Köpa dieselbil 2023

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 733 Inlägg

Jesper328 skrev:
Utvecklar väl lite med att dryga 15% av världens Co2-utsläpp står transportsektorn för.. dvs havs, luft, och vägbaserad trafik.
Cirka hälften av detta står personbilar för.
Energi står för cirka 30%.

Som tidigare sagt; vad händer med elnät och produktion om efterfrågan stiger kraftigt?
Det blir ju till att elda mer kol, olja, avfall, osv.
Man förflyttar enbart utsläppen till en annan sektor.

Jag tror att det bästa för Sverige är att ge fingret till alla byråkrater i Bryssel.
Sedan att Sveriges elproduktion ska ägas av staten, helt fritt ifrån ideologier.
Detta för att rulla produktionen utefter behov.. tror inte en sekund på att producenterna idag inte håller på och fular sig med tillgången på energi.
Det skall investeras i de energisystem som är absolut bäst för oss, och inte i det som är mysigt.

sverige står dessutom för 0.2% av det totala utsläppet i världen...   det tål ju att tänkas på..

jag har inget i mot att köra tex en elbil.  men ju mer jag straffas ju längre ifrån den möjligheten hamnar jag...
man blir inte rikare genom att betala mer....  man straffar dessutom alltid dom som kan påverka minst mest.     har man pengar spelar ju inte bränslepriset någon roll..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2023 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:
mindre behov av bränslen=billigare bränslen..

Är det inte precis tvärtom? När bilarna drar mindre förlorar staten skatteintänkter och måste höja skatten för att balansera ut budgeten.

Ungefär som med elen, om alla byter till LED och energisnål uppvärmning försvinner ansenliga mängder intäkter i form av utebliven skatt. Så då måste skatten höjas...

Så... Det är en balansgång, och det spretar lite hit och dit ibland (som nu) men över tid blir det nästan samma sak i slutänden. wink

Väldigt grovt räknat förstås, jag vet... Men hade folk fortsatt köra Cheva van:ar och använda vanliga glödlampor hade det varit billigare att leva, fast ändå inte. wink

(Ta nu iaf vissa delar av detta inlägg med en nypa salt, tack!) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
11 januari 2023 · 4 036 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
mindre behov av bränslen=billigare bränslen..

Är det inte precis tvärtom? När bilarna drar mindre förlorar staten skatteintänkter och måste höja skatten för att balansera ut budgeten.

Ungefär som med elen, om alla byter till LED och energisnål uppvärmning försvinner ansenliga mängder intäkter i form av utebliven skatt. Så då måste skatten höjas...

Så... Det är en balansgång, och det spretar lite hit och dit ibland (som nu) men över tid blir det nästan samma sak i slutänden. wink

Väldigt grovt räknat förstås, jag vet... Men hade folk fortsatt köra Cheva van:ar och använda vanliga glödlampor hade det varit billigare att leva, fast ändå inte. wink

(Ta nu iaf vissa delar av detta inlägg med en nypa salt, tack!) wink

Jag tror också att det kommer bli dyrare när efterfrågan sjuker.

Är det inte många som vill ha fosila bränslen så är det enklare för staten att höja skatten för "miljöbovar" utan att tappa lika många röster.
Går efterfrågan ner så minskar oljebolagen nog bara sin produktion istället för att mätta marknaden med bränsle.

Färre mackar och sämre tillgänglighet kommer också som ett brev på posten.

Men jag hoppas jag har fel och Growe har rätt...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 733 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
mindre behov av bränslen=billigare bränslen..

Är det inte precis tvärtom? När bilarna drar mindre förlorar staten skatteintänkter och måste höja skatten för att balansera ut budgeten.

Ungefär som med elen, om alla byter till LED och energisnål uppvärmning försvinner ansenliga mängder intäkter i form av utebliven skatt. Så då måste skatten höjas...

Så... Det är en balansgång, och det spretar lite hit och dit ibland (som nu) men över tid blir det nästan samma sak i slutänden. wink

Väldigt grovt räknat förstås, jag vet... Men hade folk fortsatt köra Cheva van:ar och använda vanliga glödlampor hade det varit billigare att leva, fast ändå inte. wink

(Ta nu iaf vissa delar av detta inlägg med en nypa salt, tack!) wink

Jag tror också att det kommer bli dyrare när efterfrågan sjuker.

Är det inte många som vill ha fosila bränslen så är det enklare för staten att höja skatten för "miljöbovar" utan att tappa lika många röster.
Går efterfrågan ner så minskar oljebolagen nog bara sin produktion istället för att mätta marknaden med bränsle.

Färre mackar och sämre tillgänglighet kommer också som ett brev på posten.

Men jag hoppas jag har fel och Growe har rätt...

personligen oroar jag mig inte...  att köra en hembränningsmaskin är inte skitsvårt... ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang