Går det att koppla bilstereo i hemmet?

AxelBdb
18 mars 2023 · 2 Inlägg

Tjena, jag har en midlåda över som jag kunde tänka mig att ha i huset för fester o annat. Min fråga är att ifall det är någon som har gjort det här följande o om de funkar.

Kan man koppla en bilstereo och slutsteg till ett bilbatteri och sätta det på laddning med en batteriladdare i väggen?

Eller måste jag köpa massa saker för att få detta (spela med mina middar i hemmet)att funka?

Jag tackar i förväg för alla svar smile

SportPilot Ubåtsingenjör
18 mars 2023 · 7 218 Inlägg

varför inte låta en 230v förstärkare driva dem istället?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AxelBdb
19 mars 2023 · 2 Inlägg

SportPilot skrev:
varför inte låta en 230v förstärkare driva dem istället?

Tänkte att jag skulle slippa köpa det

MP64
19 mars 2023 · 2 Inlägg

Yes det går, inte så smidigt och så vill man inte direkt ha ett bilbatteri inomhus om det skulle hända något.
Dessutom så om man drar någon större effekt dvs har massa middar o nån bas så måste man ha en hyfsat rejäl batteriladdare.

Jag gjorde så när jag hade fest för några år sedan hos päronen, fast jag kopplade bara en bas och slutsteg till 12v och sen använde jag resten av högtalarna vi redan hade till tvn. Jag hade ett slutsteg på ca 700wrms på ett 74ah batteri med en 4a laddare. Det gick att dunka på fint men ibland fick man dra ner på basen o låta batteriet ladda upp i 10min.

Ingen permanent lösning kanske men skulle funka som stereo i ett garage där man kan ladda batteriet lite säkrare.

MP64
19 mars 2023 · 2 Inlägg

Allt beror på hur mycket effekt systemet kommer att dra, om det är över 500w så skulle jag rekommendera dubbla batterier och en så strömstark laddare som möjligt. Och se till att batterierna är uppladdade innan det ska dunkas.

I mitt fall med en 4a batteriladdare så kan man räkna ut laddeffekten.
14.4v x 4a = 56watt

Jag tillförde alltså ca 56w medans slutsteget kunde dra upp till 700w. Då får man räkna med att batteriet laddas ur. Sen drar inte basen konstant 700w men en laddare på kanske 200w (ca 14a) hade nog varit mer optimalt om jag skulle behövt spela nonstop i några timmar iaf

SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2023 · 7 218 Inlägg

AxelBdb skrev:

SportPilot skrev:
varför inte låta en 230v förstärkare driva dem istället?

Tänkte att jag skulle slippa köpa det

Då går det absolut att bygga en stereo med 12v prylar, men snåla inte på batterierna smile ska det bli vettigt så blir det billigare att köpa en 230v förstärkare, om du inte har allt annat hemma redan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2023 · 13 674 Inlägg

du får ju en fin 5.1 7.1 förstäkare för ett par hundra
tror jag gav 300-500kr för pioneer stereon jag har i sovrummet det ihop med ett 5.1 högtalarsystem från infinity så det är ju billigare att gå den vägen än att använda bil grejer smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrHyde
19 mars 2023 · 635 Inlägg

AxelBdb skrev:
Kan man koppla en bilstereo och slutsteg till ett bilbatteri och sätta det på laddning med en batteriladdare i väggen?

Du bör också tänka på vad ditt försäkringsbolag säger OM det skulle hända något med batteriet så det till exempel börjar brinna hemma. Tror inte hemförsäkringen täcker upp för bilbatterier inne i en bostad.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang