Hjälp vid köp av begagnade stötdämpare.

bojboj
7 februari 2007 ·

Hallå.

En fråga till någon som vet.
Om jag köper en uppsättning av begagnade stötdämpare finns det då något sätt att se hur slitna dessa är om dom har suttit på en bil alldeles för länge? Alltså innan köpet då dom inte är monterade på någon bil.

Någon lustig kommer väl skriva att jag ska köpa nya istället. Heja dig då!

Dämparna är H&R ställbara coilovers. Dessa kostar runt 11000:- att köpa nya
och dom säljs till en bra peng. Finns inget kvitto på dom där det säger inköpsdatum.

Tacksam för alla vettiga svar

Mvh Bojboj

bumpe Lastbilsmekaniker
7 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Ja det är ju inte helt rätt men prova att dra/trycka på dem, skruva lite och kolla så att det alltid bli skillnad...

Heja mig, jag tänkte skriva köp nya tills jag såg vad det gällde mer exakt:P

Sandman
7 februari 2007 · 873 Inlägg

När det gäller mer avancerade dämpare kanske det kan vara svårt att snabbt på plats kolla det uppenbara och därmed vara säker på funktionen.

Hade det varit vanliga stötisar hade jag dock kollat följande, vilket självklart gäller dessa med:
Provtryck ihop dem, ställ dem, kolla om det är någon skillnad mellan dämparna.
Framförallt kolla så att dom inte blivit skeva för det händer lätt och då kan de fastna.

Annars har jag inget "vettigt" tips, får väl se om någon svarar något lärorikt.

Don't get mad, get even.
bojboj
7 februari 2007 ·

Jag får tacka för svaren. Ska prova det ni har skrivit. Ska även se om jag kan åka med i killens bil innan han plockar av dom.

bojboj
9 februari 2007 ·

I stort sett alla här inne äger en bil och varje bil äger 4 stötdämpare om jag inte minns fel. Finns det inga andra som kan komma med bra råd och tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang