göra.

spillolja skrev:
Det beror på att ägaren använt longlife olja

Nej!!
Det är inte oljans fel.
Det är ALDRIG oljans fel.
Inte ens om det koksar.

Får man problem med, eller på grund av motoroljan har man haft fel oljeklass, oljeviscositet, eller helt enkelt kört för länge utan oljebyte.

Det sistnämnda är vanligast, speciellt för att så många kortkör allt mer, samt att man "servar en gång om året" trots att man måste byta olja oftare om man kortkör än om man långkör.
Allt
Detta skall INTE förväxlas med variabla serviceintervaller (i folkmun longelife-service) där algoritmer i mjukvaran anger när det är dags.
Det fungerar bra, förutsatt att man faktiskt servar när bilen vill och inte skippar/nollar för "det bara gått 400mil" OCH att rätt oljeklass används.

problemet är ju att folk iinte parkerar med handbromsen ur mlägger man i den så är det inga problem i huvudtaget... 

men visst långlife servicen ska man alltid ge fan i..    det ställer till det gansak ofta på äldre 1.8t.  pga slagg.. även om dom är rätt servade..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang