Peugeot 107 förhöjd CO2500

Olsjo
27 mars 2023 · 6 Inlägg

Fick backning på miljövärden på besiktningen. Alla var ok utom CO2500.

CO: 0.1
HC: 47
lambda: 1.00
CO2500: 0.5

Har även en återkommande felkod P0420 ”cathalyst effiency below threshold” (denna var dock släckt på besiktningen).

Är det 100% katt som måste bytas eller kan jag få igenom den på något sätt? Ska sälja bilen i vår så vill helst inte byta katt. Har beställd en flaska Cat cleaner som ska blandas i bränslet. Sen var den inte särskilt varm vid bes, frun körde direkt hemifrån till kontrollen vilket är typ 10 min.
Tror ni den kan gå igenom om den är varmare eller med några andra enkla fixar?

krambriw
27 mars 2023 · 424 Inlägg

Inte schysst att sälja en bil om du vet om ett sådant fel

Mossan1
27 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Utbränd kat är det absolut sannolikaste. Tyvärr.
Går bilen mycket kortkörningar är detta ett följdfel därav.

Finns inga mirakelnedel som återställer förlorad platinabeläggning, tro mig.
Medel kan MÖJLIGEN fungera om kat kontaminerats av något, tex efter turboras eller sotats igen.
Kortkörningar sotar inte igen utan platinan bränns eftetsom den går för kort tid som tänd och bara fylls med för mycket bränsle av kall motor.

Eftersom dom andra värdena är bra, är det mindre sannolikt att utsläppen är följdfel av annat. Tex vakuum eller avgasläckage som lurar syresensorerna som i sin tur ger mer bränsle än kat kan hantera.... Sådant sätter felkoder på bränsleblandningen innan utsläppen påverkas, i dom allra flesta fall.

Olsjo
27 mars 2023 · 6 Inlägg

Köpte bilen i augusti och kört 150 mil med den. Tyvärr går den bara kort, ingen bil man köper för att pendla långt med direkt… smile

Olsjo
27 mars 2023 · 6 Inlägg

En följdfråga på det. Är det legit att köpa en sån här och be meken byta? https://www.skruvat.se/Katalysator-P735 … G8QAvD_BwE

När jag var inne och frågade om min felkod första gången slog han upp en ny katalysator för min bil och sa att de ligger på 10k typ så 1700 vore ju ett kap om man vet att den är i bättre skick än min.

Senast redigerat av Olsjo (27 mars 2023)

spillolja
27 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Finns det plats för en universalkatt i tex. avgastunneln ?

felkod P0420 kan evt. elimineras med en sådan hylsa på bakre sonden:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en
1700:- -katt är billig sak där livslängden inte är så lång, kanske 2 besiktningar så är den slut

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Olsjo
27 mars 2023 · 6 Inlägg

spillolja skrev:
Finns det plats för en universalkatt i tex. avgastunneln ?

felkod P0420 kan evt. elimineras med en sådan hylsa på bakre sonden:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en
1700:- -katt är billig sak där livslängden inte är så lång, kanske 2 besiktningar så är den slut

Är det en universalkatt jag länkade där alltså? Står att den ska passa Peugeot 107 05-14 och min är 2010.

spillolja
27 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Den du länkade till är en modellanpassad katt, om du ta en univesal kan det vara lättare att montera men även senare byta den
välj ut en med rätt ytter eller innerdiameter, såga slitsar eller använd dubbelklämmor:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 … p;_sacat=0

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
27 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Fan, 1700.-,är ju rena fyndet,bara att köpa!

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Spillolja....hitter ingen kat på den länken!

jaka54
27 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Köp du den kat:n från skruvat! Kommer att fungera perfekt!
Något reningsmedel för kat:ar exister inte ...de försöker bara lura oss köpare. Precis som med STP!

Olsjo
27 mars 2023 · 6 Inlägg

MECA ville inte sätta in något man köpt själv och jag har tummen mitt i munnen när det kommer till bilar :-(

Jesper328
27 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Olsjo skrev:
MECA ville inte sätta in något man köpt själv och jag har tummen mitt i munnen när det kommer till bilar :-(

Du kan nog hitta en mindre verkstad i din närhet som fixar det åt dig.
Alternativt kan du gå med i ”Mekaniker utan gränser” på Facebook och fråga efter en seriös mekaniker.

Senast redigerat av Jesper328 (27 mars 2023)

Up the RA
Mossan1
27 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Inget universellt skräp och hylsor som lurar analyssonden.  Riktig tattatlösning eftersom fueltrim också baseras på vad analyssondena har "att säga". Måste ju bli knas fueltrim men kanske ingen lysande lampa. På ett tag.

Men om tex en autoexperten eller mekonomenverkstad kollar pris då?
Måste inte vara Peugot orginal, bara den är anpassad.

Kör man så mycket kort ska man ha elbil eller busskort. Annars uppstår sådant här, oavsett bilmodell.
Tråkigt men sant.

spillolja
27 mars 2023 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
27 mars 2023 · 6 566 Inlägg

Eftersom katalysatorn är på gränsen till döden eller redan defekt så är det enklaste att ligga 1-2 mil på 4000 RPM så den blir rejält upphettad

smile

De/Dem
Olsjo
27 mars 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Inget universellt skräp och hylsor som lurar analyssonden.  Riktig tattatlösning eftersom fueltrim också baseras på vad analyssondena har "att säga". Måste ju bli knas fueltrim men kanske ingen lysande lampa. På ett tag.

Men om tex en autoexperten eller mekonomenverkstad kollar pris då?
Måste inte vara Peugot orginal, bara den är anpassad.

Kör man så mycket kort ska man ha elbil eller busskort. Annars uppstår sådant här, oavsett bilmodell.
Tråkigt men sant.

Det var MECA som gav mig priset. Snackade dock med dem igen nu och då sa han 4000 för en katt (kanske + moms). Så det var ju bättre.

Dock startade jag en tråd i Mekaniker utan gränser på Facebook nu, och här hävdas det att det troligen inte är katten som är fel för i så fall borde andra utsläppsvärdena också vara knas. Vad säger ni här inne om det?

Oreggad Ruter Knekt
28 mars 2023 · 625 Inlägg

Olsjo skrev:
Dock startade jag en tråd i Mekaniker utan gränser på Facebook nu, och här hävdas det att det troligen inte är katten som är fel för i så fall borde andra utsläppsvärdena också vara knas. Vad säger ni här inne om det?

Vad annat skulle det då vara, undrar jag.
Co bra, hc bra. Avgaset läcker inte och motorn går i övrigt rent. Då är katalysen att misstänka.

Edit: alternativet är såklart att du kom dit med katalysatorn stelfrusen, då funkar det dåligt.

Senast redigerat av Duvetdet (28 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
28 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Jag säger tvärs om, allt pekar på kat.
Till och med bilens felkoder och felkoder på katalysatoreffektivitet är sällan fel. Faktiskt.  Analyssonden/erna tycker det är för mycket syre kvar efter kat = inte tänt och förbänt som den ska = i flesta fall bränd beläggning.
Kontaminerad utan att tex turboras förekommit är osannolikt.
Sotig/dålig analyssond?  Njaeeee, inte sannolikt utan annat föregående fel.

spillolja
28 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Jävla otyg att ens sätta dit en bakre sond, vice-värden där jag bor hade någon felkod på bakre sonden på sin 9-3:a, sa åt denna att köpa en 200:- OBD-läsare på aliexpress och radera koden utanför bes-hallen, men det blev utbyte för 2000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang