Monterade andra (och större) fälgar, bilen drar nu till bägge sidor?

Xariez
19 mars 2023 · 12 Inlägg

Tjena,

Slängde på sommardäcken idag på min Audi B8 A4, som jag under vårkanten slipat upp och målat. Ett billigt och väldigt "hemmabygt" projekt, men det föll in precis där det var meningen att det skulle. Således blev jag väldigt nöjd! Men som med det mesta annat i livet ska inget komma helt och hållet utan problem..

Dimensionsskiftet har gått från 215/55/16 till 235/35/19 (ifall minnet inte sviker, 16" -> 19" i vilket fall som helst). Däcken och fälgarna är begagnade, men i OK skick. 3/4 av däcken kan inte vara mer medkörda än en säsong, det sista däcket kanske är medkört en säsong extra ovanpå dom andra. Efter bytet (dvs. ej med dom mindre vinterdäcken) har jag börjat uppleva att bilen verkar vilja söka efter spår på vägen, och dra till närmaste "dike". För att få en bra representation av detta gjorde jag några tester:

1) Jag lag bilen mitt på vägen, så vägen var så "rak" som möjligt. Nu kände jag inte av något alls, allt var perfekt!

2) Jag lag bilen mitt i eget körfält. Nu följde bilen dom spår som fanns på vägen (eller där asfalten tidvis har släppt). Kanske lite störande, men inget som väcker varningsflaggor sådär direkt.

3) Jag lag bilen ganska långt till höger (mot ett dike) i eget körfält. Detta var i en nedförsbacke, jag bromsade på samma gång, och skulle jag släppt ratten skulle jag varit i diket på en fråga om sekunder. Vägen var rak, hur asfalten däremot såg ut på det exakta stället har jag svårt att säga.

Jag har väldigt svårt att avgöra vad detta kunde bero på. Hjulinställning, men då borde väl samma sak ha upplevts med vinterdäcken? Obalans, men då borde det väl vara mera vibrationer, och mindre "styrningsfel"? Dåliga styrleder eller bussningar, men åter igen, då borde väl samma sak ha upplevts med vinterdäcken? Dåligt lufttryck, men jag har bekräftat att det ligger ca. 2.2bar i varje enskilt däck.

Jag har börjat fundera på idén ifall detta bara är sidoeffekten av mycket större fälgar. Styrningen har även blivit tyngre, men det kan man väl ha förståelse för i.o.m. att både fälgarna och däcken är större, och framför allt tyngre. Med detta sagt tar jag gärna emot förslag eller funderingar vad detta kunde handla om.

Senast redigerat av Xariez (19 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
19 mars 2023 · 646 Inlägg

Ditt fordon behöver en hjulinställning? Har lite svårt att förstå vad du skriver. Ditt fordon går rakt fram, men när du svänger och släpper ratten, så fortsätter den svänga åt det hållet?

Upplevde i alla fall inte samma sak som jag tror du upplever när jag gick från 195/65r15 till 205/35r19. Däremot tydligare (trögare som du skriver) svar i ratten, då mer däck är i marken.
När jag sålde bilen så bytte jag tillbaks och i min låda, så vidrigt det kändes att köra tongue

Nu har jag medvetet gjort toe-out på en bil, och den uppför sig som du beskriver.

Senast redigerat av Duvetdet (19 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Xariez
19 mars 2023 · 12 Inlägg

Duvetdet skrev:
Ditt fordon behöver en hjulinställning? Har lite svårt att förstå vad du skriver. Ditt fordon går rakt fram, men när du svänger och släpper ratten, så fortsätter den svänga åt det hållet?

Upplevde i alla fall inte samma sak som jag tror du upplever när jag gick från 195/65r15 till 205/35r19. Däremot tydligare (trögare som du skriver) svar i ratten, då mer däck är i marken.
När jag sålde bilen så bytte jag tillbaks och i min låda, så vidrigt det kändes att köra tongue

Nu har jag medvetet gjort toe-out på en bil, och den uppför sig som du beskriver.

Mitt fordon går rakt fram ifall vägen är väldigt rak. Ifall vägen väldigt tydligt "sluttar" mot något håll, verkar den även väldigt tydligt vilja dra sig ditåt (det är klart den vill dra sig mot ett sluttande håll, men det känns som att effekten kommer in väldigt plötsligt och VÄLDIGT tydligt). Ifall kanten av asfalten är väldigt "dålig", vill den snabbt dra sig ner mot diket. Ifall det finns ett "spår" mitt i körfältet som man kör utanför, så vill den väldigt aktivt dra ner sig i det spåret, osv.

Jag förstår det är väldigt svårt att veta hur jag menar, eftersom det är väldigt svårt att förklara hur jag menar. Men förhoppningsvis kanske detta hjälpte till litegrann?

EDIT: Det jag nu inser är en mycket viktig detalj som jag glömde att nämna i det originella inlägget. Dessa fälgar har varit i min ägo sedan mitten av förra sommaren, vilket innebär att jag hann lägga X antal kilometer på dom. Har inte märkt av att något däck skulle vara märkbart mera nött (eller "snednött"), vilket känns som att det absolut skulle vara fallet ifall en hjulinställning är VÄLDIGT fel.

Senast redigerat av Xariez (19 mars 2023)

Mew
19 mars 2023 · 2 156 Inlägg

Generellt sett spårar det mer ju bredare däck man har, kan helt enkelt vara det du upplever. Är hjulinställning ok och det inte är några fel på fälg eller däck så skulle jag tippa på det iallafall. Märker också av det en del när jag slänger på mina sommarhjul, som är bredare.

Oreggad Ruter Knekt
20 mars 2023 · 646 Inlägg

Xariez skrev:

Duvetdet skrev:
Ditt fordon behöver en hjulinställning? Har lite svårt att förstå vad du skriver. Ditt fordon går rakt fram, men när du svänger och släpper ratten, så fortsätter den svänga åt det hållet?

Upplevde i alla fall inte samma sak som jag tror du upplever när jag gick från 195/65r15 till 205/35r19. Däremot tydligare (trögare som du skriver) svar i ratten, då mer däck är i marken.
När jag sålde bilen så bytte jag tillbaks och i min låda, så vidrigt det kändes att köra tongue

Nu har jag medvetet gjort toe-out på en bil, och den uppför sig som du beskriver.

Mitt fordon går rakt fram ifall vägen är väldigt rak. Ifall vägen väldigt tydligt "sluttar" mot något håll, verkar den även väldigt tydligt vilja dra sig ditåt (det är klart den vill dra sig mot ett sluttande håll, men det känns som att effekten kommer in väldigt plötsligt och VÄLDIGT tydligt). Ifall kanten av asfalten är väldigt "dålig", vill den snabbt dra sig ner mot diket. Ifall det finns ett "spår" mitt i körfältet som man kör utanför, så vill den väldigt aktivt dra ner sig i det spåret, osv.

Jag förstår det är väldigt svårt att veta hur jag menar, eftersom det är väldigt svårt att förklara hur jag menar. Men förhoppningsvis kanske detta hjälpte till litegrann?

EDIT: Det jag nu inser är en mycket viktig detalj som jag glömde att nämna i det originella inlägget. Dessa fälgar har varit i min ägo sedan mitten av förra sommaren, vilket innebär att jag hann lägga X antal kilometer på dom. Har inte märkt av att något däck skulle vara märkbart mera nött (eller "snednött"), vilket känns som att det absolut skulle vara fallet ifall en hjulinställning är VÄLDIGT fel.

Fel behöver det ju inte vara, men det du beskriver låter för mig som du inte har en hjulinställning som tillfredställer dig. Och det är såsom du beskriver på det fordon jag har väsentlig toe-out på. Känns det inte hanterbart som den går nu, så rekommenderar jag en hjulinställning med önskemål att den håller sig rakare. Bara mina 5 cent.

Senast redigerat av Duvetdet (20 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2023 · 10 276 Inlägg

Breda däck spårar mer, då märks en halvdålig hjulinställning mer. Den kommer helt säkert inte bli 100% fri från att spåra men helt säkert bättre iaf.

Om det nu inte handlar om att det är slitna styrleder eller bussningar i tex framvagnen, för även det märks mer med breda däck.

2,2 är för övrigt ganska lågt i ett 235/35-19"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
20 mars 2023 · 4 035 Inlägg

Det kan bli väldigt spårkänsligt med större däck och fälgar, och storskillnad mellan däck och däck.

Jag har 285/50-20" på både sommar och vinterdäck på min bil.

På sommaren har jag noname kina skitdäck. Tror dem heter arizona eagle. Bilen är helt vansinnigt spårkännslig när det är djupa spår. Man måste verkligen hålla ordentligt i ratten.

Samma väg  med vinterdäcken som är Nokian och man märker knappt något alls.

Jag gör ofta hjulinställning så det är inget fel med min hjulinställnig.

Jag tycker det du beskriver låter ganska normalt fö en bil med stora styva däck och kanske kass hjulinställning.

Senast redigerat av zemet (20 mars 2023)

Xariez
20 mars 2023 · 12 Inlägg

Brådhis skrev:
Breda däck spårar mer, då märks en halvdålig hjulinställning mer. Den kommer helt säkert inte bli 100% fri från att spåra men helt säkert bättre iaf.

Om det nu inte handlar om att det är slitna styrleder eller bussningar i tex framvagnen, för även det märks mer med breda däck.

2,2 är för övrigt ganska lågt i ett 235/35-19"...

Det kan bra stämma att 2.2 inte är helt där det ska vara, jag har alltid haft det som utgångspunkt (speciellt eftersom det var ungefär där däcktrycket låg då jag köpte dom, tror jag?) men motsätter mig inte alls att det ändå är fel. Har du någon rekommendation på vad du skulle kört i dom?

EDIT: Lite undersökning i detta verkar tyda på cirka 2.7-2.8bar bak, 2.5-2.6bar fram för denna bil och dessa dimensioner. Misstänker det blir att besöka luftstationen lite senare, ifall detta är något att lita på

Att kontrollera hjulinställningen, som börjar bli ett populärt ämne i denna tråd, är ju förstås ingen dålig idé i sig, oavsett om den är bra, halv-bra, eller rent av sopor. Jag kan däremot inte släppa faktumet att däcknötningen hittills varit jämn både på sommar- och vinterdäcken, och att det inte (tydligt) märks av på vinterdäcken, även om jag läst svaret om att det är mycket mera känsligt med större fälgar/däck? Bussningarna kan jag ju förstås gå genom också. Ända jag vet om dessa är då jag gick genom dom förra sommaren, och då såg allt relativt bra ut enligt både mig och besiktningen (inga nya grejer förstås, menmen).

Senast redigerat av Xariez (20 mars 2023)

torsen
20 mars 2023 · 7 231 Inlägg

Har dina fälgar rätt/rekommenderat inpressningsdjup, även kallat ET.
Alla, eller i alla fall de flesta bilar, har framvagnar/framvagnsgeometri om leder till "nollpunktstyrning"  - eller i alla fall nära detta.
Ändrar man inpressningsdjupet, från t ex (plus) 25 mm till 0 mm eller rent av minus/negativt inpressningsdjup så förändras styrkaraktären.
Tendensen till återgång efter sväng/kurva förändras.
Bilen blir "vinglig" och söker sig från sida till sida - mer eller mindre - skilda bilar olika känsliga.
Med "nollpunktstyrning" menas att den tänkta spindelbultens tänkta förlängning hamnar mitt i däckets slitbana.
Ändrat inpressningsdjup på fälgen innebär att att den tänkta linjen inte hamnar i däckets mittpunkt.

Inte ovanligt förr att bilarna inte hade nollpunktsstyrning.
Då kompenserade man detta genom Castervinkeln(spindelbultslutningen), och i viss mån genom Cambervinkeln(hjullutningen).

Du kan ha svaret i ditt sista stycke - större/högre hjul medför att "nollstyrningspunkten" på däcket lämnas = bilen blir "vinglig".

Min teori!

Xariez
20 mars 2023 · 12 Inlägg

torsen skrev:
Har dina fälgar rätt/rekommenderat inpressningsdjup, även kallat ET.
Alla, eller i alla fall de flesta bilar, har framvagnar/framvagnsgeometri om leder till "nollpunktstyrning"  - eller i alla fall nära detta.
Ändrar man inpressningsdjupet, från t ex (plus) 25 mm till 0 mm eller rent av minus/negativt inpressningsdjup så förändras styrkaraktären.
Tendensen till återgång efter sväng/kurva förändras.
Bilen blir "vinglig" och söker sig från sida till sida - mer eller mindre - skilda bilar olika känsliga.
Med "nollpunktstyrning" menas att den tänkta spindelbultens tänkta förlängning hamnar mitt i däckets slitbana.
Ändrat inpressningsdjup på fälgen innebär att att den tänkta linjen inte hamnar i däckets mittpunkt.

Inte ovanligt förr att bilarna inte hade nollpunktsstyrning.
Då kompenserade man detta genom Castervinkeln(spindelbultslutningen), och i viss mån genom Cambervinkeln(hjullutningen).

Du kan ha svaret i ditt sista stycke - större/högre hjul medför att "nollstyrningspunkten" på däcket lämnas = bilen blir "vinglig".

Min teori!

Ingen helt dum teori faktiskt. Har alltid antagit att ET varit mera om "fitment", dvs. att däcket inte tar i stötdämparen, i skärmkanten, eller något annat där runt. Att det skulle ändra geometrin är väl förståeligt, även om inte påtänkt. Det verkar som att dessa bilar har en standard ET på 47, fälgarna verkar ha en ET på 35. Så de verkar ju bli en differens på +12mm, som (i mina ögon) känns som att de vore helt okej (även om kanske inte utmärkt)?

EDIT: Ovanstående ska självklart vara -12mm, inte +12mm. My bad!

Senast redigerat av Xariez (20 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
20 mars 2023 · 646 Inlägg

Xariez skrev:
Jag kan däremot inte släppa faktumet att däcknötningen hittills varit jämn både på sommar- och vinterdäcken, och att det inte (tydligt) märks av på vinterdäcken, även om jag läst svaret om att det är mycket mera känsligt med större fälgar/däck? Bussningarna kan jag ju förstås gå genom också. Ända jag vet om dessa är då jag gick genom dom förra sommaren, och då såg allt relativt bra ut enligt både mig och besiktningen (inga nya grejer förstås, menmen).

Som sagt, behöver inte vara dåligt inställt så sett, det finns tolerans åt båda hållen utan att man riskerar hyvla av gummit inom 5mil.
Du kan ju undersöka toe själv. Camber/caster med fast det är mer omständigt.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2023 · 17 455 Inlägg

Som nämnts så en hjulinställning gör gott. Sen är det ju en äldre bil och saker och ting blir slappa och gummin stela. Hade för 15 år sedan en Jagga XJR som det monterades monsterhjul med tillhörande extremt slimmade sommardäck på.

Ojojoj... den drog åt olika håll som en påtänd Retriver som löper. Det byttes diverse stag och annat i framvagn som även blev inställd. Blev något bättre men aldrig bra. Förutom om man inte körde riktigt fort. Då gick den som tåget.

Så... Svårt att få bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
20 mars 2023 · 5 716 Inlägg

Lyssna på vad Torsen skriver!
Med dina bredare fälgar med lägre ET än original så hamnar vridcentrum på fälgen= däckets yta mot vägbanan längre ut vilket gör att alla yttre krafter (vägens beskaffenhet, däckslitage, toe -in/toe-out  och eventuella glapp i bussningar) förstärks...därav kommer att bilen blir spårkänslig!
Sen tycker jag personligen att det ser töntigt ut med för breda däck/fälgar på vanliga personbilar...men det hör ju inte hit! wink

Senast redigerat av jaka54 (20 mars 2023)

Xariez
20 mars 2023 · 12 Inlägg

Duvetdet skrev:

Xariez skrev:
Jag kan däremot inte släppa faktumet att däcknötningen hittills varit jämn både på sommar- och vinterdäcken, och att det inte (tydligt) märks av på vinterdäcken, även om jag läst svaret om att det är mycket mera känsligt med större fälgar/däck? Bussningarna kan jag ju förstås gå genom också. Ända jag vet om dessa är då jag gick genom dom förra sommaren, och då såg allt relativt bra ut enligt både mig och besiktningen (inga nya grejer förstås, menmen).

Som sagt, behöver inte vara dåligt inställt så sett, det finns tolerans åt båda hållen utan att man riskerar hyvla av gummit inom 5mil.
Du kan ju undersöka toe själv. Camber/caster med fast det är mer omständigt.

Jo, jag har lite lekt med idén att undersöka hur toe-värdet ser ut själv faktiskt, men det känns omständigt i vilket fall som helst, i jämförelse med att bara lämna in den. De far förvisso lite pengar, men de känns som att "felmarginalen" (för självaste mätningen) blir större ifall man använder sig av plankor och rep, och inte har tillgång till laser.

jaka54 skrev:
Lyssna på vad Torsen skriver!
Med dina bredare fälgar med lägre ET än original så hamnar vridcentrum på fälgen= däckets yta mot vägbanan längre ut vilket gör att alla yttre krafter (vägens beskaffenhet, däckslitage, toe -in/toe-out  och eventuella glapp i bussningar) förstärks...därav kommer att bilen blir spårkänslig!
Sen tycker jag personligen att det ser töntigt ut med för breda däck/fälgar på vanliga personbilar...men det hör ju inte hit! wink

På något sätt är de ju skönt att höra att flera håller med om att inget nödvändigtvis är fel eller sopslut, men att den "helt enkelt" är spårkänslig med tanke på dom större fälgarna. Jag sitter ännu och gungar lite på den där tanken om att den kanske står med lite toe-out (på bägge sidor), vilket (i min värld) gör att den skulle bli ÄNNU mera spårkänslig än den förmodligen redan är, men ifrågasätter ändå om det är värt att spendera ett verkstadspris på att kolla hjulinställningen, bara för att kanske kunna få tillbaka "vi har i princip inte gjort något, vi vet inte varför du upplever det du gör".

Tänker också på det som nämndes tidigare med lufttrycket i däcken, ifall jag får upp lufttrycket med minst 0.3-0.6bar per däck bör det ju också ändra på karaktäristiken litegrann?

Uppdatering: Man känner väl sig smått dum, men pumpade upp lufttrycket till 2.6-2.7bar i alla fyra däck här om dagen då jag tog ut bilen igen, och felet är nu MYCKET mindre noterbart. Jag misstänker det lilla som finns kvar är en halv-bra hjulinställning, men med tanke på köregenskaperna som dom är nu kommer jag låta det vara as-is, såvida det inte blir värre eller stör mig ännu mera. Tackar för alla svar och kommentarer!

Senast redigerat av Xariez (27 mars 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang