Citroën jumper 2008 2.2HDI spridar problem!

Robban_The_Man
6 januari 2023 · 52 Inlägg

Hej hoppas jag kan få lite hjälp och tips här av er med mycket kunskap!

Det är som så att jag köpte denna bilen med lysande motorlampa, föregående ägare har bytt en spridare själv men hade inte möjlighet till att koda in den själv, hur som helst låg den ute till försäljning och jag köpte den. Men nu är det som så att inget lyckas lära in spridaren som är bytt eller någon utav dom andra. Lämnade först in den till Engwalls bil där jag beställde att göra en inkodning av spridare, men inget sådant meddelande dök upp, utan istället va det glödstift och PRE-HEAT box ”glödrelä” som byttes ut och detta gick på 8500kr! Och sen inte nog med det så efter allt detta var bytt så kom meddelandet om att spridare behövde läras in och det tyckte jag va jätte konstigt att dom säger först att det inte fans utan det va med glödgningen och vips så dyker spridare upp från ingenstans… dom lyckades som sagt inte lära in dom, utan säger till mig att vi ”tror” att det är databoxen som behövs bytas ut, jaha vad kostar den? Jo 26.000kr som dessutom gifts in i bilen vid köp och kan ej lämnas tillbaka, men om det inte går? Ja då får vi byta ut alla spridare, vad kostar det? Jo 16.000kr! Så svarar jag det är liksom 42.000kr jag ska lägga ut för att ni tror? Jag avslutade ärendet där och körde ner till Einarsson bil i Hässleholm. Där konstaterar dom att det inte är databoxen iallafall, men att alla spridare visar åt helvetes fel värde! Men bilen går som den ska!! Dock lite tjurig vid start idag fick hålla gas! Men kan det verkligen va alla spridare eller är det något annat som jävlas? Förlåt att detta inlägg blev långt men hoppas någon har ett svar iallafall!

Mvh Roberthttps://www1.garaget.org/gallery/images/170/169806/169806-3ac72525a7f140ddaca84d3fa59198ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169806/169806-d5f6e5c3a09aa883b804be7f91f6c422.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169806/169806-65c02f67da43c712df597561fb3f63c9.jpg

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Jesper328
6 januari 2023 · 2 382 Inlägg

Till att börja med så visas spridarnas korrigeringsvärde vid tomgång.
Detta säger inte sådär jättemycket om hur spridarna mår, utan man måste kontrollera detta under körning eller högre varvtal.

Det känns lite oseriöst då det inte framgår att man har felsökt på annat sätt än att kolla lite värden på datorn...
Frågan är vad som menas med "konfigurerat spridarna" när det enbart är cyl2 som behöver kodas in.
Har de fått balanseringsvärdet till nya spridaren uppskrivet på en lapp, eller har de kontrollerat detta själva?
Det kan vara riktigt jävligt att avläsa det ifrån en spridare när den sitter monterad på motorn.

Up the RA
xXSammy
6 januari 2023 · 6 580 Inlägg

Korrigeratvärde är rätt ointressant om spridarna inte är programmerade till motorstyrningen.
Om det absolut inte går att programmera in dessa så kan det sitta fel spridare i, kan vara avsett för en 2.2a men en annan årsmodell.

De/Dem
Robban_The_Man
7 januari 2023 · 52 Inlägg

Jesper328 skrev:
Till att börja med så visas spridarnas korrigeringsvärde vid tomgång.
Detta säger inte sådär jättemycket om hur spridarna mår, utan man måste kontrollera detta under körning eller högre varvtal.

Det känns lite oseriöst då det inte framgår att man har felsökt på annat sätt än att kolla lite värden på datorn...
Frågan är vad som menas med "konfigurerat spridarna" när det enbart är cyl2 som behöver kodas in.
Har de fått balanseringsvärdet till nya spridaren uppskrivet på en lapp, eller har de kontrollerat detta själva?
Det kan vara riktigt jävligt att avläsa det ifrån en spridare när den sitter monterad på motorn.

Jag vet att dom inte kört bilen och om dom har varvat upp den kan jag inte svara på. Utan dom visade mig lappen och sa att värdena är på tok fel och att jag skulle kontakta dieselservice i Kristianstad för att se om dom kan rengöra spridarna. 3 utav spridarna ska vara original och 1 utbytt till begagnad. Mvh Robert

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Robban_The_Man
7 januari 2023 · 52 Inlägg

xXSammy skrev:
Korrigeratvärde är rätt ointressant om spridarna inte är programmerade till motorstyrningen.
Om det absolut inte går att programmera in dessa så kan det sitta fel spridare i, kan vara avsett för en 2.2a men en annan årsmodell.

Enligt förra ägaren är tre stycken original och 1 utbytt till begagnad, så det är viktigt att det kommer från en 2.2a från samma årsmodell? Känner bara lite så att jag hittade denso spridare som kostar 3150kr/st och står att dom passar min bil, men om jag nu byter ut alla till nya kommer det då funka? Känns inte som man får så raka svar, och vill gärna kunna få igenom den på besiktningen, för de är det enda som är kvar för att få igenom den! Motorlampan lyser, k-värdet gick igenom när jag körde in den i december!

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
xXSammy
7 januari 2023 · 6 580 Inlägg

Robban_The_Man skrev:
Enligt förra ägaren är tre stycken original och 1 utbytt till begagnad, så det är viktigt att det kommer från en 2.2a från samma årsmodell?

Vet ej hur det ser ut för Citroën men Ford har olika spridare beroende på tidigt eller sent produktions år, i vissa fall andra modeller (T.ex. Transit 2.0 EcoBlue 2019 har andra spridare än Ranger 2.0 EcoBlue trots samma tillverkare)

Motorstyrningen brukar inte acceptera inlärningen om ett nummer skiljer/är fel. Alla spridare blir då drabbade; Så enklast blir nog att ta reda på original artikelnummer på spridaren och byta den begagnade

De/Dem
Robban_The_Man
7 januari 2023 · 52 Inlägg

xXSammy skrev:

Robban_The_Man skrev:
Enligt förra ägaren är tre stycken original och 1 utbytt till begagnad, så det är viktigt att det kommer från en 2.2a från samma årsmodell?

Vet ej hur det ser ut för Citroën men Ford har olika spridare beroende på tidigt eller sent produktions år, i vissa fall andra modeller (T.ex. Transit 2.0 EcoBlue 2019 har andra spridare än Ranger 2.0 EcoBlue trots samma tillverkare)

Motorstyrningen brukar inte acceptera inlärningen om ett nummer skiljer/är fel. Alla spridare blir då drabbade; Så enklast blir nog att ta reda på original artikelnummer på spridaren och byta den begagnade

Jag fick med den gamla som satt i, ska kolla hur dom skiljer sig i numren

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Robban_The_Man
8 januari 2023 · 52 Inlägg

xXSammy skrev:

Robban_The_Man skrev:
Enligt förra ägaren är tre stycken original och 1 utbytt till begagnad, så det är viktigt att det kommer från en 2.2a från samma årsmodell?

Vet ej hur det ser ut för Citroën men Ford har olika spridare beroende på tidigt eller sent produktions år, i vissa fall andra modeller (T.ex. Transit 2.0 EcoBlue 2019 har andra spridare än Ranger 2.0 EcoBlue trots samma tillverkare)

Motorstyrningen brukar inte acceptera inlärningen om ett nummer skiljer/är fel. Alla spridare blir då drabbade; Så enklast blir nog att ta reda på original artikelnummer på spridaren och byta den begagnade

Har kollat nu och jag tror att det är spridare nr1 som förra ägaren bytt ut för det är den som skiljer sig i numren från dom andra, nr2 heter 06K 48992, nr 3 heter 06K 45120, nr4 heter 06K48610 och nr1 heter 08H14043?

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Robban_The_Man
8 januari 2023 · 52 Inlägg

Robban_The_Man skrev:

xXSammy skrev:

Robban_The_Man skrev:
Enligt förra ägaren är tre stycken original och 1 utbytt till begagnad, så det är viktigt att det kommer från en 2.2a från samma årsmodell?

Vet ej hur det ser ut för Citroën men Ford har olika spridare beroende på tidigt eller sent produktions år, i vissa fall andra modeller (T.ex. Transit 2.0 EcoBlue 2019 har andra spridare än Ranger 2.0 EcoBlue trots samma tillverkare)

Motorstyrningen brukar inte acceptera inlärningen om ett nummer skiljer/är fel. Alla spridare blir då drabbade; Så enklast blir nog att ta reda på original artikelnummer på spridaren och byta den begagnade

Har kollat nu och jag tror att det är spridare nr1 som förra ägaren bytt ut för det är den som skiljer sig i numren från dom andra, nr2 heter 06K 48992, nr 3 heter 06K 45120, nr4 heter 06K48610 och nr1 heter 08H14043?

Den gamla som satt i nr1 heter 06K 47372

Opel Vivaro "Crossbussen" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang