Vov-vov-vov ljud efter däckbyte

Kanfaninte
25 november 2022 · 25 Inlägg

Tjena,

Som rubriken lyder så uppkom ett märkligt ljud efter att jag böt från sommar till Vintersulor, allt mer när man kör högre hastighet också. Vov-vov-vov-vov

blir både högre och intensivare, har kollat runt i bak därifrån ljudet kommer men ingenting vad jag ser som ligger emot, allt sitter fast dessutom!

Haft Vintersulorna ståendes under förvaringen (garaget) och provade skifta ett däck o tyckte det möjligen lät mindre -vovovov, men svårt att avgöra i o med att man körde på is, massa knastrande istället ...

Läst om liknande saker men inte riktigt nån som fått något svar på vad de kan vara?

Kan de vara så simpelt o köpa nya däck bara?

Hälsningar

zzr94092
25 november 2022 · 4 378 Inlägg

Kört över grannens hund!! Haha, kunde inte låta bli!!!  Kan vara så att du har fått "klackar" i ytterkant i mönstret på däcken.

Kanfaninte
25 november 2022 · 25 Inlägg

Jo, finns det nåt sätt att säkert utesluta om de är klackar som skapar det? Gör dom sånt irriterande oljud?

torsen
25 november 2022 · 7 198 Inlägg

Vad för bilfabrikat och modell?
Skiv- eller trumbromsar?
Oljudet från vilket hjul?
Samma hjul varit monterade tidigare?

Kan det möjligtvis vara så att du, när du skiftade hjul, kommit åt och något skadat/deformerat bromsskölden så att den nu nuddar bromsskivan?

Kanfaninte
25 november 2022 · 25 Inlägg

torsen skrev:
Vad för bilfabrikat och modell?
Skiv- eller trumbromsar?
Oljudet från vilket hjul?
Samma hjul varit monterade tidigare?

Kan det möjligtvis vara så att du, när du skiftade hjul, kommit åt och något skadat/deformerat bromsskölden så att den nu nuddar bromsskivan?

Skivbromsar, v50 07

Höger/vänster men mest troligen höger.

Har kollat sköldarna och tryckt ut dom utifall det var nåt sånt men ljudet är kvar.

Kan de va hjullager? Det låter liksom konstant vovovov när du kör oavsett om du svänger nåt håll. Men isåfall är de märkliga att det inte lät när sommardäcken satt på...

Kanfaninte
25 november 2022 · 25 Inlägg

torsen skrev:
Vad för bilfabrikat och modell?
Skiv- eller trumbromsar?
Oljudet från vilket hjul?
Samma hjul varit monterade tidigare?

Kan det möjligtvis vara så att du, när du skiftade hjul, kommit åt och något skadat/deformerat bromsskölden så att den nu nuddar bromsskivan?

Och ja, hade samma vinterdäck förra året.

Kanfaninte
26 november 2022 · 25 Inlägg

Kordsläpp på däck var det som gjorde det.

MickeEng
26 november 2022 · 475 Inlägg

Hallå!
Snyggt att du skrev vad problemet var, kan hjälpa andra med samma problem.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Kanfaninte
27 november 2022 · 25 Inlägg

Stämde inte.. verkstan påstod däck, tog för givet att de hade rätt köpt nya men ljudet återstår. Fick tips om o kolla glidpinnar så det funkar som det ska så det är nästa grej..

granadadr
28 november 2022 · 7 268 Inlägg

jag hade en bil som jag trodde hjullager hade gått sönder på lät förjävligt,, bytte däck å vips var den ok,,   så joo däcken kan vara  boven sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Kanfaninte
1 december 2022 · 25 Inlägg

Okej, sambon har lämnat bilen på verkstad och tydligen var däcken obalanserade.. Låter skumt för mig men hoppas det hjälper nån annan 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang