Vad gick sönder på avgasröret? Corolla 2006

trasigbil
28 maj 2023 · 115 Inlägg

Körde på en sten med underredet på bilen så att en skarv på avgasröret lossnade. Vet inte hur de ska sitta eller se ut, så jag frågar er: gick skarven sönder, eller bara isär? Om det ser trasigt ut, vad behöver jag köpa för nåt? Det är strax innan ljuddämparen. Tänkte att det kanske bara är att sätta ihop med lite tur big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-d8e706b4d9b9f766f6b6f4507853bbb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-cd01394c2f1fbbf372b555f6d8c014f5.jpg

jaka54
28 maj 2023 · 5 719 Inlägg

Avgasröret har lossat från fästet !
Vill du fixat själv så måste hela avgassystemet samt de två skruvarna som håller fjädrarna  och fästet tas bort. Väl nere Mig svetsar man ihop det!

Senast redigerat av jaka54 (28 maj 2023)

Utmarks-Loke
28 maj 2023 · 5 833 Inlägg

Köp en ny ljuddämpare och byt istället, det går att svetsa men det är rostigt och kommer ändå inte hålla mer än några år. En piratdämpare som är modellanpassad kostar nog inte jättemycket och du sparar massor av jobb

jaka54
28 maj 2023 · 5 719 Inlägg

Så rostigt ser det inte ut!  Och det är ju roligt att svetsa..wink

Senast redigerat av jaka54 (28 maj 2023)

Jesper328
28 maj 2023 · 2 366 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 7tEALw_wcB

Kapa av flänsarna.
På med monteringspasta.
På med den länkade artikeln (mät ytterdiameter på befintligt avgasrör).
Happy days.

Up the RA
zzr94092
28 maj 2023 · 4 385 Inlägg

"Roligt att svetsa" haha,tyckte jag åxxå för 40 år sen när jag började att svetsa/laga rostskador, nu tycker jag att det är jobbigt att bara ta fram spetsen!😆😆

torsen
29 maj 2023 · 7 233 Inlägg

Min hustru råkade hamna i samma situation för många år sedan med sin AX -88.
Citroen hade, naturligtvis, inga reservdelar till katalysatorn.
Jag lossade den återstående  "avrostade" flänsen från katalysatorn.
Fick tillåtelse att botanisera hos AD-delar, bland deras avgasrörsbitar.
Hittade en passande rördel med passande fläns(kröken över bakaxeln på någon Volvo).
Kapade bort större delen av kröken så att en rak bit på drygt 10 cm återstod.
Sågade med bågfil 4 slitsar i rörstumpen.
Trädde rörstumpen över originalröret(det som gott av) och 2 avgasklammor över slitsarna på rörstumpen.
Återmonterade den klamma jag demonterat(för att få bort flänsen och ha som mall).

Den största orsaken till operationen var att det var flänsen på katalysatorn som gått av.
En ny katalysator kostade DÅÅ över 8.000:-, vilket jag vägrade betala.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 maj 2023 · 13 734 Inlägg

jaka54 skrev:
Så rostigt ser det inte ut!  Och det är ju roligt att svetsa..wink

håller med det där ser lagningsbart ut..  bara märka upp flänsen och röret så man vet var det ska sitta sen ner med det slipa rent och svetsa ihop igen.    skulle inte byta pga det där..  det ser för friskt ut runt omkring för att bytas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Curse
29 maj 2023 · 686 Inlägg

Har en sten lyckats slå loss sista ljuddämparen är det nog ingen större idè att försöka svetsa ihop det. Ny kostar 1099kr på Biltema

Mazda 6 "MPS" (2006)
Mossan1
29 maj 2023 · 2 796 Inlägg

Jesper328 skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/avgassystem/reparationssatser/skarvror-2000018900?gbraid=0AAAAADowiYjRRTvfarAtn_4lRI7zpBDE3&gclid=Cj0KCQjw98ujBhCgARIsAD7QeAgsnSOmAmMVUiLCt5iCtouBw3lpjybGXBduF04y-EOtW0HonRl_r3IaAi7tEALw_wcB

Kapa av flänsarna.
På med monteringspasta.
På med den länkade artikeln (mät ytterdiameter på befintligt avgasrör).
Happy days.

Precis så!
Kapa bort hela flänsen på båda delarna och sätt ett skarvrör med rätt innerdiameter.
Det är ingen tattarlösning ens. Håller röret ut.

Svetsa är dömt att misslyckas för 9 av 10 svets-amatörer.

Byta röret komplett är onödigt om det är juste i övrigt.

Utmarks-Loke
29 maj 2023 · 5 833 Inlägg

Men kapar man flänsen på andra sidan så kan man inte byta till vanlig ljuddämpare sedan, då är man fast med den där rörkopplingen bilen ut sedan. För jag antar att andra flänsen är katalysatorn? De där rörkopplingarna är dessutom stumma, medan original kan röra sig lite, därav fjädrarna på skruvarna. Kan bli ett problem, eller kanske inte

Curse
29 maj 2023 · 686 Inlägg

Är väll sista skarven vid bakaxeln. Enklast är nog att byta ut gamla dämparn mot en ny modellanpassad

Mazda 6 "MPS" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 maj 2023 · 13 734 Inlägg

Curse skrev:
Har en sten lyckats slå loss sista ljuddämparen är det nog ingen större idè att försöka svetsa ihop det. Ny kostar 1099kr på Biltema

ähh visst om skiten är totalt sönderrostad men det där är ju bara i svetsen det rostat lite man slipar rent och svetasar igen..    bortkastat att köpa nytt när man kan laga...    det är bättre att laga på alla sätt och vis.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
30 maj 2023 · 7 233 Inlägg

torsen skrev:
Min hustru råkade hamna i samma situation för många år sedan med sin AX -88.
Citroen hade, naturligtvis, inga reservdelar till katalysatorn.
Jag lossade den återstående  "avrostade" flänsen från katalysatorn.
Fick tillåtelse att botanisera hos AD-delar, bland deras avgasrörsbitar.
Hittade en passande rördel med passande fläns(kröken över bakaxeln på någon Volvo).
Kapade bort större delen av kröken så att en rak bit på drygt 10 cm återstod.
Sågade med bågfil 4 slitsar i rörstumpen.
Trädde rörstumpen över originalröret(det som gott av) och 2 avgasklammor över slitsarna på rörstumpen.
Återmonterade den klamma jag demonterat(för att få bort flänsen och ha som mall).

Den största orsaken till operationen var att det var flänsen på katalysatorn som gått av.
En ny katalysator kostade DÅÅ över 8.000:-, vilket jag vägrade betala.

Alla ni som rekommenderar att plocka ner och svetsa flänsen - har ni gjort det?
På annan bil har jag FÖRSÖKT svetsa fast flänsen.
Mycket svårt att svetsa i rostigt/försvagat rör/fläns.
Kräver noggrannhet att få flänsen i rätt vinkel = inte det lättaste - så att det blir tätt.
Och allt jobb med att plocka ner och upp - med rostiga skruvar/muttrar och gummiupphängningar som är gamla och stela.
Framhärdar att mitt sätt, som gjorts i praktiken, är smidigaste sättet att laga.
Påverkar inget vid framtida rör-/ljuddämpar/-katalysatorbyten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2023 · 13 734 Inlägg

torsen skrev:

torsen skrev:
Min hustru råkade hamna i samma situation för många år sedan med sin AX -88.
Citroen hade, naturligtvis, inga reservdelar till katalysatorn.
Jag lossade den återstående  "avrostade" flänsen från katalysatorn.
Fick tillåtelse att botanisera hos AD-delar, bland deras avgasrörsbitar.
Hittade en passande rördel med passande fläns(kröken över bakaxeln på någon Volvo).
Kapade bort större delen av kröken så att en rak bit på drygt 10 cm återstod.
Sågade med bågfil 4 slitsar i rörstumpen.
Trädde rörstumpen över originalröret(det som gott av) och 2 avgasklammor över slitsarna på rörstumpen.
Återmonterade den klamma jag demonterat(för att få bort flänsen och ha som mall).

Den största orsaken till operationen var att det var flänsen på katalysatorn som gått av.
En ny katalysator kostade DÅÅ över 8.000:-, vilket jag vägrade betala.

Alla ni som rekommenderar att plocka ner och svetsa flänsen - har ni gjort det?
På annan bil har jag FÖRSÖKT svetsa fast flänsen.
Mycket svårt att svetsa i rostigt/försvagat rör/fläns.
Kräver noggrannhet att få flänsen i rätt vinkel = inte det lättaste - så att det blir tätt.
Och allt jobb med att plocka ner och upp - med rostiga skruvar/muttrar och gummiupphängningar som är gamla och stela.
Framhärdar att mitt sätt, som gjorts i praktiken, är smidigaste sättet att laga.
Påverkar inget vid framtida rör-/ljuddämpar/-katalysatorbyten.

Japp flera gånger aldrig varit något problem. Så länge flänsen ser så där fin ut.  Värre är om den är lövtunn som vissa blir.  Så det är ju helt beroende på hur illa det är så klart men allt runt den flänsen och röret ser bra ut så svårt att tro att det blir ett problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
30 maj 2023 · 2 366 Inlägg

Jag känner väl att om man går in på Garaget och frågar hur man skall åtgärda ett avgasrör så har man antagligen inte tillgång till en svets.
Därför anser jag att Biltemas skarvrör är det ultimata alternativet så länge avgasröret är hyfsat rakt.
Ett stort plus är ju att man slipper demontera något.

Skulle brottet vara i en böj så är Torsens alternativ det vettigaste.
Bara att leta på en liknande böj och slitsa ändarna, eller helt enkelt köpa en på t.ex Biltema medans man ändå är där och köper U-klammer. smile

Up the RA
trasigbil
30 maj 2023 · 115 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag känner väl att om man går in på Garaget och frågar hur man skall åtgärda ett avgasrör så har man antagligen inte tillgång till en svets.
Därför anser jag att Biltemas skarvrör är det ultimata alternativet så länge avgasröret är hyfsat rakt.
Ett stort plus är ju att man slipper demontera något.

Skulle brottet vara i en böj så är Torsens alternativ det vettigaste.
Bara att leta på en liknande böj och slitsa ändarna, eller helt enkelt köpa en på t.ex Biltema medans man ändå är där och köper U-klammer. smile

Det här låter ju väldigt bra! Jag gillar när jag kan fixa grejer på egen hand. Svets har jag inte som du korrekt antagit.

Har jag förstått rätt om jag gör så här:

Lyft upp på bilen (behöver inte montera ned avgassystemet).

Kapa av avgasröret på bägge ändar om brottet för att få en fin snittyta så att jag kan använda skarven från biltema. Applicera monteringspasta på ändarna och för på skarven. Behöver inte de kapade ändarna möta varandra inne i skarven, eller kan de sitta några centimeter isär då alltså? Eftersom jag kapar bort en bit.

Ska bilen sedan köras direkt efter arbetet så att monteringspastan får härdas eller spelar det ingen roll?

Roligt med en så aktiv diskussion i ämnet! Tacksam för alla svar här

Senast redigerat av trasigbil (30 maj 2023)

Jesper328
30 maj 2023 · 2 366 Inlägg

Ändarna behöver inte ”mötas” inuti skarven, bara det finns lite för skarven att gripa tag i när du drar ihop den.
Försök bara att behålla så mycket av röret som går . smile

Du kan köra direkt efter att du monterat ihop det.
Pastan härdar efter 24h, men fortare om det blir lite varmt.
Med tanke på att det är rätt så långt bak så behöver du inte oroa dig för att blåsa väck pastan.
Hade varit annat om det var nära motorn. smile

Up the RA
trasigbil
30 maj 2023 · 115 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ändarna behöver inte ”mötas” inuti skarven, bara det finns lite för skarven att gripa tag i när du drar ihop den.
Försök bara att behålla så mycket av röret som går . smile

Du kan köra direkt efter att du monterat ihop det.
Pastan härdar efter 24h, men fortare om det blir lite varmt.
Med tanke på att det är rätt så långt bak så behöver du inte oroa dig för att blåsa väck pastan.
Hade varit annat om det var nära motorn. smile

Grymt, tack! Det här är precis innan ljuddämparen bak.

jaka54
31 maj 2023 · 5 719 Inlägg

Visst kan man göra så som beskrivs ovan men de två fjädrarna på bilden sitter ju där av en orsak!
-Kan ni gissa varför? Jag vet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang