WSTL skrev:
Sväng förbi biltema och köp en gnistprovare
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000022150Borde väl funka om man sätter den över tändkassetten? lite svårt att kolla gnista på det traditionella sättet på en Saab då dom inte har tändkablar.
Vänd inte tändkassetten upp och ner, då rinner all kylolja bort från tändspolarna. Om du vänt den måste du montera tillbaks den och in å ta en kopp kaffe dvs vänta några minuter medans oljan rinner tillbaka till tändspolarna, om du inte skulle vänta och startar direkt så överhettas tändspolarna.
Gnistprovare lät som ett bra alternativ att ta en titt på, så tack för tipset.
MickeEng skrev:
Hallå!
Hade arbetskamrat som åkte för att köpa lunch när hon kom ut och skulle åka tillbaka till jobbet var bilen tvär död. Hon ringde vi bogsera Saaben tillbaka till jobbet. Ringde en kompis som är Saab guru han kom och kolla på Saaben bytte tändkasseten och problem löst. Han sa jag har alltid en tändkasset liggandes i bagagen ifa efter som den styr alla fyra spolar.
Sedan kan jag meddela nu i efterhand att bilen inte ens har en tändkassett. Misstänker att det kanske bara är Turbo varianterna som har?
Här kommer en bild på motorn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246267/246267-e0539d7c9b5b8a386a9159d81889cc80.jpg]()
Jag har också lyssnat efter bensinpumpen, men hör inget, dock så luktar det tydligt med bensin när jag försöker starta bilen, vilket får mig att vilja utesluta det?
Säkringar har också kollats.
Tändstiften kunde jag inte kolla då jag saknar verktyg för det, men hur stor är sannolikheten att alla ger upp samtidigt och så fort?
Bilen hostar till ibland som att den vill kicka igång.
Provade med startgas och då hoppar den igång någon sekund, och varvräknaren hoppar även igång då.
Den där "ingående slangen till spridarbryggan" hittade jag inte, då motorn inte ser ut som på den bilden.
Tror jag fått med allt vi provade.
Några nya tips och idéer utefter detta?
Tack på förhand!