Bilnyckeln laddas ur snabbt XC60 2014

GtiStance
6 februari 2023 · 31 Inlägg

Får byta ut batterierna i fjärrnyckeln varje månad, ska dom inte hålla längre än så? Bilen är keyless, kan nyckeln ligga och dra tjuvström pga detta? Känns ju konstigt om den skulle göra det.

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Mossan1
6 februari 2023 · 2 733 Inlägg

Har ingen Volvo men en Audi (2017) med keyless och har inte bytt nyckelbatteri på snart 2år. Och då använder jag alltid samma nyckel. Om det är någon slags rörelseaktivering....

Du har inte nån karta med "gamla-men-oanvända" knappbatterier som är skräp helt enkelt?
När jag bytte för snart 2år sedan gick jag bara in på OK-Q8 och köpte ett över  disk när bilen varnade för nyvkelbatteriet första gången.
Batterimärke = ???

Senast redigerat av Mossan1 (6 februari 2023)

zzr94092
6 februari 2023 · 4 369 Inlägg

Har en V60CC-16,med keyless,köpe batterier hos kjell&compani, okänt fabrikat, funka inget vidare,plockade isär o kolla så allt såg rätt ut,gjorde även rent batt/dosan,men blev inget bättre,köpte nya Varta batterier istället,funkar som det ska nu..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2023 · 17 345 Inlägg

Har du bilnyckeln på dig även om inte bilen är med? Nyckeln har en rörelsesensor i sig som gör att den går i dvala när den ligger still. Om den ofta befinner sig i rörelse utan att vara med i bilen sänder den ut en signal hela tiden och det tar ju givetvis på batteriet.

Har jag vår bil inne på jobbet så ligger alltid nycklarna i bilen på grund av att den måste kunna flyttas på om något skulle hända (Läs brand) och ibland när man sätter sig i bilen är den död. Då tar man i nyckeln och skakar lite så startar den snällt sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
6 februari 2023 · 10 203 Inlägg

Jag undrar om verkligen Volvo har rörelsesensor i sina nycklar på en 2016?

Hursom... Är det möjligen så att nyckeln ligger så att den har bilen inom räckhåll? För då kommunicerar dom.

Och som nämnts tidigare, dåliga batterier tar slut extremt fort jämfört med märkesbatterier.

Senast redigerat av Brådhis (6 februari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GtiStance
6 februari 2023 · 31 Inlägg

Ja alltså bilen står hemma på parkeringen stilla måndag-torsdag då jag jobbar borta. Nyckeln ligger inne så den har ju räckhåll till bilen. Tycker ändå de e konstigt att den ska ladda ur bara för att den är inom räckhåll. Får leta upp bättre märke på batterierna då och testa, men tycker ändå att lite billigare batterier ska klara mer än någon månad. Men jag får testa det och se!

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Brådhis * Voff voff *
6 februari 2023 · 10 203 Inlägg

GtiStance skrev:
Ja alltså bilen står hemma på parkeringen stilla måndag-torsdag då jag jobbar borta. Nyckeln ligger inne så den har ju räckhåll till bilen. Tycker ändå de e konstigt att den ska ladda ur bara för att den är inom räckhåll. Får leta upp bättre märke på batterierna då och testa, men tycker ändå att lite billigare batterier ska klara mer än någon månad. Men jag får testa det och se!

Eller så lägger du nyckeln så att den inte har bilen inom räckhåll. Så håller batterierna längre (och du slipper riskera att få bilen stulen)...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GtiStance
6 februari 2023 · 31 Inlägg

Haha hur menar du då..? Ställa bilen på andra sidan stan och sen gå hem bara för att den inte ska vara inom räckhåll?

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Brådhis * Voff voff *
6 februari 2023 · 10 203 Inlägg

GtiStance skrev:
Haha hur menar du då..? Ställa bilen på andra sidan stan och sen gå hem bara för att den inte ska vara inom räckhåll?

Jag har ingen aning om hur du bor, men du får väl prova dig fram? Plåtburk, nyckelskåp, frysen, köksingången, arbetsskorna...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GtiStance
6 februari 2023 · 31 Inlägg

Tycker inte man ska behöva lägga nyckeln i frysen bara för att man har en keyless.. Men tack för tipsen, antar att billiga batterier är jävligt dåliga bara haha..

Volkswagen Golf iv GTI "Jazzblue" (1999)
Brådhis * Voff voff *
6 februari 2023 · 10 203 Inlägg

GtiStance skrev:
Tycker inte man ska behöva lägga nyckeln i frysen bara för att man har en keyless.. Men tack för tipsen, antar att billiga batterier är jävligt dåliga bara haha..

Nej, för all del. Men det får du ta med tillverkaren. wink Jag tipsar bara om lösningar...

Om inte annat så kan du ju googla på BMW + airbag osv för att se väldigt mycket om folk som önskar att dom hade lagt nyckeln i plåtburk, även fast dom känner dom att dom inte borde behöva göra det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
6 februari 2023 · 26 097 Inlägg

Jag har faktiskt varit med om detta, om än gällande vår V60 då.
Bytte ut batterierna till några billiga varianter och det dröjde inte länge innan även dom började tröttna.
Minns dock inte vad jag sedan bytte till..tror jag var in på Bilbolaget här i stan för att prata med dem om saken..och de bytte till en typ som har funkat sedan dess. Detta var länge sedan nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Tucsonh
6 februari 2023 · 37 Inlägg

Byte 3 gånger inom 2 månader pga dålig kvalitet på batteriet, det var från MM. Sen köpte jag från volvo som heter Varta och dom håller några år nu. Bilen e en Volvo v60 -12

Senast redigerat av Tucsonh (6 februari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang