Volvo S70 -00. Generatorn?

Pennywise
2 januari 2023 · 1 Inlägg

Hej
Min flickvän köpte en Volvo S70 -00 för någon vecka sen och när hon köpte den var bilen nybesiktigad + att han hade bytt batteriet. Hon var ute och körde med den och då helt plötsligt så dog den bara och efter 5-6 försök med att få igång den till slut starta den. Men när hon kör så hoppar den fram och går inte att köra i 3:an för då dör den. Sen idag så skulle vi prova starta den men den går inte igång. Jag har haft detta problemet på en av mina gamla bilar så jag känner igen det lite. Jag skulle vilja säga att det är ett generator fel men om det är så att någon kanske har något annat svar på det så vore jag tacksam för svar så fort som möjligt.
Mvh Patrik

Senast redigerat av Hybrid_ (2 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Du får mäta batterispänning med avstängd motor och sedan bilen på tomgång.

"Everybody floats down here Richie"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
2 januari 2023 · 10 279 Inlägg

Pennywise skrev:
Hej
Min flickvän köpte en Volvo S70 -00 för någon vecka sen och när hon köpte den var bilen nybesiktigad + att han hade bytt batteriet. Hon var ute och körde med den och då helt plötsligt så dog den bara och efter 5-6 försök med att få igång den till slut starta den. Men när hon kör så hoppar den fram och går inte att köra i 3:an för då dör den. Sen idag så skulle vi prova starta den men den går inte igång. Jag har haft detta problemet på en av mina gamla bilar så jag känner igen det lite. Jag skulle vilja säga att det är ett generator fel men om det är så att någon kanske har något annat svar på det så vore jag tacksam för svar så fort som möjligt.
Mvh Patrik

Väldigt osannolikt med trasig generator om bilen klarade 5-6 startförsök och sedan startade, samt att generatorn inte får bilen att "hoppa fram" eller stanna när trean läggs i. smile

Lyser motorlampan? Om ja, läs ut felkoder. Om nej, fokusera på saker som inte är diagnosticerbara via felkoder. Tex bränslefilter...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MickeEng
2 januari 2023 · 480 Inlägg

Halllå!

Som hybrid skriver kolla batteri spänningen vid avstängd o startad motor, lite odd att han bytt batteri innan köp.
Naä bränslefiltret ger ingen felkod, men är det lågt bränsletryck ger det felkod.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Lucif3r
3 januari 2023 · 2 215 Inlägg

Det kan finnas felkoder utan att någon motorlampa lyser dock... En jäkla hög felkoder t om...
Man bör alltid börja med att läsa ut felkoder!

Och nej, symptomen du beskriver har inte ett dugg med generatorn att göra. Bilen kan starta och gå hur bra som helst även helt utan generator - tills batteriet tar slut givetvis.
Har du startproblem, eller att bilen dör trots att det finns ström kvar, så är felet garanterat någon annanstans.

Men visst, mäta upp generatorn kan man alltid göra. Det kan ju vara fel på den *också*, men inte enbart...


MickeEng skrev:
Naä bränslefiltret ger ingen felkod, men är det lågt bränsletryck ger det felkod.

Inte direkt, nej. Det finns ingen övervakning av bränsletrycket på dessa bilar. Däremot lär ju bilen gå magert - och sätta felkod på mager blandning - om bränsletrycket inte är tillräckligt. Men felkod på just bränsletrycket finns inte...

Senast redigerat av Lucif3r (3 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang