Registreringsbesiktning volvo 740.

Volvoholic
torsdag 18:42 · 2 Inlägg

Tjena tjena 👋

Jag har en liten fundering som jag hoppas att någon kanske har tidigare erfarenhet av eller faktiskt vet fakta på. 
Jag har en Volvo 740 GL (helt vanlig b230F -89 årsm) med katalysator, insprutning osv 115 hk.  Denna bil skall nu restaureras till så nära nyskick som möjligt, + att jag tänkt konvertera om den till 16v Turbo. Jag kommer plocka komplett motorpaket (B204FT) från en 940 Italien import.  Kommer även att använda bakvagn /bromsar, ja allt.
Om jag nu fattat det rätt så ligger en b204FT på 190hk vilket innebär en ökning från 115 till 190hk.

Jag tycker det är lite luddigt när man läser om effektökning/ändring osv i sfro.  Så jag får ingen rätsida på om det kommer gå eller inte, att regga om. jag vill egentligen bara höra om någon vet om detta är görbart utan hinder? Någon som gjort detta skifte tidigare ?  Isf behövs det något dokument eller dyl på det jag stoppar i ? Eller skriver dom bara in typ vad man bytt till och sen är det klart? — ja ni ser, det är liksom första gången 😅😉

Tackar på förhand för era svar. MVH Conny

zzr94092
torsdag 19:22 · 3 943 Inlägg

Fråga någon som reggar bilar på nån bes,station..

Nickeboii
fredag 13:22 · 748 Inlägg

Det finns lite olika regler kring det. Den generella regeln är att man kan öka effekten med 20% och vridmomentet med 10%. Detta är dock den generella regeln om tillverkaren själva inte har angivit någon övre gräns för effekt. Dock har Volvo gjort detta och de tillåter 238hk och 328Nm i 740.
Det innebär att det inte ska vara några problem med att byta till en B204FT, så länge som du gör allt enligt regelboken om vad som ska göras och vad flyttas över från donatorbilen dvs. smile

Här finns en PDF från SFRO med effektgränser för olika bilar samt lite allmännyttig information:
https://sfro.com/images/stories/dok/and … l_v1_2.pdf

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
JN1975
fredag 13:45 · 201 Inlägg

Raderat innehållet i inlägget.

Tipsa gärna om hur TS på LAGLIG väg kan göra med sin bil i fråga.

Mvh mod

Senast redigerat av JN1975 (fredag 13:46)

Ford Explorer "4.0 V6" (1998)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Audi A6 "Avant 2.8 V6" (2000)
Lucif3r
fredag 13:55 · 1 592 Inlägg

-92 och äldre är bara att regga rakt av så länge
A) Nya motorn är 100% orginal, har orginal styrsystem, har katalysator och jag tror lambdastyrning är ett krav också.
B) Den tänkta bilen måste vara godkänd för den nya motorns effekt. I 740's fall finns det en gräns av volvo själva - 238hk/328nm

Detta betyder i praktiken att en B204FT är helt godkänd att regga med, medans B204GT - som är samma motor men utan katalysator - INTE är godkänd att regga med.
Likaså betyder det att 850 T5 motorn, B5234T, med sina 225hk/300nm är godkänd att regga med, medans S/V70 T5 motorn, B5234T3, med sina 239hk/330nm INTE är godkänd då den irriterande nog är otroliga 1hk/2nm för stark för 7/900-karossen.

Senast redigerat av Lucif3r (fredag 13:56)

Volvoholic
fredag 19:18 · 2 Inlägg

Tack ni som svarat med info 👍 det uppskattas 😀 jag hade läst sfro och därav trodde jag att jag inte skulle kunna göra bytet då effekten överstiger 20% , men då visste jag inte att det fanns undantag , så den infon tackar jag för 😁
För infons skull kan jag meddela att  motorbytet kommer bli seriöst och helt i originalutförande,  såklart kommer motorn att renoveras och målas upp osv, men det borde ju inte påverka att besiktningen börjar krångla för dom tror att det är nåt ändrat på den, (hoppas jag)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang