3501
Sök

12V matning från säkringsbox

8 Inlägg
11 februari 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Jag håller på och installerar en dragkrok på men Skoda Octavia (III). Jag har köpt en generisk 13-polig elkontakt till dragkroken som tjuvlyssnar på signalerna från baklysena. Dock står det enligt instruktionen att man ska mata med spänning direkt från batteriet (separat säkringar följde med). Nu har jag gjort arbetet med att dra fram kablarna till säkringsboxen som sitter under ratten. Finns det något enkelt sätt att att ta spänning därifrån?

De framdragna kabeln syns inte på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245502/245502-796b2b9794cabf4f7b6a86fa1abbd748.jpg

4 554 Inlägg
11 februari 2023
#2
Dra kabeln till batteriet!🤔

8 Inlägg
11 februari 2023
Trådstartare
#3
Jo det är ju ett alternativ men verkar lite halvbökigt att få ut det i motorrummet. Tänkte om det fanns någon kopplingsplint eller att man kunde använda någon av de oanvände säkringsplatserna på något sätt.

4 554 Inlägg
11 februari 2023
#4
Vad är det för mutter/skruv som sitter intill 40A säkringen till höger? +eller -,eller bara ett fäste?

Ruter Knekt
748 Inlägg
11 februari 2023
#5
pv1092 skrev:
Jo det är ju ett alternativ men verkar lite halvbökigt att få ut det i motorrummet. Tänkte om det fanns någon kopplingsplint eller att man kunde använda någon av de oanvände säkringsplatserna på något sätt.

Bara leta reda på någon hållare som är ledig och koppla in dig, eller förstår jag inte problemet?
Går att ta ifrån batteriet. Det finns passager genom torpedplåt vid batteriet om de påminner om superb samma generation. Alternativt smyga den (från batteri) bakom skärmen under instegslisten om du inte vill riva i elen

Något sen på bollen

6 228 Inlägg
11 februari 2023
#6
Skall man ta ström från säkringsboxen måste man ju ha en sån strömtjuv som de båda röda kablarna sitter med. Jag har inte sett dom förut och vet inte var man skall köpa men det verkar smart. Det ser ju ut att finnas några lediga säkringsplatser som kanske är till utrustning som just denna bil inte har. Annars vet jag inte hur man enkelt skall kunna plocka ström därifrån.

Ruter Knekt
748 Inlägg
12 februari 2023
#7
Utmarks-Loke skrev:
Skall man ta ström från säkringsboxen måste man ju ha en sån strömtjuv som de båda röda kablarna sitter med. Jag har inte sett dom förut och vet inte var man skall köpa men det verkar smart. Det ser ju ut att finnas några lediga säkringsplatser som kanske är till utrustning som just denna bil inte har. Annars vet jag inte hur man enkelt skall kunna plocka ström därifrån.

De såg riktigt smarta ut, ja. Finns på biltema med mera.

"Flatsäkringsadapter med uttag" 35-6007

Något sen på bollen

2 456 Inlägg
12 februari 2023
#8
Har du inget faktiskt behov av konstant+ kan du ju utelämna den. Det brukar mest orsaka problem efter en tid är min erfarenhet... Speciellt om man inte kör med egna kärror utan t ex hyr kärror.
Dom kan ju vara i vilket skick som helst, och kopplade hur som helst... Har man då konstant+ ikopplad så kan man, i värsta fall, bli stående där med ett tomt batteri. Det krävs inte speciellt mycket krypström för att tömma ett normalstort batteri på en natt.


8 Inlägg
12 februari 2023
Trådstartare
#9
Tack för snabba svar! Det var nog en sådan flatsäkringsadapter jag sökte för att "tjuva" ström. Också tack för tips att kanske inte ha konstant ström påkopplad. Kommer ändå inte använda för att dra husvagn där det kanske är önskvärt för att kunna ha igång saker konstant.

Fri fart för ett fritt folk!
14 689 Inlägg
12 februari 2023
#10
Duvetdet skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Skall man ta ström från säkringsboxen måste man ju ha en sån strömtjuv som de båda röda kablarna sitter med. Jag har inte sett dom förut och vet inte var man skall köpa men det verkar smart. Det ser ju ut att finnas några lediga säkringsplatser som kanske är till utrustning som just denna bil inte har. Annars vet jag inte hur man enkelt skall kunna plocka ström därifrån.

De såg riktigt smarta ut, ja. Finns på biltema med mera.

"Flatsäkringsadapter med uttag" 35-6007

måste säga att jag inte skulle vilja ha något sitta så där..   det finns gott om plats på baksidan ganska lätt att plocka isär och montera dom på rätt sätt direkt istället för att riska få någon skräp adapter som det blir varmgång i..

Kör fort så hinner inget hända...

Ruter Knekt
748 Inlägg
12 februari 2023
#11
Growe skrev:
Duvetdet skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Skall man ta ström från säkringsboxen måste man ju ha en sån strömtjuv som de båda röda kablarna sitter med. Jag har inte sett dom förut och vet inte var man skall köpa men det verkar smart. Det ser ju ut att finnas några lediga säkringsplatser som kanske är till utrustning som just denna bil inte har. Annars vet jag inte hur man enkelt skall kunna plocka ström därifrån.

De såg riktigt smarta ut, ja. Finns på biltema med mera.

"Flatsäkringsadapter med uttag" 35-6007

måste säga att jag inte skulle vilja ha något sitta så där..   det finns gott om plats på baksidan ganska lätt att plocka isär och montera dom på rätt sätt direkt istället för att riska få någon skräp adapter som det blir varmgång i..

Helt enig men tänk att det finns folk som inte äger en uppsättning hylsor, hur ska dem göra. Tror risken för elbrand då blir väsentligt mycket större om de (jag på en dålig dag) river isär säkringslådan och bryggar bakifrån, än om de använder en eftermarknads-adapter till säkring.

Något sen på bollen

6 228 Inlägg
12 februari 2023
#12
Lucif3r skrev:
Har du inget faktiskt behov av konstant+ kan du ju utelämna den. Det brukar mest orsaka problem efter en tid är min erfarenhet... Speciellt om man inte kör med egna kärror utan t ex hyr kärror.
Dom kan ju vara i vilket skick som helst, och kopplade hur som helst... Har man då konstant+ ikopplad så kan man, i värsta fall, bli stående där med ett tomt batteri. Det krävs inte speciellt mycket krypström för att tömma ett normalstort batteri på en natt.

Strömmen behövs nog för att driva elektroniken som sitter i dagens dragkrokskablage med CAN-bus och så vidare

Fri fart för ett fritt folk!
14 689 Inlägg
12 februari 2023
#13
Utmarks-Loke skrev:
Lucif3r skrev:
Har du inget faktiskt behov av konstant+ kan du ju utelämna den. Det brukar mest orsaka problem efter en tid är min erfarenhet... Speciellt om man inte kör med egna kärror utan t ex hyr kärror.
Dom kan ju vara i vilket skick som helst, och kopplade hur som helst... Har man då konstant+ ikopplad så kan man, i värsta fall, bli stående där med ett tomt batteri. Det krävs inte speciellt mycket krypström för att tömma ett normalstort batteri på en natt.

Strömmen behövs nog för att driva elektroniken som sitter i dagens dragkrokskablage med CAN-bus och så vidare

stämmer bra.. förr kunde man bara sno signalen till allt gör man det idag släcks den kretsen direkt.  den känner av direkt om det drar mer ström än vad som är tänkt...

så man behöver både + och - till styrenheten
sen känner den bara av signalen från blinkers bakljus och blinkers utan att ta någon ström. 

har man riktig kabelsats behöver man inte koppla in sig någonstans mer än på + och - sen high can och low can så fixar den signalen själv till alla saker.. smile

så igentligen mycket bättre att köpa en märkesanpassad sats.  men man måste kunna aktivera funktionerna i centraldatorn oxå  annars fungerar det dåligt...   då får man en massa felkoder som en brev på posten smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 228 Inlägg
12 februari 2023
#14
Eller så kan man göra som jag gjorde, köpa några relän på biltema och koppla dom direkt på bakljusen. Den lilla ström som reläspolarna drar räcker inte för att bilen skall registrera det.

2 456 Inlägg
12 februari 2023
#15
Utmarks-Loke skrev:
Strömmen behövs nog för att driva elektroniken som sitter i dagens dragkrokskablage med CAN-bus och så vidare

Fast nu hade han ju monterat en universalkontakt just genom att tjuva ström från lamporna... Så då får man väl anta att CAN-BUS och annat fancy-nancy saknas smile


6 228 Inlägg
12 februari 2023
#16
Lucif3r skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Strömmen behövs nog för att driva elektroniken som sitter i dagens dragkrokskablage med CAN-bus och så vidare

Fast nu hade han ju monterat en universalkontakt just genom att tjuva ström från lamporna... Så då får man väl anta att CAN-BUS och annat fancy-nancy saknas smile

Men det står ju att den "tjuvlyssnar på signalerna från baklysena" och då får man väl anta att den inte bara är kopplad direkt på? Men om det är så kommer det nog som sagt bli problem med att bilen tycker det drar onormalt mycket ström

8 Inlägg
12 februari 2023
Trådstartare
#17
Ja detta är inget fancy utan den lyssnar på varje specifik signal men sedan är det en box (trail-tec 15-f(013)) som läser signalerna men sedan skickar ut med separat matning till elkontakten för släppvagnen. Har dock problem med positionsljuset då det verkar skicka 1 V vid positionsljus och 12 V på samma sladd när man bromsar. Boxen jag har verkar inte registrera när det bara är positionsljus utan tänder alla lampor först när man bromsar. Någon som vet något om detta? Gäller Skoda Octavia III.

7 670 Inlägg
13 februari 2023
#18
Lucif3r skrev:
Har du inget faktiskt behov av konstant+ kan du ju utelämna den. Det brukar mest orsaka problem efter en tid är min erfarenhet... Speciellt om man inte kör med egna kärror utan t ex hyr kärror.
Dom kan ju vara i vilket skick som helst, och kopplade hur som helst... Har man då konstant+ ikopplad så kan man, i värsta fall, bli stående där med ett tomt batteri. Det krävs inte speciellt mycket krypström för att tömma ett normalstort batteri på en natt.

Har jag råkat ut för på en bil för många år sedan.
Svårfunnet fel/fenomen.

En positiv sak är att man, vid totalt urladdat batteri, kan mata 12 volt genom "54G" i eluttaget.
Om centrallåset är "dött" och fysisk nyckelöppning inte fungerar.
Har läst om tillvägagångssättet och tillverkat en adapter för släpvagnsdosan.
Men ännu inte provat i praktiken.

7 670 Inlägg
13 februari 2023
#19
Utmarks-Loke skrev:
Eller så kan man göra som jag gjorde, köpa några relän på biltema och koppla dom direkt på bakljusen. Den lilla ström som reläspolarna drar räcker inte för att bilen skall registrera det.

Så har jag gjort också = reläkopplat.
Men då måste man i alla fall dra en kabel från batteriet till "30" på reläna.
Jag avsäkrade med 60 A vid batteriet och 10 A strax före "30" på reläna.
Eftersom mil bil saknade eluttag bak så passade jag på att montera ett 12 v eluttag bak för t ex kylväska o dyl.

8 Inlägg
13 februari 2023
Trådstartare
#20
För er som undrar så löste sig problemet med positionsljuset. Jag hade mätt fel och hittade rätt signal att tjuvlyssna på.

Tack för all input!


Sök