Glödstiftslampan tänds och nedsatt effekt

Cope
30 mars 2023 · 4 Inlägg

Hej!

Har ett problem med min Skoda Octavia Scout 2016, i tid och o tid så tänds lampan för glödstiften och effekten på blien blir nedsatt.
Sker aldrig direkt i samband med uppstart av bilen utan det kan vara efter man kört 500m.

Spelar ingen roll om man slår på tändningen, väntar tills lampan slocknat och sedan startar, problemet påvisar sig ibland ändå.
Slår jag av bilen och startar den igen så försvinner problemet och bilen går som vanligt.
Händer ibland när man ligger på motorväg så kan vara ganska stressigt att behöva vrida av den och starta den i hög fart men har gått bra hittils.

Någon som upplevt liknande? Har beställt och ska byta glödstiften men känns inte som att felet borde ligga där.

simlar
30 mars 2023 · 5 508 Inlägg

Läs felkoder!

Glödspiral som blinkar indikerar fel på motorregleringen.
Glödstiften används endast vid start av motor, inget som påverkar motorgången under körning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
31 mars 2023 · 2 733 Inlägg

Som sagt, FELKODER!

Lampan används för att visa att fel i motorstyrsystemet finns. Behöver INTE vara just glödstift bara för symbolen visar det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2023 · 17 345 Inlägg

Håller med. Glödstiften är nog inget problem. Den smäller igång även utan dessa i många minusgrader. Gissar på att turbon fått ett frispel och laddar lite för mycket. Kan det vara så att bilen är "ovanligt pigg"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cope
3 april 2023 · 4 Inlägg

Hej,

Har kollat felkoder en gång tidigare med en lånad ODB-2 enhet och har för mig att den inte visade på något specifikt men har nu beställt en egen för att kolla ytterligare.

Återkommer när den anlänt och eventuella felkoder hittats.

Cope
12 april 2023 · 4 Inlägg

Nu har äntligen min ODBeleven kommit och jag har kunnat läsa ut lite felkoder.

Motorn varnar över 'Oil pressure switch' med felkod P164B00.
Växellådan över "Engine speed Inp. Circ. FElkod P072600" samt "Cooling oil valve P179D00"

Cope
12 april 2023 · 4 Inlägg

Har googlat lite på felkoden gällande Oil pressure switch och det verkar som att jag får prova byta Oljetryckskontakten..  Kollat lite hastigt på Autodoc men lite osäker vilken det är man ska beställa.
Ser att måtten ser likadana ut, men att det finns dom för 3 bar, 2,50 bar 0,6 bar, 0.5 bar etc.. Hur vet man vilken man ska beställa??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2023 · 17 345 Inlägg

Bilen är relativt ny/dyr. Hade köpt original.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
12 april 2023 · 2 326 Inlägg

Som sagt ring din närmsta VW-verkstad och ta en därifrån.
Alternativt kan du använda vw 7zap för att ta fram OE-nummer på reservdelen.
(Men Autodoc är ett skräpföretag ändå).

P072600 är ju en felkod på att motorstyrdonet ej får en rimlig varvtalssignal ifrån motorn.

Senast redigerat av Jesper328 (12 april 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang