Moped startade, inte längre

Pontus446
3 juni 2023 · 24 Inlägg

fick igång mopeden och har kört med den lite. den har varit svårstartad hela tiden men när jag skulle starta den igår startade den men sedan så dog den. nu hörs det inte ens som om den vill starta. för innan har det låtit som den kommer starta och tillslut startar den men inte nu. nu bara snurrar det hopplöst när jag försöker starta den. jag har rengjort förgasaren 3 gånger och vet att den får bensin. vad kan problemet vara??

Nybergrobin
3 juni 2023 · 2 377 Inlägg

Pontus446 skrev:
fick igång mopeden och har kört med den lite. den har varit svårstartad hela tiden men när jag skulle starta den igår startade den men sedan så dog den. nu hörs det inte ens som om den vill starta. för innan har det låtit som den kommer starta och tillslut startar den men inte nu. nu bara snurrar det hopplöst när jag försöker starta den. jag har rengjort förgasaren 3 gånger och vet att den får bensin. vad kan problemet vara??

Hur vet du att den får bensin?

Testat att starta den med startgas?

Kollat om du har gnista?

Pontus446
4 juni 2023 · 24 Inlägg

A kollat allt och varje gång jag rengjort har förgasaren bensin och jag ser att den suger upp. Det känns som bensinen bara inte kommer in i motorn eller något.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juni 2023 · 17 380 Inlägg

Brytare? CDI-box? Konding? vacuum?

Vad för moppe...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
4 juni 2023 · 2 333 Inlägg

Ta ut stiftet och kolla gnistan.
Har du gnista och den hoppar till på startgas så får du göra en grundinställning av förgasaren.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juni 2023 · 17 380 Inlägg

Är den av lite nyare snitt så kan det ju vara en automatisk bensinkran???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
5 juni 2023 · 2 752 Inlägg

Jag brukar alltid droppa ner lite bensin i tändstifthålet när jag ska testa.
2t som 4t motor.

Startar den till = komp, ventiltider, gnista, osv är kollat i ett moment.
Startgasen kan vara "sådär" på många apparater, beroende på hur insuget är format. Hur många böjar mm.

Många nyare maskiner har, precis som nämnts, en bränslekran som aktiveras av vakuum. Dvs motorn måste gå.
Dessa kranar har då ofta ett läge "Pri" elller "Prim" eller liknande där den är tvångsöppen. Just för när systemet är tomt.

När förgasare rengörs missar många också att kolla så munstycken verkligen är öppna. Åven flottörens funktion.

Senast redigerat av Mossan1 (5 juni 2023)

Pontus446
5 juni 2023 · 24 Inlägg

Jag har rengjort alla munstycken bra med trådar. Mopeden startade och gick i några sekunder men dog automatiskt. Nu låter det inte ens som om den kommer starta. Vi provade tra ur tändstiftet och det låter lika dant när vi startar den men tändtiftet ur.

jaka54
5 juni 2023 · 5 680 Inlägg

Har du gnista?

Pontus446
5 juni 2023 · 24 Inlägg

Ja. Provade med nytt tändstift också men det är snustorrt

Nybergrobin
5 juni 2023 · 2 377 Inlägg

Pontus446 skrev:
Ja. Provade med nytt tändstift också men det är snustorrt

Trots detta så vet du att den får bensin

Pontus446
7 juni 2023 · 24 Inlägg

förgasaren får men det går inte in i motorn

Jesper328
7 juni 2023 · 2 333 Inlägg

Tvåtakt?
Fyrtakt?
Wankel?

Håll handen för förgasaren och känns om det är något sug i den under startförsök.

Up the RA
jaka54
7 juni 2023 · 5 680 Inlägg

Om soppa kommer in i förgasaren men inte in i förbränningsrummet så måste det vara stopp i förgasaren! Ta bort och kolla flottör och  gör rent.

Pontus446
7 juni 2023 · 24 Inlägg

Har gjort rent förgasaren med spray och trådar. Provade med startgas direkt i tänstiftet och den startade. Ska prova byta förgasare. Men jag tycker det är lite konstigt när jsg rengjort förgasaren flera gånger

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang