Dragning av plus-kabel mellan startmotor-generator-glödreläet

Haggis17
5 juni 2023 · 5 Inlägg

Hej! Jag undrar om det går att dra EN plus-kabel mellan startmotor-generator-glödreläet. Och hur de isåfall funkar.
Just nu har jag 3 kablar och undrar om det går att få ner antalet kablar eller om man måste ha en kabel till varje sak
Volvo D24t 1990
Seriösa svar tack,då jag inte är så kunnig!

Senast redigerat av Haggis17 (5 juni 2023)

simlar
5 juni 2023 · 5 525 Inlägg

Dra en kabel batteri-startmotor
En kabel startmotor-generator
En kabel startmotor glödrelä

Eller vad som blir lämpligast.

Blir ju då bara en kabel från pluspolen på batteriet vilket jag misstänker är det du är ute efter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Haggis17
5 juni 2023 · 5 Inlägg

Hej! Och tack, Om jag drar en kabel från startmotorn till generatorn får inte startmotorn ström då genom generatorn när den laddar?

Lucif3r
5 juni 2023 · 2 214 Inlägg

Jo. I dom allra flesta fall går strömkabeln batteri -> generator -> startmotor, i vissa fall batteri -> startmotor->generator. Aldrig sett en modell som har 1 strömkabel till generator och 1 till startmotor, men det kanske existerar...
Jordning sker via motorn.

simlar
5 juni 2023 · 5 525 Inlägg

Haggis17 skrev:
Hej! Och tack, Om jag drar en kabel från startmotorn till generatorn får inte startmotorn ström då genom generatorn när den laddar?

Det är en grov konstantplus så blir exakt samma som att koppla direkt till batteriet smile

Den klena kabeln på startmotorn är för aktivering av startmotor så det behöver du inte oroa dig över då den går via tändningslåset.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Haggis17
5 juni 2023 · 5 Inlägg

Okej, Tack så mycket för hjälpen!😊

mats757
5 juni 2023 · 914 Inlägg

Startmotorn kanske drar 300 Ampere från Batteriet. Den måste vara grov och dimensionerad för det. Den drar förvisso ström en väldigt kort tid. Så värmeutveckling är egentligen inte ett stort problem. Men samtidigt vill du ha så mycket snurr på startmotorn som möjligt. Gissar på att 35 mm2 är lagomt. Googla.

Generatorn kanske i värsta fall kan ge ifrån sig 100 Ampere.
Laddningen till batteri är inte så farlig. Efter start kanske batteriet tar 30-40 Amper någon minut.
Men ljud och ljus kan dra mycket ström under lång tid.
Där behövs rejäla kablar. 16mm2 kanske? Googla!

Glödgningen drar också en del. Men under en kort stund. 6-10mm2 ?

Så fundera på hur mycket ström som går genom kablarna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang