KÖPRÅD Audi A6

Olovss94
22 januari 2023 · 10 Inlägg

Hejsan garaget! Jag har blivit erbjuden utav en bekant att köpa deras gamla bil.
Det är en Audi A6 Avant 2.0 TDI DPF Multitronic Sport, Proline 177hk modellår 2013, den har gått 17500mil.
För och nackdelar med denna affär? Jag är ute efter en bil som jag ska nyttja till universitet/jobb, kommer äga bilen i max 2.5års tid.
Är det något jag behöver tänka på? Är detta bra bilar? kamrem/kamkedja? etc etc.
All input är uppskattad då jag kan väldigt lite på djupet om bilar.


Tacksam för alla svar! big_smile

Jokabsson
22 januari 2023 · 1 172 Inlägg

Olovss94 skrev:
Hejsan garaget! Jag har blivit erbjuden utav en bekant att köpa deras gamla bil.
Det är en Audi A6 Avant 2.0 TDI DPF Multitronic Sport, Proline 177hk modellår 2013, den har gått 17500mil.
För och nackdelar med denna affär? Jag är ute efter en bil som jag ska nyttja till universitet/jobb, kommer äga bilen i max 2.5års tid.
Är det något jag behöver tänka på? Är detta bra bilar? kamrem/kamkedja? etc etc.
All input är uppskattad då jag kan väldigt lite på djupet om bilar.


Tacksam för alla svar! big_smile

En kursare hade en Audi A6 2.0 TDI 2013, det enda jag vet är att den ofta stod på verkstad och att han fick byta tillbaka till sin gamla Saab 9-3 -02 vid flera tillfällen för att ta sig till och från universitetet.

Fruktansvärt att sitta i mittsätet bak också! Fick sockerdricka i arslet av att åka 45 minuter när vi skulle göra närstudier på annan ort.

Annars är det nog det bättre valet när det kommer till Audi från den tidsepoken! Dieslarna har generellt bättre omdöme än bensinarna.

Är det en frakta-röven-bil du är ute efter så kanske det är klokare att kika på något mindre och mer totalekonomiskt? Honda Civic 1.8?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Olovss94
22 januari 2023 · 10 Inlägg

Jokabsson skrev:

Olovss94 skrev:
Hejsan garaget! Jag har blivit erbjuden utav en bekant att köpa deras gamla bil.
Det är en Audi A6 Avant 2.0 TDI DPF Multitronic Sport, Proline 177hk modellår 2013, den har gått 17500mil.
För och nackdelar med denna affär? Jag är ute efter en bil som jag ska nyttja till universitet/jobb, kommer äga bilen i max 2.5års tid.
Är det något jag behöver tänka på? Är detta bra bilar? kamrem/kamkedja? etc etc.
All input är uppskattad då jag kan väldigt lite på djupet om bilar.


Tacksam för alla svar! big_smile

En kursare hade en Audi A6 2.0 TDI 2013, det enda jag vet är att den ofta stod på verkstad och att han fick byta tillbaka till sin gamla Saab 9-3 -02 vid flera tillfällen för att ta sig till och från universitetet.

Fruktansvärt att sitta i mittsätet bak också! Fick sockerdricka i arslet av att åka 45 minuter när vi skulle göra närstudier på annan ort.

Annars är det nog det bättre valet när det kommer till Audi från den tidsepoken! Dieslarna har generellt bättre omdöme än bensinarna.

Är det en frakta-röven-bil du är ute efter så kanske det är klokare att kika på något mindre och mer totalekonomiskt? Honda Civic 1.8?

Jag är ute efter en semi-modern bil som jag kan få plats med saker i t.ex utrusting för golf och hockey samt vara skön att köra när man pendlar

Jokabsson
22 januari 2023 · 1 172 Inlägg

Olovss94 skrev:

Jokabsson skrev:

Olovss94 skrev:
Hejsan garaget! Jag har blivit erbjuden utav en bekant att köpa deras gamla bil.
Det är en Audi A6 Avant 2.0 TDI DPF Multitronic Sport, Proline 177hk modellår 2013, den har gått 17500mil.
För och nackdelar med denna affär? Jag är ute efter en bil som jag ska nyttja till universitet/jobb, kommer äga bilen i max 2.5års tid.
Är det något jag behöver tänka på? Är detta bra bilar? kamrem/kamkedja? etc etc.
All input är uppskattad då jag kan väldigt lite på djupet om bilar.


Tacksam för alla svar! big_smile

En kursare hade en Audi A6 2.0 TDI 2013, det enda jag vet är att den ofta stod på verkstad och att han fick byta tillbaka till sin gamla Saab 9-3 -02 vid flera tillfällen för att ta sig till och från universitetet.

Fruktansvärt att sitta i mittsätet bak också! Fick sockerdricka i arslet av att åka 45 minuter när vi skulle göra närstudier på annan ort.

Annars är det nog det bättre valet när det kommer till Audi från den tidsepoken! Dieslarna har generellt bättre omdöme än bensinarna.

Är det en frakta-röven-bil du är ute efter så kanske det är klokare att kika på något mindre och mer totalekonomiskt? Honda Civic 1.8?

Jag är ute efter en semi-modern bil som jag kan få plats med saker i t.ex utrusting för golf och hockey samt vara skön att köra när man pendlar

Honda Civic är perfekt för det ändamålet. Helt sjukt stort bagageutrymme, ta med golfklubborna till lokala bilhandlaren och testa! Fäller du baksätet så får du motsvarigheten till ett mindre vardagsrum i bilen. Definitivt fullgod pendlingsbil som drar runt 0,6 l/mil bensin.

Kul detalj med Civic fram till årsmodell 2018(?) är att i baksätet kan själva sits-delen fällas uppåt som en bio-stol så du kan ställa golfbagen upprätt i baksätet, fritt från golv till tak. Japanerna erbjuder ofta smarta lösningar och hållbara bilar. De har dessutom på senare år byggt bilar med bättre rostskydd och ljudisolering.

Audi ser trevligare ut ja, men rannsaka dina behov och överväg om det är värt att köpa en tysk kraftvagn kontra en japansk kvalitetskärra.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
krambriw
23 januari 2023 · 424 Inlägg

För och nackdelar med denna affär?

Köp/sälj aldrig en bil från/till en bekant/vän

Olovss94
23 januari 2023 · 10 Inlägg

krambriw skrev:

För och nackdelar med denna affär?

Köp/sälj aldrig en bil från/till en bekant/vän

Bortsett från detta , är det bra bilar? Håller dem bra trotts miltalet? Den är servad enligt intervall och nya bromsar ..
Mvh

krambriw
23 januari 2023 · 424 Inlägg

Jag tycker det. Kommer nu sälja min 2013 A6 sedan, 12000 mil, okrockat, alltid besiktigad u.a, fullservad, med exakt samma motor. Jag har haft den sedan den var ny, har fungerat jättefint men som med allt, haft vissa småfel; värst var när multi-remmen gick av i somras. jag lät den bli bärgad eftersom jag har mobilitetsgaranti. Sedan har ställmotorn till tanklocket och en parkeringssensor bak byts ut. Det är det hela.

Att jag gillar bilmodellen, javisst, min nya blev en 2020 A6 Avant

Olovss94
23 januari 2023 · 10 Inlägg

krambriw skrev:
Jag tycker det. Kommer nu sälja min 2013 A6 sedan, 12000 mil, okrockat, alltid besiktigad u.a, fullservad, med exakt samma motor. Jag har haft den sedan den var ny, har fungerat jättefint men som med allt, haft vissa småfel; värst var när multi-remmen gick av i somras. jag lät den bli bärgad eftersom jag har mobilitetsgaranti. Sedan har ställmotorn till tanklocket och en parkeringssensor bak byts ut. Det är det hela.

Att jag gillar bilmodellen, javisst, min nya blev en 2020 A6 Avant

Vad bra, såg att det är kamrem på dessa samt att den ska bytas vid 21000mil, är detta något man följer eller borde man byta tidigare?
Mvh

krambriw
23 januari 2023 · 424 Inlägg

Jag hann aldrig byta men är det inte en åldersfaktor med också, jag kommer inte ihåg?

Olovss94
23 januari 2023 · 10 Inlägg

krambriw skrev:
Jag hann aldrig byta men är det inte en åldersfaktor med också, jag kommer inte ihåg?

Inte en aning , är inte överdrivet bil kunnig

Cuefa Ain't no place like home...
23 januari 2023 · 4 628 Inlägg

Fördel?
Det är en Audi, så länge den funkar är den trevlig.
Nackdel?
Multitronic.
SKY.DEM.SOM.PESTEN!
Jag brukar, som f.d anställd på en VW-firma, idogt försvara VWs produkter, men för Multitronic finns INGET försvar.
Som om det inte räckte med att den är mer själlös än en Toyota Prius, så är det ALLTID en fråga om NÄR den rasar, inte OM.
Maken till skör låda har jag aldrig varit med om.

De nyare A6 har S-tronic vilket är en helt annan typ av låda, men multitronic har alltid varit, och kommer alltid vara, ett sorgebarn som gör både Audi och bilägaren ledsen någon gång under sitt liv.

Personligen skulle jag inte ta i en med tång, ens om jag fick betalt.
Hellre då S-tronic eller manuell.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
krambriw
24 januari 2023 · 424 Inlägg

Vilken tur jag har, min nya A6 har S-tromic och min gamla är manuell

krambriw
24 januari 2023 · 424 Inlägg

Så slutsatsen är: köp ingen begagnad A6 med multitronic, jag själv visste inte att dom var så sköra, hade bara tur att det var S-tronic i den nya, men nu, efter @cuefas råd, väldigt värdefullt att få veta, tack!!

krambriw
24 januari 2023 · 424 Inlägg

Och bara en koll, enligt gamla Nordic Audi forumet verkade det vara en del problem med V6:orna och deras kamkedja (eller styrskenorna för denna) vilket i så fall blev ruskigt dyrt att reparera, hela motorn måste ur mm. Så jag sa då till mig själv, unvik dom större dieslarna i A6:orna även om dom var underbara att köra

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2023 · 13 669 Inlägg

vad är anledningen till så stor bil?
många som köper onödigt stora bilar till ingen som helst nytta... dyrare skatt drar mer bränsle och äter mer däck och bromsar..   

har man inte 327ungar stora hundar och skit som ska med så klarar man sig utmärkt med tex en a3 eller t.o.m en a1   

vi är 4st i famlijen+hund och ungarna är 20 och 22    och gångerna jag känt att en större bil skulle jag behöva är noll gånger..   har en polo och en audi a2 som vi brukar  och aldrig några som helst problem att åf med allt jag tänkt behöva enda är att a2 har väldigt begränsat bagage men det är självförvållat står en stor baslåda med 2st 12:or i  men den går att ta ur på någon minut   
men inte ens det har hindrat oss från att åka i den hela familjen.. då är  grabben och jag relativet långa över 180 och dottern är inte speciellt kort heller..  bara sambon som är kort..
så ska man bara köra en hockey trunk eller en golfbag och man åker själv är ju verkligen noll problem..      så fundera på hur stor bil du verkligen behöver.. en a6 är en stor bil..  som kostar mer än nödvändigt till liten nytta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Olovss94
24 januari 2023 · 10 Inlägg

Growe skrev:
vad är anledningen till så stor bil?
många som köper onödigt stora bilar till ingen som helst nytta... dyrare skatt drar mer bränsle och äter mer däck och bromsar..   

har man inte 327ungar stora hundar och skit som ska med så klarar man sig utmärkt med tex en a3 eller t.o.m en a1   

vi är 4st i famlijen+hund och ungarna är 20 och 22    och gångerna jag känt att en större bil skulle jag behöva är noll gånger..   har en polo och en audi a2 som vi brukar  och aldrig några som helst problem att åf med allt jag tänkt behöva enda är att a2 har väldigt begränsat bagage men det är självförvållat står en stor baslåda med 2st 12:or i  men den går att ta ur på någon minut   
men inte ens det har hindrat oss från att åka i den hela familjen.. då är  grabben och jag relativet långa över 180 och dottern är inte speciellt kort heller..  bara sambon som är kort..
så ska man bara köra en hockey trunk eller en golfbag och man åker själv är ju verkligen noll problem..      så fundera på hur stor bil du verkligen behöver.. en a6 är en stor bil..  som kostar mer än nödvändigt till liten nytta

Vet om allt detta, anledningen för denna storlek, är för jag är i behov utav en så stor bil, samt att jag alltid varit intresserad utav A6:orna.
Det jag mest undrar är det bra bilar? Är det verkligen så att multitronic lådan är skit? Eller det är som de flesta lådorna , att det beror på hur pass bra bilen är skött osv mvh

krambriw
24 januari 2023 · 424 Inlägg

Efter det att @cuefa berättat sanningen om multitronic (som jag inte hade en aning om) så googlade jag runt lite. Du hittar många med problem med den lådan bland annat i andra länder. Symptom som bland annat beskrevs är att den börjar slira vid vissa varvtal och på vissa växlar. Och att det blir dyrt och tydligen händer när garantin inte finns kvar längre. Vågar du chansa, varför? Trist att det är en automat, hade det varit en manuell hade jag inte tvekat

vad är anledningen till så stor bil?

Det är bra med stor bil, bättre skydd om man blir påkörd, mer respekt i trafiken. Min fru som normalt kör A3 säger att alla stora suvvar jämt ska försöka sätta henne på plats i trafiken, försöker med sin storlek tränga sig och skrämma sig fram, måste alltid köra om henne. När hon kör min A6 händer aldrig sånt

Dessutom, A6 är fortfarande en normal bil, jmfr dessa förvuxna suvvar som tar för mycket plats både på gator och parkeringar, dom är definitivt för stora utifrån hur våra vägar mm är dimensionerade

Olovss94
24 januari 2023 · 10 Inlägg

krambriw skrev:
Efter det att @cuefa berättat sanningen om multitronic (som jag inte hade en aning om) så googlade jag runt lite. Du hittar många med problem med den lådan bland annat i andra länder. Symptom som bland annat beskrevs är att den börjar slira vid vissa varvtal och på vissa växlar. Och att det blir dyrt och tydligen händer när garantin inte finns kvar längre. Vågar du chansa, varför? Trist att det är en automat, hade det varit en manuell hade jag inte tvekat

vad är anledningen till så stor bil?

Det är bra med stor bil, bättre skydd om man blir påkörd, mer respekt i trafiken. Min fru som normalt kör A3 säger att alla stora suvvar jämt ska försöka sätta henne på plats i trafiken, försöker med sin storlek tränga sig och skrämma sig fram, måste alltid köra om henne. När hon kör min A6 händer aldrig sånt

Dessutom, A6 är fortfarande en normal bil, jmfr dessa förvuxna suvvar som tar för mycket plats både på gator och parkeringar, dom är definitivt för stora utifrån hur våra vägar mm är dimensionerade

okej. så det är bättre med en S-tronic eller en manuell låda då istället?

mvh

krambriw
24 januari 2023 · 424 Inlägg

Jag hoppas självklart S-tronic är bättre eftersom jag just köpt en A6 Avant med den lådan. Med den manuella 6-växlade lådan i min gamla A6 Sedan från 2013, alltså samma årsmodell som du funderar på, har jag aldrig haft några problem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang