Volvo T5 gaspådrags-lagg LÖST*

AronOljaOchMotorras
21 januari 2023 · 16 Inlägg

Hej,

Jag har en Volvo v70 t5 som har ett gaspådrags problem. Bilen har rullat 23k mil och är från 2001.

Problemet:
Vid 100% gas så hesiterar bilen ca 700-500 varv innan kraft kommer. Nästan som om laddet från turbo inte används. (Inte turbo lagg då kraften inte bygger utan implementeras efter 500-700varv)

Tack för era svar iförhand!

Mvh Aron

Senast redigerat av AronOljaOchMotorras (17 februari 2023)

AronOljaOchMotorras
31 januari 2023 · 16 Inlägg

Update;
Bilen har felkoden:
ecm-1600 boost pressure

Felkoder som tänds ibland;
Ecm-644O camshaft resetvalve
Ecm-644A camshaft control

Felkod som är löst;
Ecm170f atmoferic presurre sensor/bost pressure sensor range check. faulty singal

Denna felkod löstes med antioxid i kontakt. Testat samma trick på boost pressure sensorn men inget har ändrats.
Jag hör också att turbon går ojämt vid tryckutjämning som i denna video;
https://youtube.com/shorts/eicE8ITvjpM?feature=share

Hoppas denna information kan hjälpa (:-)

AronOljaOchMotorras
31 januari 2023 · 16 Inlägg

Ps
Bilen hesiterar mindre nu efter ecm-170f släcktes. Nu är de ca 200 varv den degar. Dock känns bilen slö som om kraft saknas, känns som ca 200 hästar då i slutet av 2ans växel och hela 3an växel känns den trött

Senast redigerat av AronOljaOchMotorras (31 januari 2023)

AronOljaOchMotorras
31 januari 2023 · 16 Inlägg

OBS

Felkod Ecm170f är tillbaka (:-(
Dock så går den bättre efter oxid spray behandlingen. Förut varvade den vid varm start till ca 2k men nu gör den inte d längre. Dock så idag när jag startde o varvade så gick den ner i varv o börja låta som om den var cam swappad. (:-(

Lucif3r
31 januari 2023 · 2 208 Inlägg

Om VVT'n inte fungerar som tänkt så kan det absolut ge förlorad "kraft", så försök att ta reda på varför den inte fungerar. Det är säkerligen största boven i dramat

Fel på trycksensorn inverkar såklart också, utan den vet inte bilen riktigt vad nuvarande laddtryck är och kan få för sig lite allt möjligt.

Jesper328
31 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Kollat värden med realtidsdata?
Ligger kablaget till dessa sensorer i samma stam?

Up the RA
AronOljaOchMotorras
31 januari 2023 · 16 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kollat värden med realtidsdata?
Ligger kablaget till dessa sensorer i samma stam?

Nej det har jag inte, ska göras imorgon.

AronOljaOchMotorras
31 januari 2023 · 16 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om VVT'n inte fungerar som tänkt så kan det absolut ge förlorad "kraft", så försök att ta reda på varför den inte fungerar. Det är säkerligen största boven i dramat

Fel på trycksensorn inverkar såklart också, utan den vet inte bilen riktigt vad nuvarande laddtryck är och kan få för sig lite allt möjligt.

Hur ska man ta reda på problemet? Är d o ta av den och plocka isär? Och isåfall, hur ser jag ifall den är sönder?

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2023 · 10 277 Inlägg

Med tanke på hur vanligt det är med defekt magnetventil så hade jag tveklöst börjat där.

Och sedan kollat på vakumslangarna som går nedanför insuget...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AronOljaOchMotorras
31 januari 2023 · 16 Inlägg

Brådhis skrev:
Med tanke på hur vanligt det är med defekt magnetventil så hade jag tveklöst börjat där.

Och sedan kollat på vakumslangarna som går nedanför insuget...

Hur märker man ifall den är sönder? Är de o byta för och veta eller är d möjligt att ”laga” den som sitter där?

Mossan1
1 februari 2023 · 2 799 Inlägg

Omställningsventilen kan vara full av goja och blockera oljeflödet som ställer VVT. Finns en sil där också i dess packning.
Är det elektriskt brott i den eller kablaget får man en annan felkod och felet mer konsekvent.

Är kamremmen nybytt kan den sitta fel också. Relativt vanligt misstag på Volvo med VVT där man inte kan gå efter markeringarna på remhjulen. Inte rakt av iaf eftersom dom kan lossas och vridas från kammen.  samt förfarandet med VVT osv...

Edit: en 2001 har bara en VVT

Senast redigerat av Mossan1 (1 februari 2023)

AronOljaOchMotorras
1 februari 2023 · 16 Inlägg
AronOljaOchMotorras
1 februari 2023 · 16 Inlägg

Update
Hittat en läcka i vacuum slang (hör hur d pyser i videon. Ska bytat den o se resultat.

Lucif3r
1 februari 2023 · 2 208 Inlägg

AronOljaOchMotorras skrev:

Brådhis skrev:
Med tanke på hur vanligt det är med defekt magnetventil så hade jag tveklöst börjat där.

Och sedan kollat på vakumslangarna som går nedanför insuget...

Hur märker man ifall den är sönder? Är de o byta för och veta eller är d möjligt att ”laga” den som sitter där?

Felkod samt kontroll med laddtrycksmätare. Fungerar inte magnetventilen går bilen enbart på grundladd, vilket jag *tror* är 0.4bar även på en -01a.
Har man ingen laddtrycksmätare kan man alltid rycka kontakten till den och se om det blir någon skillnad, den bör bli markant tröttare utan magnetventilen ikopplad om den fungerade.

AronOljaOchMotorras
9 februari 2023 · 16 Inlägg

Hallå
Ny Update, fixat läckage i vakuum slangarna, Ny Bakventil o ny Magnetventil. Bilen mår mycket bättre o den laddar bra med tryck ibland o ibland endast grundladd.

Felkoderna om ecm1600 och ecm170f kvarstår var av ecm1600 finns kvar innan man ens man startar bilen efter en felkods rensning. Går konstigt på på tomgång vid första start efter en felkodsrensning o andra starter går den som den ska.

NYHET:
Bilen spökar, låg på en 80vägg igår. ABS lampan tändes, hastighets mätarn slutade lira, farthållare slutade funka, antisladd slutade funka, motor lampa tändes och alla felkoder som sagts i detta forum fanns samt abs fel på 1st däck o två på abs enheten. Efter jag rensade koderna så kom abs och antisladd tillbaka. Efter bilen fick stå i 10min samt ytterligare en felkodsrensning så fungerade alt och gör nu med.

Mycket spännande.

AronOljaOchMotorras
17 februari 2023 · 16 Inlägg

Sammanfattning:
1. Abs lampan är löst då man får lödda om plintarna på abs enheten (tar ca 40 min)

2.
Felkod 1600 och 170f löst. Imed att de är i serie så var det 170f givaren som var dålig vilket gav utslag på 1600 då de har ett samband. Samt tjuv luft och en dålig Bakventil.

3.
Camshaft är den enda felkoden som kvarstår men ska ta isär den idag och rengöra. Annars så är timeingen helt enkelt fel eller så är givaren dålig.

Tack för era svar och teorier! Nu mår bilen 100000x bättre!

Senast redigerat av AronOljaOchMotorras (17 februari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang