Volvo V70 GLT -97 - Bilen hostar?

TelleT
20 december 2022 · 96 Inlägg

Igår när jag skulle hem från jobbet så började bilen gå som skit. Började "hosta" och tappade respons på gasen till och från.

Hade liknande problem för drygt ett år sen och då dog bilen till slut. Då byttes bränslepumpen som är i tanken och bilen gick bra igen.

Så bytte pumpen igårkväll och bilen startade inte. Tog bort reläet till pumpen och byglade den så gick bilen som vanligt hem (1.5 mil).

Men halvvägs till jobbet idag (cirka 1 mil) så började den att hosta igen, ju lägre hastighet ju sämre gick den. Motorlampa och oljelampan tändes när varvtalet var under 1500, styrservon gick även lite on/off.

Bilen har soppa i tanken, oljenivån är bra.

Kan det vara så enkelt att det är stiften som är dåliga? Det verkar lite slumpmässigt hur den går, när jag väl kom till jobbet idag så var den väldigt trött på tomgången, pendlade mellan 1100-400, dog efter några sekunder om man inte gasade.

Hoppas verkligen inte att det är något elfel till pumpen.

Men någon som känner igen detta beteende och kanske har några synpunkter? 🙂

Lucif3r
20 december 2022 · 2 215 Inlägg

Kolla upp fördelare och rotor. Dessa 2 saker glöms nästan alltid bort på 85x70 då dom av någon oförklarig anledning aldrig ingick i något serviceprogram.

Brådhis * Voff voff *
20 december 2022 · 10 279 Inlägg

Och byt bränslefiltret...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TelleT
23 december 2022 · 96 Inlägg

Bytt fördelare och rotor nu, tankat i 5L för säkerhetsskull eftersom tankmätaren lever sitt egna liv ibland. Startar fortfarande inte, den går runt men tänder inte.

Vad blir nästa steg, tändspole, tändstift, tändkablar?

Jesper328
23 december 2022 · 2 371 Inlägg

Provat startgas?

Up the RA
Jesper328
23 december 2022 · 2 371 Inlägg

Får du spänning fram till pumpen?
Glapp i stiftena till relät?
Om du får spänning till pumpen och den går, ta då tag i relät och juckla lite och se om det händer något.

Up the RA
Utmarks-Loke
23 december 2022 · 5 840 Inlägg

Nej, det är inga fel på tändstiften, det kan du glömma.

Om du inte orkar mäta om du får någon spänning till bränslepumpen kan du lossa bränsleslangen i motorrummet och hänga ner i flaska. Kolla om det sprutar bra med bensin när du försöker starta. Men var försiktig för om du har bränsletryck kommer det stänka när du lossar slangen. Tråkigt att få i ögonen.

Mossan1
24 december 2022 · 2 827 Inlägg

Oljelampan under 1500 varv?
Felskrivet? Annars är det antingen allvarliga interna motorfel eller ett elfel.
Oljelampan kan dock komma utan fel OM MOTORN GÅR BETYDLIGT LÅNGSAMMARE ÄN TOMGÅNGSVARV.

Styrservon är helt beroende på om servopumpen snurrar. Ingen el inblandad på den modellen.
Så min första tanke var skuret frigångslager på acpumpen eller annat drivet av multiremmen. Då går det tungt och motorn kan gå konstigt och skulle också förklara varför styrservon påverkas. Påverkas också av extremt lågt motorvarv givetvis.

Men förklarar INTE oljelampan, såvida den inte lyser ENDAST när motorn går väldigt sakta. Kanske pga att något remdrivet går MYCKET tungt. Kan ge startproblem också.

Men tomgångsvarvet kan bli lågt pga misständningar också, så i alla fall en översyn av fördelarlocket är på sin plats. Det blir fukt i dom och även mekaniska fel på kolen innuti förekommer.

Senast redigerat av Mossan1 (24 december 2022)

Lucif3r
24 december 2022 · 2 215 Inlägg

För att spåna vidare på mossan1's tanke - haka bort multiremmen och se om den går bättre då. Tänk dock på att du då saknar generator, så du går enbart på batteriet. Så åk inte ut på någon långtur big_smile

TelleT
30 december 2022 · 96 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174224/174224-d5effe907db84da24fe2b5b2ab08c204.jpg

Bytte tändstift igår, samt bränslefilter. Provade starta bränslepumpen när slangarna var lös och det kom rejält med soppa så pumpen verkar vara i sin ordning.

Oljelampa dök upp när bilen väl gick och den kom ner i väldigt låga varv, så fort jag fick upp lite varv igen så slocknade den, servon försvann helt i sync med detta.

Köpte en gnistprovare och varje tändkabel hade gnista, även tändspolen, dock osäker hur starkt lampan på provaren ska lysa. Kan tändspolen ha blivit kass och inte ger tillräckligt med kräm?

När jag skulle provstarta den efter byte av stift så tuggade den och gjorde det i ökande takt, precis när det kändes som att den skulle starta så tappade den all ork och dog igen.

Utmarks-Loke
30 december 2022 · 5 840 Inlägg

Stiften är ju kolsvarta, har dom blivit det nu när bilen inte startat eller har dom varit så länge? Antingen får bilen för mycket bensin eller så bränner den motorolja. Har du någon vettig kompression?

Lucif3r
30 december 2022 · 2 215 Inlägg

Tycker det ser ut som att oljan på stiften kommit uppifrån, dvs legat i tändstiftsbrunnarna pga. övre läckage. Detta styrks av att det är främst stift 3(förutsatt att dom ligger i ordning på bilden?) som är dyngsurt av olja. Det kan främst bero på 3 saker;
Oljelocket läcker som ett såll pga. gammal packning.
Vevhusventilationsslangen spottar ur sig olja pga igensatt vevhusventilation.
Någon har varit VÄLDIGT skakig när denne fyllt på olja big_smile

Däremot går den, enligt stiften, fortfarande fett. Det kan bero på misständningar, vilken kan orsakas av oljan ovanifrån. Dock borde det vara lite skillnad på stiften isf... Långsökt att alla 5 skulle påverkas exakt lika.

Något långsökt, men som ändå kan vara en bidragande orsak... Fler-elektrods tändstift brukar inte fungera speciellt bra i dessa gamla motorer. Dom tycker bäst om dom gamla klassiska en-elektrods stiften.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang