2403
Sök

D24 går inte runt samt batteri rycker

16 Inlägg
22 november 2022
Trådstartare
#1
Hej, jag tog nyligen ut min motor på en 944 -94 (D24Tdic) för att bytta tråg. Nu har jag satt tillbaka motorn och kopplat in allting, men startmotorn vill inte gå runt och samt börjar kablarna på batteriet att rycka litegran. Har även prövat starta med skruvmejsel på startmotorn utan tändingen på men samma problem. Tänkte höra ifall nån här har haft liknade probelm eller om någon har nån ide vart man ska börja felsöka.

Forummoderator
18 289 Inlägg
22 november 2022
#2
Kan du dra runt motorn för hand?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 456 Inlägg
22 november 2022
#3
Kablarna rycker??? Du menar att det ryker om kablarna?!
Ta loss startmotorn och koppla på 12V ...så du vet om den funkar eller ej.
Senast redigerat av jaka54 (22 november 2022)


16 Inlägg
22 november 2022
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Kablarna rycker??? Du menar att det ryker om kablarna?!
Ta loss startmotorn och koppla på 12V ...så du vet om den funkar eller ej.

Har haft problem med start motorn innan men den klickar det gör den, men oftast har det löst sig med ett litet slag.

16 Inlägg
22 november 2022
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Kablarna rycker??? Du menar att det ryker om kablarna?!
Ta loss startmotorn och koppla på 12V ...så du vet om den funkar eller ej.

Ja det är inget problem så, väldigt fräsch i motor. Tror det är något jord probelm

2 852 Inlägg
23 november 2022
#6
Du har inte glömt jordflätan/jordkabel mellan motor och kaross då du haft ur motorn?

16 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
Du har inte glömt jordflätan/jordkabel mellan motor och kaross då du haft ur motorn?

Ska kika det ikväll!

2 852 Inlägg
26 november 2022
#8
Rasmus_Andersson skrev:
uhlin skrev:
Du har inte glömt jordflätan/jordkabel mellan motor och kaross då du haft ur motorn?

Ska kika det ikväll!

Hur går det här då? Bra om man återkopplar i tråden om nu felet var detta eller ej så andra kan ha nytta av det med.

6 222 Inlägg
26 november 2022
#9
Om starten inte rör sig och kablarna ryker är det något som sitter fast. Antingen har motorn fastnat eller så har startmotorn fastnat. Prova rulla bilen med treans växel i för att se om motorn rör på sig. Om den gör det är det förmodligen startmotorn, men den får man nog plocka lös för att kunna kontrollera

Forummoderator
18 289 Inlägg
26 november 2022
#10
Utmarks-Loke skrev:
Om starten inte rör sig och kablarna ryker är det något som sitter fast. Antingen har motorn fastnat eller så har startmotorn fastnat. Prova rulla bilen med treans växel i för att se om motorn rör på sig. Om den gör det är det förmodligen startmotorn, men den får man nog plocka lös för att kunna kontrollera

Skrev detta som svar #1 men tveksam till om TS kollat saken. Fast den är ju "väldigt fräsch i motor" big_smile
Detta var de ju inte ens som nya.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 852 Inlägg
26 november 2022
#11
Utmarks-Loke skrev:
Om starten inte rör sig och kablarna ryker är det något som sitter fast. Antingen har motorn fastnat eller så har startmotorn fastnat. Prova rulla bilen med treans växel i för att se om motorn rör på sig. Om den gör det är det förmodligen startmotorn, men den får man nog plocka lös för att kunna kontrollera

Samma kan det bli om jordkabel/fläta har glömts mellan motor o kaross. Och motorn har ju varit ur bilen.

Forummoderator
18 289 Inlägg
26 november 2022
#12
Om startmotorn fastnat men motorn går runt så borde man kunna bogsera igång bilen och se om allt fungerar som det ska när den går. Då kan kass jordning också upptäckas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 959 Inlägg
26 november 2022
#13
Hybrid_ skrev:
Om startmotorn fastnat men motorn går runt så borde man kunna bogsera igång bilen och se om allt fungerar som det ska när den går. Då kan kass jordning också upptäckas.

Och motorn fastnat och man provar att bogsera igång den får man som regel en kul upplevelse av det (och ett kvitto på om kopplingen är frisk eller inte). wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 289 Inlägg
26 november 2022
#14
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Om startmotorn fastnat men motorn går runt så borde man kunna bogsera igång bilen och se om allt fungerar som det ska när den går. Då kan kass jordning också upptäckas.

Och motorn fastnat och man provar att bogsera igång den får man som regel en kul upplevelse av det (och ett kvitto på om kopplingen är frisk eller inte). wink

Lite så jag tänkte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 222 Inlägg
26 november 2022
#15
uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Om starten inte rör sig och kablarna ryker är det något som sitter fast. Antingen har motorn fastnat eller så har startmotorn fastnat. Prova rulla bilen med treans växel i för att se om motorn rör på sig. Om den gör det är det förmodligen startmotorn, men den får man nog plocka lös för att kunna kontrollera

Samma kan det bli om jordkabel/fläta har glömts mellan motor o kaross. Och motorn har ju varit ur bilen.

Du menar alltså att motorn blir jordad genom något annat, typ gasvajern? Ja kanske, det beror ju på exakt vad det är som ryker. Jag förutsatte att det var de grova kablarna direkt på batteriet men när jag läser om startinlägget är det ju inte självklart.


Sök